С 13:6 гласа ЦИК прие скандално решение, с което забранява на партиите, коалициите и инициативните комитети да ползват медийните си пакети в изборите за президент и за агитация по въпросите на референдума в интернет сайтовете. Пакетите вече ще се ползват само в телевизии, радиа и вестници с национален обхват.
Така вместо да бъдат наказани виновните за схемата "Хаштаг" на миналите избори, са наказани сайтовете, които я разкриха.
Решението е взето "по принцип" още в събота, но тъй като е било нужно съгласуване с министерството на финансите, официално е гласувано днес.
Какво представляват медийните пакети
Медийните пакети се дават на всяка партия, коалиция или инициативен комитет, който се е регистрирал в изборите за президент и вицепрезидент и за националния референдум. Те са по 40 000 лева с ДДС. Инициативните комитети сключват договор за реклама с избрана от тях медия, а после ЦИК заплаща стойността на извършената услуга.
Схемата "Хаштаг"
Схемата "Хаштаг" беше приложена миналата година. На референдума, проведен с последните местни избори, малкият сайт "Хаштаг-БГ", бе окичен като коледна елха с реклами, както "за", така и "против" допитването относно електронно гласуване. За тази услуга уебсайтът сключи договори за 267 хил. лева. ЦИК спря 17 520 лв. от тях, а "Хаштаг" доброволно се отказа от други 115 хил. лева, които впоследствие бяха пренасочени към сайта на Явор Дачков "Гласове" и видинското радио "Гама".
Част от агитаторите се оказаха свързани не само със сайта, но и с "Института за модерна политика" на бившия депутат от НДСВ Борислав Цеков. Самата собственичка на сайта Милена Кичашка също има връзка с Цеков - двамата са съсобственици в дружеството "е-Март Ауторити".
Един от Инициативните комитети сега пак е на Петър Кичашки, а в него участва и Борислав Цеков.
В публикация от 29 септември OFFNews разкри, че тече подготовка същата схема да се приложи и сега.
Отмъщение за провалената схема
Вместо да разследва очевидните злоупотреби, които бяха направени с медийните пакети миналата година, ЦИК одобри изплащането на парите на "Хаштаг".
За схемата "Хаштаг" алармираха най-вече интернет сайтове. Вместо да накаже авторите на порочната схема, ЦИК наказва тези, които я разкриха.
Председателят на Централната избирателна комисия Ивилина Алексиева бе издигната за този пост именно от свързания с "Хаштаг" "Институт за модерна политика". Тя беше член на Управителния съвет на ИМП и дори все още фигурира като такава на сайта на организацията.
Реакцията на издателите
Съюзът на издателите в България веднага излезе с позиция, към която се присъединиха и други сайтове, сред които и OFFNews.bg.
В нея се казва:
Поредица от медийни публикации информираха обществеността относно приетото от Централната избирателна комисия на 01 октомври 2016 г. протоколно решение, с което се приемат правила за разходването на средствата за „медийни пакети“ в изборите за президент и вицепрезидент на републиката и в националния референдум, и с които Комисията ограничава ползването им само в телевизионни- и радиопрограми с национален обхват и в печатни издания с национален тираж.
Медиите цитират представители на Централната избирателна комисия, които обясняват мярката като опит да се отстранят съмненията за злоупотреба с парите, отпускани от държавата на инициативни комитети, партии и коалиции за агитация в предстоящите избори.
Управителният съвет на Съюза на издателите в България разбира мотивите на Комисията да изработи правила, с цел избягване на злоупотребата със средства за платена политическа кампания, но изразява недоумение по повод въвеждането на диференциация и неравнопоставеност на медиите в предизборната кампания.
Задължението на Централната избирателна комисия по см. на чл. 178, ал. 5 от Изборния кодекс да посочи реда за предоставянето и разходването на средствата за медийни пакети има отношение към задължението й по ал. 4 от същата норма да заплаща различните платени форми на отразяване до изчерпване на средствата на партията, коалицията или инициативния комитет. В същото време, според Съюза на издателите в България, Комисията няма никакво основание, нито право да се намесва в избора на медийни партньори от страна на партиите, коалициите и инициативните комитети, регистрирали кандидати при избори за президент и вицепрезидент на републиката.
Считаме, че решението на Централната избирателна комисия относно реда за предоставянето и разходването на средствата за медийни пакети, следва да продължи да урежда съществените процедурни въпроси относно договарянето и изплащането на средствата за „медийни пакети“, но в никакъв случай не може да съдържа ограничения в избора на доставчик на медийни услуги.
Обръщаме внимание, че Изборният кодекс дефинира понятията „медийна услуга“ и „доставчик на медийна услуга“ без да въвежда диференциация между национални, регионални или местни медии. Въведената от Кодекса дефиниция за „печатни медии“ насочва към вестници, списания и други периодични издания, а радио- и телевизионните организации са представени като „медии, разпространявани чрез електронни съобщителни мрежи“. „Онлайн новинарските услуги“, от своя страна, включват електронните издания на вестници, списания, информационни агенции и други електронни издания. В нито една от тези дефиниции, нито в друг текст на Кодекса, не се въвежда понятие за регионалност или изискване за селективност в избора на медиен партньор при провеждането на предизборната кампания.
Освен неоправдано дискриминационното съдържание на всяко ограничение в избора на доставчик на медийни услуги, въвеждането на разграничение между „национални и регионални/местни“ медии рискува да внесе допълнителна неяснота, доколкото терминът не е еднакво приложим по отношение на отделните видове медии. Обръщаме внимание на несъстоятелността на понятия като „национален тираж“, включени в медийните съобщения по темата. По отношение на доставчиците на радиоуслуги, следва да се има предвид, че с национален лиценз за излъчване са единствено програмите на Българското национално радио и Дарик радио България, като останалите масови радиопрограми се излъчват като „радио-вериги“, т.е. в множество локации във връзка с издадените на операторите местни и регионални лицензии, които обаче не са „национални“.
Обръщаме внимание, също така, че въвеждането на „териториалност“ по отношение на интернет-медиите, е напълно лишено от смисъл, доколкото единственото ограничение пред разпространението на тези медии би било т.нар. „географско блокиране“ при разпространението на цифрово съдържание, което, обаче, касае национално и наднационално филтриране на достъп до интернет ресурси.
Съюзът на издателите в България най-отговорно призовава Централната избирателна комисия при въвеждането на ред за предоставянето и разходването на средствата за медийни пакети да се въздържа от каквито и да било ограничения пред избора на доставчик на медийни услуги от съответната партия, коалиция или инициативен комитет. Считаме, че задължение на Централната избирателна комисия е да следи за измами с предоставяните средства, без това да засяга свободния избор на политическите субекти.
Съюзът на издателите в България е готов да съдейства на Централната избирателна комисия за изработването на ясни, недвусмислени и недискриминационни правила, с оглед изпълнението на специфичните задължения на органа според Изборния кодекс, при избягване на непазарни ограничения.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
Rex
Кънчо Стойчев: За ДПС е изключително постижение да привлече Елена Йончева
GB
Кънчо Стойчев: За ДПС е изключително постижение да привлече Елена Йончева
Джендо Джедев
Президентът на Иран заплаши да унищожи Израел, ако атакува тяхна територия
GB
Гняв в Одеса след поредния руски обстрел: Жалко е и обидно, разрушиха ни целия живот (снимки)
GB
Следващият президент на САЩ ще управлява в условия на планетарна криза
Wenc
Йончева прие номинацията за евродепутат от ДПС