Контролът над изпитите за гимназиите се изплъзва от ръцете на началниците на инспекторатите

Последна промяна на 08 февруари 2019 в 15:00 9013 1

Регионалните управления на образованието вече няма да осъществяват мониторинг над националните изпити след четвърти, седми, десети клас и матурите, с които приключва гимназиалното образование в дванадесети клас. Това тяхно досегашно задължение е отпаднало от програмата "Система за национално стандартизирано външно оценяване" за 2019 г. на Министерството на образованието и науката, чийто проект е публикуван за обществено обсъждане.

Последната приемна кампания бе съпътствана от скандали за безпринципен надпланов прием в училища, в които се влиза с тежки изпити и в жестока конкуренция, извършен например със заповед на началник на РУО, без оглед резултатите на дадени кандидати. Журналистическо разследване на OFFNews разкри, че само в престижната Софийска математическа гимназия в V клас по този начин са вкарани 23 деца. Само за две има ясно законово основание: техният брат или сестра близнак се е класирал по успех, а в този случай и некласираното дете се приема. Сред останалите 21 надпланово приети петокласници в СМГ има деца на хора със сериозна власт в държавата. Нашата информация е, че 2018-а не е първата година, в която това се случва - напротив, ежегодна практика е.

След публикуването на разследването в. "Сега" изиска данни за т. нар. надпланов прием в езиковите гимназии с прием след седми клас. Те потвърдиха информацията ни, че става въпрос за практика, а не за прецедент: във Втора английска надплановите тази година са 24-ма, в Първа английска - 22-ма, във Втора немска (73 СУ) - 20-има, в 91 Немска - 15-има, 164 Испанска - 14-има, в 9-та Френска - 13. В СМГ след седми клас също са вкарани още деца, не само след четвърти, и те тази учебна година са 8.

В отговор на разследването ни пред OFFNews министърът на образованието Красимир Вълчев обеща и впоследствие предложи промени в наредба, с които се отнема властта на началниците на регионални инспекторати  да "спускат" деца в желаните училища. Вместо тях за всяко такова искане решение ще взема 7-членна комисия. 

В проекта за нова национална програма за четирите национални стандартизирани оценявания (след IV, VII, X и XII клас) освен задължението на РУО за мониторинг на всички дейности по програмата отпада досегашното им задължение да координират организацията и провеждането на националните изпити след четвърти, седми и десети клас, и на матурите.

Потърсихме разяснение от МОН защо отпада задължението за мониторинг на РУО и как ще се извършва той оттук нататък. Отговорът на ръководителя на директора на дирекция "Връзки с обществеността и протокол" Климент Христов беше, че отпадала само функция по финансов мониторинг на изпълнението на дейностите по програмата. Но такова задължение - за финансов мониторинг - не е било възлагано на РУО. В програмата за 2018 г. става въпрос за мониторинг "при реализацията на дейностите". В тази от 2019 г. мониторингът е отпаднал. Не получихме отговор на въпроса си как ще се извършва мониторингът на дейностите оттук нататък.

Самата програма за 2019 г. е с бюджет 4.2 млн. лева, колкото бяха заделени и през 2018-а.

Очаква се 53 919 ученици да положат матури, 61 479 да се явят на изпитите след VII клас, 64 671 да бъдат оценени след IV клас и 50 000 да участват в онлайн оценяването на дигиталните компетентности в Х клас.

Дейностите, които трябва да обезпечи бюджетът, са:

- изработване на тестови задачи за национално външно оценяване (НВО) и за държавни зрелостни изпити (ДЗИ);

- апробиране на тестовите задачи за НВО и за ДЗИ;

- експертна оценка на тестови задачи за НВО и за ДЗИ;

- създаване на изпитни материали и размножаването им, в т. ч. за учениците със специални образователни потребности, за НВО и за ДЗИ;

- създаване и размножаване на изпитните комплекти за НВО и за ДЗИ;

- осигуряване на помощните материали и на консумативите за НВО и за ДЗИ;

- разпространение и транспорт на изпитните комплекти, на помощните материали и др. за НВО и за ДЗИ;

- осигуряване на квестори и на учители консултанти за НВО и за ДЗИ;

- обучителни семинари за изработване и за експертна оценка на тестови задачи за НВО и за ДЗИ;

- обучение на оценителите на изпитните работи за НВО и за ДЗИ;

подобряване на сигурността и осигуряване на системи за наблюдение за НВО и за ДЗИ;

- проверяване и оценяване на изпитните работи от НВО и ДЗИ;

- подготовка на центрове за проверяване и оценяване на изпитните работи за ДЗИ и за НВО в края на VII клас;

- изграждане на комуникационна инфраструктура за целите на НВО и ДЗИ;

- осигуряване на необходимата информационна инфраструктура за целите на НВО и ДЗИ;

- изграждане и/или поддържане на сайтове за осъществяване на процесите по НВО и ДЗИ;

- създаване и/или поддържане на различни софтуерни системи за осъществяване на процесите по НВО и ДЗИ;

- анализ и обсъждане на резултатите от НВО и от ДЗИ;

- информационна кампания за НВО и за ДЗИ.

Какво още предвиждат националните програми за 2019 г. на МОН вижте тук.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

1510

1

Alvarez

08.02 2019 в 15:41

Отлично! А защо не дадете имената на тези хора, чиито деца са приети надпланово в нарушение на изискванията? Не имената на децата, а тези на двамата родители.
Или нямате смелост за това?