Нови милиони ще потънат в оградата на границата без обществена поръчка

Юлиан Христов 21 февруари 2018 в 10:08 11927 4

Нови милиони ще потънат в оградата на границата без обществена поръчка

Оградата на границата да бъде ремонтирана и поддържана без за това да бъде провеждана обществена поръчка. Тези промени в Закона за обществените поръчки (ЗОП) са внесли депутати от ГЕРБ и Обединените патриоти

В изграждането на оградата бяха платени близо 170 млн. лв., като парите бяха раздадени на фирми без провеждането на обществени поръчки по усмотрение на областните управители на Хасково, Бургас и Ямбол. Това стана отново по настояване на патриоти, а сега се предлагат нови промени, с които правителството да продължи да плаща за поддръжката на границата, без за това да бъде обявена обществена поръчка. 

Въпреки че изпълнителите на строителството са задължени да извършват гаранционна поддръжка на оградата в срок от пет години, депутатите дават зелена светлина в приближени фирми да се излеят нови пари от държавния бюджет за ремонт на компрометирани участъци от оградата от "трети лица" чрез "умишлени действия". "Тези нарушения на целостта на съоръжението не са предмет на гаранционното поддържане, защото са в резултат на умишлени действия", аргументират се Данаил Кирилов от ГЕРБ и Христиан Митев от Обединени патриоти.

От мотивите на вносителите става ясно, че извън обхвата на гаранционната поддръжка са нарушени, причинени от природни стихии, както и почистването на канавки, водостоци, "третиране на растителността, находяща се в близост до съоръжението", както и "подмяна на катинари" и възстановяване на обслужваща инфраструктура. 

Всичко това налагало, за да не се забави поддръжката на оградата, която беше обявена за стратегически обект със значение за националната сигурност, процедурите по ЗОП да бъдат избегнати:

Приложението на съответните процедури по Закона за обществените поръчки (ЗОП) би ограничило в значителна степен предприемането на необходимите своевременни действия по поддръжка, като съществена и неотложна мярка за запазване на функционалността на съоръжението, е записано в мотивите.

Според народните представители от мнозинството тези промени ще гарантират поддръжката на оградата без забавяне, което е от значение за ограничаване на миграционния поток, който, по данни на "Фронтекс", е спаднал в цяла Европа с 60 %.

Най-много от платените средства за оградата са на територията на Бургас, където до лятото на 2017 г. бяха сключени договори за 108 млн. лв. Без да бъде проведена обществена поръчка, парите бяха платени на фирмите "Пътстрой Бургас" ЕООД, "Булдени" ЕООД, "Инфра експерт" ЕООД, "Транспортно строителство и възстановяване" ДП, "Пътинженерингстрой – Т" ЕАД и ДЗЗД „Пътинженерингстрой“.

Към септември 2015 година "Пътинженерингстрой – Т" ЕАД не фигурираше в списъка с бенефициенти, посочени от тогавашния и настоящ областен управител Вълчо Чолаков - тогава от квотата на РБ, а сега - от ГЕРБ. Според публикации на в. "Капитал" "Пътинженерингстрой-Т" участва и в консорциума за изграждането на софийската Северна тангента, който е с водещ изпълнител "Водстрой 98". През лятото на 2016 г. фирмата беше купена от "Хидрострой". В борда на директорите на фирмата е бившият общински съветник от ГЕРБ Николай Пашов.

Другият от изпълнителите "Пътстрой Бургас" ЕООД е дъщерна фирма на "Хидрострой". Третата фирма "Булдени" ООД е собственост на Емил Гоцев и Иван Николов. Тяхна е и фирмата "Егида М" ООД, която е част от обединение, включващо и "Водстрой 98" АД, спечелило обществената поръчка за реконструкцията на пристанището в Приморско.

Втори нов играч в списъка е "Инфра експерт" ЕООД. Според разследване на сайта "Биволъ" тази фирма е придобита от свързаната с депутата от ДПС Делян Пеевски “Водстрой – 98”. Любопитното е е че тя взима 12 млн. лв. за строежа на оградата в област Хасково само няколко дни, след като са извършени промени и "Инфра експерт" става акционерно дружество. 

"Транспортно строителство и възстановяване" ДП пък е държавно предприятие, с принципал министъра на транспорта. Управител на предприятието е Валери Василев, който е назначен на поста през 2009 г. от тогавашния министър на транспорта Александър Цветков.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Да помогнем на украинските деца!