Митрополит Гавриил за становището за шамарите: 'Каква е моята вина? Нито един митрополит на Синода не беше против'

Последна промяна на 12 февруари 2019 в 14:54 2607 0

Митрополит Гавриил

Ловчанският митрополит Гавриил се защити след обвинението, че становището на сайта на Българската православна църква по проекта на Национална стратегия за детето е негова солова акция. Днес той публикува изявление, препечатано и на сайта на Светия синод, в което разкрива предисторията на текста, предизвикал остри критики към Църквата. Мнозина бяха смутени от факта, че Синодът се противопоставя на пълната забрана за телесно наказание, като говори за "допустими вербални или физически средства за корекция на детското поведение", че е против сексуалното образование в училище и иска забрана на абортите.

Становището вече е свалено от сайта на Синода, а ето как митрополит Гавриил отговаря на обвиненията към него (препечатваме позицията му без съкращения):

Становището на Светия Синод за националната стратегия на детето беше свалено от сайта на Светия Синод.

Каква е моята вина?

Около 4 дни преди 8 февруари разбрахме, че последният срок за давене на становище в сайта на Министерски съвет за обществено обсъждане е 8.02.2019 г. Лично към мене се обръщаха много хора, като молеха непременно по този животрептящ въпрос, касаещ бъдещето на децата на България, Светия Синод да даде становище. Обърнах се към хора, с които Св. Синод работи, които са помагали за изработване на концепции и становища по разни въпроси, но никой от тях нямаше в момента готовност да предложи текст по въпроса. Само Десислава Панайотова (сътрудник в отдел „Културно-просветен” при Синодалната канцелария - бел. ред.) беше работила по въпроса и написа проектотекст на становище на Светия Синод за Стратегията. След прочитане на нейния материал бяхме ѝ казали да го съкрати и най-много да наблегне на въпросите, които се поставят за разглеждане в новата Стратегия за детето, като за абортите с 2-3 изречения да потвърди тяхната неприемливост от Св. Църква. Последната ѝ редакция аз нямах време да прочета, но бях сигурен, че е спазила указанията. Оказа се, че тя почти не е променила предишния си текст. Главният секретар на Светия Синод епископ Герасим на 06.02. разпрати текста на всички митрополити от Светия Синод на БПЦ. Никой от владиците не отговори, че е против, нито имаше предложения за коригиране на текста, а двама митрополити са казали, че проектостановището трябва да се пусне в сайта на МС, за да спазим срока 08.02., а после то трябва да се доусъвършенства.

Трябва да отбележа, че по повод публикуваното становище в сайта на МС, където са публикувани неговите последни 3 точки, много родители благодарят на Св. Синод на БПЦ за това, че с нашата своевременна честна църковна позиция ние сме защитили бъдещето на българските деца.

Още вчера Русенският митрополит Наум побърза да се разграничи от текста на разкритикуваното становище, публикувано на сайта на Светия Синод.

В становище на Русенската митрополия се казва, че "подобен документ не е бил официално обсъждан в заседание на Св. Синод на БПЦ-БП".

Оттам подчертават, че текстовете са "лично творение-проект на г-жа Десислава Панайотова", но това "в никакъв случай не означава, че Св. Синод ще ги приеме безпрекословно и недвусмислено".

Русенският митрополит Наум

"БПЦ, като хранител на българщината и моралните ценности в българското семейство, винаги ще поощрява етичните норми на възпитание, но не ще толерира по какъвто и да било начин насилието над деца, под каквато и да било форма, особено ако това се обвързва с т. нар. „религиозно образование и възпитание” - подчертават от Русенската митрополия. - Въпросите свързани с абортите и децата в риск, са тема на бъдещо задълбочено обсъждане в българското общество, като касаят адекватни разсъждения относно Божията повеля, достойнството на жената-майка, както и значимостта на всеки конкретен случай, свъзан с домашното насилие и конкретното насилие над жени. Всички други теми, касаещи образованието и възпитанието на българските деца, следва да бъдат обсъждани от съответните педагози и специалисти, имащи мнението и на богословската наука, като по този начин би могъл да се очертае най-точен и правилен подход за бъдещи препоръки по поставените въпроси."