"Ще бъдеш в бяло" на Пейо Яворов се падна на матурата

Последна промяна на 20 май 2015 в 08:56 59993 33

Стихотворението "Ще бъдеш в бяло" на Пейо Яворов се падна на матурата по български език и литература днес.

Темата, по която ще пишат младежите, е "Любовта като храм". Тя беше съобщена от излизащи от залите зрелостници, все още формулировката не е официално потвърдена от Министерството на образованието, от което обявиха, че ще кажат темата не по-рано от 12 ч.

Ето и стихотворението, по което пишат дванадесетокласниците:

"Ще бъдеш в бяло"

Ще бъдеш в бяло - с вейка от маслина
и като ангел в бяло облекло...
А мисля днес; света прогнил от зло
не е, щом той е твоята родина.
И ето усъмних се най-подир
в невярата тревожна - искам мир.

И с вяра ще разкрия аз прегръдки,
загледан в две залюбени очи,
и тих ще пия техните лъчи, -
ще пия светлина, лечебни глътки.
И пак ще се обърна просветлен
света да видя цял при ярък ден.

И нека съсипни се той окаже!
(Веднъж ли съм се спъвал в съсипни,
залутан из среднощни тъмнини?)
Аз бих намерил и тогава даже
обломки, от които да създам
нов свят за двама ни, и свят, и храм.

Пейо Яворов

Матурата започна в 8 ч. Явяват се над 58 000 дванадесетокласници. Тестът за матурата бе генериран два часа и половина преди изпита - в 5:30 ч. тази сутрин, в МОН. Журналист натисна клавиша на компютъра, който генерира комбинацията от въпроси от възможни над 11 млн.

От министерството не успяха да обяснят какво налага тестът да се генерира два часа и половина по-рано. Нямаше как и да гарантират, че не е изтекла информация през това време.

Изпитният тест съдържа задачи с предварително зададени варианти за отговор, от които само един е верен, и отворени задачи. Последната задача, №41, изисква писане на текст по падналата се тема за Яворов.

Изпитът продължава 4 астрономически часа.

Оценките ще бъдат обявени до 9 юни.

По преценка на излизащи от изпита дванадесетокласници тестът е бил много лесен и може да се реши само от обща култура, без особена подготовка.

"Нивото му е като за четвърти клас", каза Александър Ризов, който се яви в 7 СОУ в София.

Дори и тези, които признаваха, че не са писали тема защото писането било много "сложно", бяха единодушни, че тестът е лесен.

Скалата за преобразуване на точките в оценки също не е предварително изготвена, тя ще бъде направена на база средните резултати.

Матурата и изпитът по литература за седмокласниците се провеждат в един и същи ден, като изпитът за по-малките ученици започна в 10 ч. В половината училища в страната се провеждат и двата изпита.

Седмокласниците също решават тест. Той включва отворени и затворени задачи и преразказ на непознат текст. Тестът е първият модул на изпита и е задължителен за целия випуск. Вторият модул е преразказът, който ще правят борещите се за място в гимназиите с прием след VII клас.

Тестът за седмокласниците не бе генериран от компютър - в МОН бяха подготвили едва три варианта и кой от тях ще решават кандидатите за езиковите и математическите гимназии стана ясно два часа по-рано - вариант №3 бе изтеглен от журналист от ведомственото издание на МОН "Аз Буки". Името на журналиста бе изтеглено от зам.-министъра, отговарящ за средното образование, Ваня Кастрева, бивш началник на инспектората в София.

Защо има само три варианта и как се гарантира че няма теч на информация също остават въпроси без отговори.

Официално сигурността е гарантирана от 4300 камери в класни стаи и 10 000 квестори в залите и коридорите.

Втората задължителна матура - по предмет по избор - и вторият изпит за седмокласниците - по математика - ще се проведат на 22 май.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

23.05 2015 в 00:10

Темата не е толкова безумно трудна. С учител, който си преподава точно и ясно и малко четене всичко е постижимо. Да темата може да не се хареса, но ако има някакви знания винаги може да се измисли нещо, било то и клиширано. Но лично аз мисля, че 41 въпрос не трябва да се премахва. Децата трябва да се научат да пишат, трябва да се провокира някакъв мисловен процес и да изразят позицията си по дадена тема. Защото е най-лесно да се сложат 50-80 тестови въпроса и едни да си купят отговорите, други да ги изкарат на тото и съвсем малко наистина да приложат знания.

20.05 2015 в 13:11

Стига сте обругавали образователната система.Насила може да отнемеш,но не и да дадеш.Вместо това да се погледне истината обективно.Децата нямат никакво желание да положат каквито и да било усилия.Парите и външният вид са фетишизирани от тълпата.Медиите демонизираха фигурата на учителя.Тъжно е , когато на 18 години си със звездно самочувствие и вдлъбнат интелект.Гордея се ,че съм учител ...

20.05 2015 в 13:06

@Николай ами не е вярно това, което си написал. Нито за неврофизиологията на мозъка, нито пък защото "държавата ни е такава, затова и образованието".

Относно неврофизиологията - мозъка има КПП за информация, за да отсява съществените неща от несъществените и да пропуска в паметта само съществените. Съответно ако искаш да вкараш суха материя в главата на един младеж, начина е като му събудиш интереса. Когато това стане вече може да пробуташ всичко вътре.
Тук се прави обратното - супер интересна и полезна материя като физика, химия, математика, литература - се поднася по възможно най-глупавия и сухарски начин и така остава извън мозъците.

Колкото до "държавата ни е такава" - това е удобно клише, с което се обясняват всички проблеми, това са глупости. Тук има конкретни проблеми и конкретни решения, които като се вземат, проблема се решава.

20.05 2015 в 12:52

Кой кого задължава да пише 10 страници? И кой казва, че произведението трябва да се харесва и да се пишат заучени неща? Това е едно от най-красивите стихотворения в българската литература. Напишете какво разбирате от него. Какви метафори можете да направите и да свържете със съвремието. Ако не ви харесва, обяснете защо. Но не се гаврете с паметта на един от най-големите български поети, без да познавате нито творчеството, нито житейската му драма! Бъдете българи!

20.05 2015 в 12:51

Много сте умни всички..Идете,седнете и напишете тази тема,искам да видя наистина как ще ви оценят.После ще пеете песента "няма кой да оценява талантите на България",ама айде. А какво общо имат салфетките с матурата и защо слагате всички под общ знаменател,само вие си знаете :)

20.05 2015 в 12:51

Много сте умни всички..Идете,седнете и напишете тази тема,искам да видя наистина как ще ви оценят.После ще пеете песента "няма кой да оценява талантите на България",ама айде. А какво общо имат салфетките с матурата и защо слагате всички под общ знаменател,само вие си знаете :)

20.05 2015 в 12:26

Безрезервната вяра в собствените интелектуални умения е ранен симптом на глупостта. Откритие направено (по скоро блестящо обобщенов сравнително тънка книжка на темата) от един наистина умен човек, който май никога не се е смятъл за такъв.
Нверофизиологията макар и тясно свързана с всеки умствен процес, вкл. обучението в училище, едва ли има директно значение върху образователнта система. Типичен пример е съвременната наука, която е измислена през 17 и последващите векове в Германия, като се почне от Хале и някои други университети в Тюрингия и Анхалт. Концепцията е базирана не на биохимични, физиологични или анатомични знания (каквито са липсвали в голяма степен тогава) или теории за дидактиката, а на философска концепция, нещо като ранна форма на bildung.
Тоест нека не се правим на много умни, образователната система в България е на това дередже по същите причини поради, които цялата ни държава е това дередже. Разпад на ценностната система и обществените, която съществуваше през социализма и замяната им с някакви недоразбрани идеи по "Запад". Всичко това в хода на т.нар. Реформи, които почти винаги са импровизации от страна на полуграмотни хора издигнали се на някаква позиция.
Резултатът е че всеки взе да се оправя сам, както може без да му пука за другите. Вулгарният фамилияризъм и егоизма на късния соц, избуяха е нечувана степен и станаха обществено призната норма, подкрепена от идеологията на "либерализма" и "либертарианството" (чиито създатели вероятно биха се самоубили, ако можеха да чуят и видят българските си експоненти).
П.С. Sensu stricto, учебници от Харвард няма, има учебници писани от преподаватели в Харвард (но често издавани извън Харвард), има учебници писани на територията на Харвард, има и учебници издавани от Harvard University Press.

20.05 2015 в 12:23

МОМН да обърне внивание, че голяма част от примерите в подточките на задачите за правопис и граматика (от 1 до 12) бяха взаимствани от популярен сайт за проверка на провопис на думи и справка относно касаещите ги езикови правила (kakse...). Това може да е много интересен косвен начин за предварителна известеност относно съдържанието (съставител казва на група платили му ученици кой конкретен сайт да използват в подготовката си).

Относно падналата се тема, на мен ми допадна особено, понеже едно разсъждение за любовта като храм и сакралният образ на жената дава едно доста голямо поле за творческа изява и креативнонт, отколкото например скучният селски битовичен свят на Йовков и Елин Пелин.

20.05 2015 в 12:14

Разпознавам те тебе в ролята на псевдоинтелектуалеца :)

20.05 2015 в 12:07


... Хайде вие тука умниците да напишете едно *смислено* разсъждение на тема...

https://youtu.be/WDAjvM4HTcI

В кой от героите на тази безумна реклама се разпознаваш?