БСК: Бавното поевтиняване на горивата у нас пречи на бизнеса

Последна промяна на 21 януари 2016 в 14:40 2472 2

Снимка Архив

Българската стопанска камара (БСК) обясни защо бизнесът не намалява цените на продукцията си след резкия спад на цените на петрола в откритата наскоро рубрика "Стига вече".

През декември в България цената на бензина А95 намалява с 12,2%, а на дизела – с 9%, докато цената на петрола на международните пазари за същия период намалява с 43,4%.

Месец по-късно страната ни е сред държавите с най-скъпи горива преди облагане с данъци, такси и акцизи (0.465 евро за бензина и 0.473 за дизела). Оказва се, че в България горивата са над два пъти по-скъпи от тези в Полша, както и 30% над тези в Германия и други европейски държави. 

Същевременно България е най-малък марж от 0.18% между най-ниска и най-висока цена на горивата (бензин, дизел и пропан-бутан) сред над 100 държави, което означава, че у нас не пазарът движи цената на горивата, а други фактори. От европейските страни с най-голям марж е Гърция (3,46%), а с марж около и над 2,5% са Франция, Белгия, Португалия, Естония, Финландия и Швейцария.

У нас е най-ниската акцизна ставка върху горивата сред страните от ЕС в размер на 0.363 евро за бензина и 0.330 за дизела.

По цени на безоловните бензини България е пета в Европа в размер на 0.993 евро, като с по-ниски цени са Литва, Австрия, Естония и Полша, а по цени на дизела страната ни заема девета позиция с 0.963 евро. По-ниски цени се наблюдават в Испания, Латвия, Гърция, Естония, Люксембург, Австрия, Полша и Литва. 

От БСК посочват, че през 2015 г. потребителските цени намаляват с 1.1% на годишна база, а тези на производителите намаляват средно с 1%. Най-голям е спадът в строителството с 3.7%, а единствено в сектор "енергетика" се наблюдава увеличение на цените, но там те се регулират от държавата.

Цените в България се влияят от редица други фактори, като цената на електроенергията за бизнеса, която се увеличава с 12.8% от 141.42 лв. за мегават час до 162.12 лв.

Също така се наблюдава увеличение на данъчно-осигурителната тежест от началото на 2015 г. Максималният осигурителен доход се вдига от 2400 на 2600 лв., а минималният бележи ръст с 4.4% през 2015 спрямо 2014 г. и със 7,5% през 2016 спрямо 2015 г. Освен това е разширена данъчната основа за данъка върху доходите от лихви (с окончателен данък в размер на 8% се облага брутната сума на придобитите доходи от лихви, не само по депозитни, а по всички банкови сметки).

Цената на труда нараства през първите 9 месеца на 2015 г. (все още няма данни за последното тримесечие). В частния сектор средният ръст е 7,6%, а в обществения – 5,4%. Минималната работна заплата нараства с 8,8% през 2015 г. спрямо предходната, а спрямо 2010 г. – с 54%. От 1 януари 2016 г. МРЗ е в размер на 420 лв., което е с 13,5% повече спрямо 2015 г., и 75% - спрямо 2010 г. Средната работна заплата от своя страна бележи ръст с 8% през 2015 г. спрямо съответното тримесечие на 2014 г. и с 36% спрямо 2010 г.

Винетките също поскъпнаха. Годишните стикери за автомобили от класове 1 и 2 (над 3.5 тона) почти удвояват цената си спрямо 2009 г.  от 124 на 360 лв.

Влошената ситуация на международните пазари е друг фактор, който влияе на цените. Вносните стоки поевтиняват по-бавно от тези на стоките за износ (0.2% за вносни стоки, спрямо 1.7% за изнасяните)

Борсовите цени на основните стоки, формиращи износната листа на страната, рязко намаляват (средно с 18,9%), като най-голям е спадът при медните руди и техните концентрати – със 73%, нефтените масла и продукти - с 43-45%, фуражите и пропилена – с по над 30%. С над 20% намаляват борсовите цени на благородните метални руди, профилите от желязо и от рафинирана мед, ел. енергията, нерафинираната и катодната мед, антибиотиците и др. Пшеницата поевтинява с 15%.

Ръст в борсовите цени се наблюдава единствено при слънчогледовото семе (29%), суровото шафраново и слънчогледово масло (7,2%), цигарите (7,2%) и амониевия фосфат (2,4%), които имат сравнително скромен принос за българския износ.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

21.01 2016 в 15:42

няма и да поевтинеят много защото има монополно положение и всичките горива минават през няколко фирми вносителки и търговци на едро.Производителят е един, вносителите са няколко, а същите играчи са и дистрибутори на едро, и собственици на бензиностанции.За да станеш вносител трябва горивото да се съхранява в данъчни складове. Такива обаче има само няколко ;) На практика вносът зависи от двамата големи. Петрол и Лукойл ;) Марешки се опита да повдигне завесата с няколко изказвания наскоро а и информация има достатъчно налична в мрежата.

21.01 2016 в 15:04

и кво сега, с тия всичките цифри искате да кажете, че ни управлява картел от мутри ли? ми сигурно сте прави.