Един глас на изборите струвал 39 ст. за ДПС, 1,84 лв. за ПП и 1,35 лв. за БСП

Александра Маркарян 05 февруари 2022 в 09:01 2396 0

Как партиите и коалициите похарчиха парите си от изборите през ноември 2021 г. и колко "струваше" гласът на избирателя показва анализ на Институтът за развитие на публичната среда, публикуван в сайта "Отворен парламент". Оказва се, че формациите отново са разчитали на доброволен труд - само "Продължаваме промяната" и БСП са отчели разходи за възнаграждения и осигуровки. По отношение на медийните им предпочитания има промяна в полза на социалните мрежи и сайтовете за сметка на телевизиите.

Даните

Участвалите в изборите 20 партии и 7 коалиции отчитат 7 904 218 лв. приходи, основно формирани от държавната субсидия и медийните й пакети, и 7 324 079 лв. разходи при 7 434 468 лв. за вота през юли. Традиционно най-голямото перо е медийна реклама и участия - почти 70% или 4 982 103 лв., които включват държавните медийни пакети – 715 159 лв.

Колко пари получиха партиите за изборите на 14 ноември

Очевидно и за тези избори партиите продължават да разчитат на доброволен труд в кампаниите си. По-малко от 1% от всички разходи са за възнаграждения. Единствено "Продължаваме промяната" на премиера Кирил Петков и вицепремиера Асен Василев и "БСП за България" са плщали за труд. Общата им сума е 47 376 лв. за възнаграждения и осигуровки.

Като цяло, "Продължаваме промяната" е покарчила най-много - 1 860 970 лв., следвана от "Демократична България" с 1 815 566 лв. На трето място, но с три пъти по-малко разходи, са ГЕРБ-СДС със 645 293 лв.

Закъде без медийна реклама

И в тази кампания основните вложения са за медийно отразяване - 4 982 103 лв. В най-голяма степен те са насочени към онлайн медиите - за агитация в сайтове са похарчени 2 565 538 лв. В тази категория вероятно са отчетени и сумите, насочени към социалните мрежи - все по-любимо поле за отправяне на политически послания. Така се запазва тенденцията партийната комуникация в онлайн пространството да е предпочитана по време на кампаниите. Средствата за интернет реклама вече значително надминават тези, отделени за частни телевизии - 1 353 592 лв.

Влияе ли медийното отразяване на изборния резултат

Ако се съди по резултатите, отговорът е по-скоро отрицателен. Най-скъпите гласове са подадени за формации, които не вкараха депутати в 47-ия парламент. Става въпрос за разчиталите основно на медийни пакети Български национален съюз -НД, Бригада, Пряка демокрация и други. Най-скъпата “цена на глас” надхвърля 36 лв.

Ако стойността за глас е признак за ефективност на кампанията, с висока могат да се похвалят от ДПС и "Има такъв народ". Двете партии са отделили съответно 39 стотинки и 76 стотинки за медийно отразяване, за да получат 1 глас. От партията на Слави Трифонов провеждаха медийната си кампания основно в свързаната с нея телевизия ⅞.

Български национален съюз нова демокрация - 36,36 лв. цена за глас

Бригада - 34,75 лв.

Пряка демокрация - 29,83 лв.

Българска прогресивна линия - 24,61 лв.

БНО - 16,19 лв.

Партия на Зелените - 12,42 лв.

МИР - 10,83 лв.

НОД - 9,92 лв.

Демократична България - Обединение - 7,42 лв.

Български съюз за директна демокрация - 6,77 лв.

ВМРО - БНД - 6,44 лв.

Русофили за възраждане на отечеството - 5,98 лв.

Правото - 5,96 лв.

Патриотичен фронт - 5,37 лв.

Воля - 5,08 лв.

Глас Народен - 3,93 лв.

Изправи се, БГ! Ние идваме! - 3,52 лв.

АТАКА- 3,26 лв.

Общество за нова България - 3,2 лв.

БЪЛГАРСКА СОЦИАЛДЕМОКРАЦИЯ - ЕВРОЛЕВИЦА - БСДЕ - 3,04 лв.

Продължаваме промяната - 1,84 лв.

БСП за България - 1,35 лв.

ГЕРБ-СДС- 0,95 лв.

Възраждане - 0,82 лв.

Има такъв народ - 0,76 лв.

ДПС - 0,39 лв.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Натиск и време (Коледното послание на Иво Иванов)