Филмът за Лайбах в Северна Корея идва в София (трейлър)

OFFNews Последна промяна на 06 февруари 2017 в 16:26 11431 2

Лайбах в Северна Корея.

21-ия София Филм Фест през март наближава и както всяка година и тази ще има специална програма, посветена на музиката. Музикалната кутия на СФФ ще представи една нова смес между музика, провокация и пропаганда.

Това ще стане с лентата „Денят на свободата – Лайбах в Северна Корея” (2016), която е един необикновен документален филм – поради самия факт, че правителството на Северна Корея въобще е дало разрешение за концерт на прочутата словенска банда.

Норвежкият художник и тетрален режисьор Мортен Травик работи с хъс и упоритост върху уникалния документален поглед за първия официално разрешен концерт на Laibach в Пхенян. Известен с провокативните си артистични проекти, в които винаги присъстват важни политически детайли и с които предизвиква трусове в норвежкото общество, Мортен Травик успява да заснеме този единствен по рода си концерт в тоталитарната Севрена Корея.

Травик получава предложение да бъде режисьор на шоуто в Пхенян, след което заедно със своя латвийски колега режисьор Угис Олте създават филма „Денят на свободата – Лайбах в Северна Корея”. Премиерата на продукцията, реализирана като съвместен проект на Латвия, Норвегия, Северна Корея и Словения, е в края на миналата година, в програмата на международния фестивал за документални филми в Амстердам (IDFA); филмът е показан с голям успех и на кинофестивала в Триест.

„Денят на свободата...” започва с кратко представяне на историята, философията и политическите послания на Laibach, след което публиката се пренася в Пхенян, за да стане свидетел на един необичаен концерт, случил са на ръба между две тотално различни култури – между шока и комичното, между сериозното и трагичното.

"Всяко изкуство е пропаганда" - Джордж Оруел. "Всяка пропаганда е изкуство" - Лайбах.

***

Култовите персони Джим Джармуш и Иги Поп са стари приятели. Сигурно това е основателна причина един от най-неконвенционалните режисьори да се заеме с разказ за легендарната банда „The Stooges” и да представи провокативния си филм в програмата на Кан 2016 - извън конкурса, в който участваше с друг свой филм „Патерсън”. В „Gimme Danger” (2016) е разкрита историята на прото-пънк музикантите от Детройт, а разказвач е самият Джеймс Нюъл Остербърг-младши – непредвидимият и опасен, вълнуващ и енигматичен Иги Поп.

Чрез очаквани и свръх-любопитни интервюта с членовете на бандата в комбинация с архивни концертни кадри, забавни визуални препратки и оригинална анимация на Джеймс Кър, Джармуш подготвя изкусителен деликатес за всички кино-мело-мани. Оживява не само споменът, но и духът на времето, а култът към Иги Поп и „The Stooges” се предава от поколение на поколение.

****

Познаваме Джон Карни като умел сценарист и режисьор, влюбен във филмите с музика, посветени на музиката („Once”, „Begin Again”) – именно затова сме сигурни, че за публиката на 21-ия София Филм Фест е задължителна най-новата му творба „Sing Street” (2016). Историята проследява порастването на едно момче в Дъблин през 80-те години на миналия век, което решава да сформира музикална група по най-важната възможна причина – иска да впечатли момичето, което харесва.

Ирландският режисьор посвещава филма си „на всички братя по света”, тъй като именно по-големият брат (Джак Рейнър) на младия групар (Фердя Уолш-Пило) дава насока в развитието на младежа със своите музикални съвети. Оригиналните песни в стила на 80-те, изпълнени от младия актьор в главната роля, са съчетани с винтидж парчета на „The Clash”, „The Cure”, „Duran Duran”, „Spandau Ballet” и пресъздават по уникален начин силата на музиката – създадена от сърце, за да обвързва сърца и да дава възможност за свободен полет на душите на музикантите. Много са малко филмите, които са забавни, чаровни, тийнейджърски и музикални шедьоври - „Sing Street” заслужава всичките си суперлативи, награди и номинации.