Близо 170 млн. лв. е излязла до момента оградата на границата, показват справки на трите областни управи, на чиято територия се строи оградата - Ямбол, Хасково и Бургас. За общо 132-та километра защитно съоръжение, цената на километър ограда, с прилежащите ѝ пътни участъци, излиза около 1.3 млн. лв. на километър. Остават два километра на територията територията на Хасково, които няма да бъдат застроени, заради спецификата на терена в района на устието на река Тунджа.
В четвъртък вътрешният министър Валентин Радев даде малко по-различна информация - оградата е глътнала 100 евро, а недостроени остават 4 километра.
В началото на 2016 година парламентът разреши оградата на границата да се строи без обществена поръчка. Отпуснатите от правителството средства бяха дадени на фирми, избрани еднолично от съответните областни управители. Както можеше да се очаква, списъкът е прелюбопитен.
Към днешна дата той е "попълнен" с нови играчи.
До момента най-много средства са платени за оградата на територията на Бургас, където са сключени договори за 108 млн. лв. Именно там е и най-трудният терен - на места склоновете на Странджа достигат наклон от 40 %, което прави изграждането на съоръжението екстремно.
Средствата са дадени на фирмите "Пътстрой Бургас" ЕООД, "Булдени" ЕООД, "Инфра експерт" ЕООД, "Транспортно строителство и възстановяване" ДП, "Пътинженерингстрой – Т" ЕАД и ДЗЗД „Пътинженерингстрой“.
Към септември 2015 година "Пътинженерингстрой – Т" ЕАД не фигурираше в списъка с бенефициенти, посочени от тогавашния и настоящ областен управител Вълчо Чолаков - тогава от квотата на РБ, а сега - от ГЕРБ. Според публикации на в. "Капитал" "Пътинженерингстрой-Т" участва и в консорциума за изграждането на софийската Северна тангента, който е с водещ изпълнител "Водстрой 98". През лятото на 2016 г. фирмата беше купена от "Хидрострой". В борда на директорите на фирмата е бившият общински съветник от ГЕРБ Николай Пашов.
Другият от изпълнителите "Пътстрой Бургас" ЕООД е дъщерна фирма на "Хидрострой". Третата фирма "Булдени" ООД е собственост на Емил Гоцев и Иван Николов. Тяхна е и фирмата "Егида М" ООД, която е част от обединение, включващо и "Водстрой 98" АД, спечелило обществената поръчка за реконструкцията на пристанището в Приморско.
Втори нов играч в списъка е "Инфра експерт" ЕООД. След промени в ръководството през ноември 2016 г. компанията става акционерно дружество и само няколко дни след това - вече като "Инфра експерт" АД, взима 12 млн. лв. за строежа на границата в участъка на област Хасково.
"Транспортно строителство и възстановяване" ДП пък е държавно предприятие, с принципал министъра на транспорта. Управител на предприятието е Валери Василев, който е назначен на поста през 2009 г. от тогавашния министър на транспорта Александър Цветков.
На въпрос на OFFNews какви са били критериите за избор на фирмите, от областната управа отговарят, че основно предимство е дадено на фирмите, които имат "ресурс за изграждане на линейни обекти бързо и качествено, както и коректността на дружествата по предходни договори". Държавното предприятие е избрано след „сондиране на мнение“ на „колеги в област Хасково и област Ямбол“. Питан е и кметът на община Бургас „като голям публичен възложител“ за посочване на коректни фирми и добросъвестни изпълнители.
"Пътстрой Бургас" ЕООД, "Булдени" ООД и "Инфра експерт" ЕООД са избрани "след първоначално заявено намерение от тяхна страна... и преценка на опита на им и възможностите им в изграждането на пътища и линейни обекти на техническата инфраструктура".
От областната управа уточняват, че изграждането на оградата на тяхната територия е приключило през пролетта на 2017 г.
На територията на Област Ямбол близо 30 млн. лв. по усмотрение на областния управител Димитър Иванов (бивш депутат от ГЕРБ в 42-то Народно събрание) са дадени отново на държавното предприятие ДП "Транспортно строителство и възстановяване", както и на "Геострой инженеринг" ЕООД. Втората фирма е собственост на Моньо Тодоров. През май 2012 г. лично премиерът Бойко Борисов присъства на откриването на нов свинекомплекс и ново фуражно стопанство на фирмата „Геомекс инженеринг” ЕООД в Ямбол, която е собственост на сина на Моньо Тодоров Михаил. Тогава по Програмата за развитие на селските райони на фирмата са дадени над 6 млн. лева.
На територията на Хасково са изградени 31 км. За тях правителството е отпуснало 38 млн. лв. Областният управител Станислав Дечев (втори в листата на ГЕРБ за парламентарните избори) си е харесал фирмите "Транспортно строителство и възстановяване", ЕТ „Металик – Иван Михалов“, "Геопланпроект", "Инфра Експерт" ЕАД и "Билдинспект ООД".
ЕТ „Металик – Иван Михалов“ е собственост на Иван Михайлов, който е в тесни бизнес отношения с кумеца на Цветан Цветанов - Тодор Бояджиев. Михайлов и Бояджиев са партньори в консорциума "Ти Ви Би", който в мандата на Цветанов като вътрешен министър, е един от основните дарители на МВР.
Малко повече от 2 км на територията на Хасково няма да бъдат с ограда - от гранична пирамида 320 до 319 и от ГП 280 до 281 "предвид теренните условия".
По-голяма част от оградата беше проектирана като двуредова с височина 3 метра откъм българската страна и 2.5 м от страната на Турция. Едноредова ограда беше планирана в три участъка в Бургаско. Най-дългият е между реките Велека и Делийска - 7.4 км. Тази ограда е по-висока за сметка на широчината ѝ.
За доизграждане на съоръжението трябва да бъдат инсталирани системи за видеонаблюдение от европейската солидарност от 160 млн. евро, за които правителството поиска удължаване на срока за усвояването им с една година. Във връзка с изграждането на съоръжението депутати от БСП подадоха сигнал в прокуратурата за нарушения при строителството. Според Елена Йончева има данни за сериозни нарушения, свързани с проектирането и изграждането на оградата.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
23293
6
01.07 2017 в 12:19
Аз съм кашик. И татко ми беше кашик. И дядо ми. И брат ми, ама това е настрани.
Не виждам нито един момент колебание, преди да вдигна бойците срещу тая бутафория. Хем ще се вижда и в облачна, безлунна нощ.
От тактическа гледна точка, това е препятствие единствено за отбраняващите се. Няма нужда и да се обосновавам - това е в азбуката на учебниците по тактика. Главата "контранастъпление".
21061
3
01.07 2017 в 11:09
17444
2
01.07 2017 в 09:47
23293
1
01.07 2017 в 07:23
Това НЕ Е фортификационно съоръжение.
Това е бостанска ограда. Кво праим нататък?
Цункаме ръка на надежда михайлова, задето ни забрани противопехотните мини? А турците, например, още си ги имат на въоръжение. И американците ги имат, и китайците, и руснаците. Всички ги имат, само ние не, за да минават резняците през нас къде берлинско.
Хубаво, ама аз не се интересувам колко са кисели бабешките клитори, и даже не се казбам Б...лять, ну нах!
Последни коментари
Тръмп иска смъртно наказание за ''брутални изнасилвачи, убийци и чудовища''
Пътнически самолет от Баку до Чечения се разби в Казахстан (видео)
Папата: Нека замлъкнат оръжията в измъчена Украйна! Да отворим вратата за преговорите
Митрофанова изброи поименно кои партии у нас са готови да работят с Русия
Митрофанова изброи поименно кои партии у нас са готови да работят с Русия