Регионалните управления на образованието вече няма да осъществяват мониторинг над националните изпити след четвърти, седми, десети клас и матурите, с които приключва гимназиалното образование в дванадесети клас. Това тяхно досегашно задължение е отпаднало от програмата "Система за национално стандартизирано външно оценяване" за 2019 г. на Министерството на образованието и науката, чийто проект е публикуван за обществено обсъждане.
Последната приемна кампания бе съпътствана от скандали за безпринципен надпланов прием в училища, в които се влиза с тежки изпити и в жестока конкуренция, извършен например със заповед на началник на РУО, без оглед резултатите на дадени кандидати. Журналистическо разследване на OFFNews разкри, че само в престижната Софийска математическа гимназия в V клас по този начин са вкарани 23 деца. Само за две има ясно законово основание: техният брат или сестра близнак се е класирал по успех, а в този случай и некласираното дете се приема. Сред останалите 21 надпланово приети петокласници в СМГ има деца на хора със сериозна власт в държавата. Нашата информация е, че 2018-а не е първата година, в която това се случва - напротив, ежегодна практика е.
След публикуването на разследването в. "Сега" изиска данни за т. нар. надпланов прием в езиковите гимназии с прием след седми клас. Те потвърдиха информацията ни, че става въпрос за практика, а не за прецедент: във Втора английска надплановите тази година са 24-ма, в Първа английска - 22-ма, във Втора немска (73 СУ) - 20-има, в 91 Немска - 15-има, 164 Испанска - 14-има, в 9-та Френска - 13. В СМГ след седми клас също са вкарани още деца, не само след четвърти, и те тази учебна година са 8.
В отговор на разследването ни пред OFFNews министърът на образованието Красимир Вълчев обеща и впоследствие предложи промени в наредба, с които се отнема властта на началниците на регионални инспекторати да "спускат" деца в желаните училища. Вместо тях за всяко такова искане решение ще взема 7-членна комисия.
В проекта за нова национална програма за четирите национални стандартизирани оценявания (след IV, VII, X и XII клас) освен задължението на РУО за мониторинг на всички дейности по програмата отпада досегашното им задължение да координират организацията и провеждането на националните изпити след четвърти, седми и десети клас, и на матурите.
Потърсихме разяснение от МОН защо отпада задължението за мониторинг на РУО и как ще се извършва той оттук нататък. Отговорът на ръководителя на директора на дирекция "Връзки с обществеността и протокол" Климент Христов беше, че отпадала само функция по финансов мониторинг на изпълнението на дейностите по програмата. Но такова задължение - за финансов мониторинг - не е било възлагано на РУО. В програмата за 2018 г. става въпрос за мониторинг "при реализацията на дейностите". В тази от 2019 г. мониторингът е отпаднал. Не получихме отговор на въпроса си как ще се извършва мониторингът на дейностите оттук нататък.
Самата програма за 2019 г. е с бюджет 4.2 млн. лева, колкото бяха заделени и през 2018-а.
Очаква се 53 919 ученици да положат матури, 61 479 да се явят на изпитите след VII клас, 64 671 да бъдат оценени след IV клас и 50 000 да участват в онлайн оценяването на дигиталните компетентности в Х клас.
Дейностите, които трябва да обезпечи бюджетът, са:
- изработване на тестови задачи за национално външно оценяване (НВО) и за държавни зрелостни изпити (ДЗИ);
- апробиране на тестовите задачи за НВО и за ДЗИ;
- експертна оценка на тестови задачи за НВО и за ДЗИ;
- създаване на изпитни материали и размножаването им, в т. ч. за учениците със специални образователни потребности, за НВО и за ДЗИ;
- създаване и размножаване на изпитните комплекти за НВО и за ДЗИ;
- осигуряване на помощните материали и на консумативите за НВО и за ДЗИ;
- разпространение и транспорт на изпитните комплекти, на помощните материали и др. за НВО и за ДЗИ;
- осигуряване на квестори и на учители консултанти за НВО и за ДЗИ;
- обучителни семинари за изработване и за експертна оценка на тестови задачи за НВО и за ДЗИ;
- обучение на оценителите на изпитните работи за НВО и за ДЗИ;
подобряване на сигурността и осигуряване на системи за наблюдение за НВО и за ДЗИ;
- проверяване и оценяване на изпитните работи от НВО и ДЗИ;
- подготовка на центрове за проверяване и оценяване на изпитните работи за ДЗИ и за НВО в края на VII клас;
- изграждане на комуникационна инфраструктура за целите на НВО и ДЗИ;
- осигуряване на необходимата информационна инфраструктура за целите на НВО и ДЗИ;
- изграждане и/или поддържане на сайтове за осъществяване на процесите по НВО и ДЗИ;
- създаване и/или поддържане на различни софтуерни системи за осъществяване на процесите по НВО и ДЗИ;
- анализ и обсъждане на резултатите от НВО и от ДЗИ;
- информационна кампания за НВО и за ДЗИ.
Какво още предвиждат националните програми за 2019 г. на МОН вижте тук.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12510
1
08.02 2019 в 15:41
Или нямате смелост за това?
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара