ИТ бизнесът влиза в училищата през 2019 г., часовете излизат от класната стая и стъпват в театрите и галериите

МОН предлага три стъпки за по-лесна адаптация в детската градина, първи клас и прогимназията

Александра Маркарян 29 януари 2019 в 15:26 6718 0

ИТ бизнесът влиза в българското училище.

Нова национална програма на Министерството на образованието и науката за 2019 г. е предвидила хора от практиката да преподават определени модули заедно с учителите в клас, както и да приемат педагозите в офисите си и да им предават най-актуалните знания и умения за работа във виртуалния свят. Името ѝ е "ИТ фирми в училище и учители в ИТ фирми" и е една от 17-те, които МОН ще изпълнява през текущата 2019 г. Те бяха представени днес от зам.-министъра на образованието Таня Михайлова и някои от ръководителите им.

Нова програма е и "Заедно в грижата за ученика" с бюджет 1 млн. лева. Целта ѝ е да осигури плавен и по-малко стресов от сегашния преход на децата между детската градина и училище и в момента, когато ученикът завърши началния курс в четвърти клас и трябва да се раздели с учителката си и да свикне с многото педагози по отделните предмети в прогимназията (пети-седми клас).

Възпитателите от детските градини ще могат да се включат в работата с децата от групите си, вече първокласници. От своя страна пък, началните учители ще влизат в детските градини, за да общуват с бъдещите си ученици и децата да свикнат.

Същата цел - намаляване на стреса и лесна адаптация - преследва още една програма - за развитие на системата за предучилищното образование. Новият момент в нея е, че при постъпване в детската градина родителят няма да бъде длъжен да остави детето на вратата и да си тръгне, което често е съпроводено с ужас от страна на детето. Напротив - ще може да влиза в определени помещения, където заедно с възпитателя да покаже на сина или дъщеря си, че няма нищо страшно в градината, че новият възрастен, възпитателят, е добронамерен, а детето не е "изоставено" от мама и татко.

Общата стойност на 17-те програми е приблизително 76 млн. лева.

1 572 600 лева са предвидени за "Иновации в действие", по която училища с иновации ще могат да обменят опит помежду си и да помагат на училища, в които няма такива, но биха искали да опитат. По 8 души от иновативно училище - учители и ученици - ще влизат в друго иновативно училище и ще демонстрират опита си.

В двата модула е предвидено да бъдат включени 580 училища.

"Мотивирани учители" е национална програма с бюджет 1.7 млн. лева. Идеята ѝ е най-опитните учители да го предадат в училища, в които "е предизвикателство да бъдеш в час", по думите на Михайлова. Тези учители да бъдат изпратени на трудните места - в училища с проблеми, и да им помогнат да ги преодолеят. Те ще преминат през "особен механизъм за подбор", каза зам.-министърът. Корпусът от обучени учители да включва 80 души, предвижда програмата.

Освен тях финансиране за допълнителна специализация (по дефицитните физика, математика, информатика, информационни технологии, чужд език) ще получат други 100 педагози. Още 100 специалисти ще бъдат финансирани, така че да получат педагогическа квалификация в университет. Тук отново има определени специалности с недостиг сред учителите: физика и астрономия, математика, ИТ, информатика.

Повече ще са парите от държавата за съществуващата и продължавана през 2019 г. национална програма "Ученически състезания и олимпиади", така че в подготовката на отборите да се обезпечи трудът на университетски преподаватели и учени от БАН.

Друга съществуваща програма - "Квалификация" - ще придобие по-различна насока тази година. Приоритет ще има обучението по теми, които са важни за развитието на съответния регион. Извън тях е предвидено такова по лидерство, иновации, цифрови технологии, образователни изследвания, уточни Михайлова.

"Музеите като образователна среда" е модул, въведен миналата година. Оказа се изключително успешен и тази година ще бъде разширен. Уроците вече ще могат да се провеждат не само в музеите, а и в галерии, ще има пари за посещение на театрални постановки, опера, балет.

Тук не става въпрос само за преподаването на материала, а за формирането на ценностна система у децата, обясни зам.-министър Михайлова.

МОН предвижда и помощ за центровете за специална образователна подкрепа. С 1.6 млн. лева ще бъдат закупени специализирани уреди, дидактически средства за терапевтични дейности и адаптация на децата в тях, както и специализираният необходим софтуер.

След като миналата година в 1 115 училища бяха изградени Wi-Fi мрежи, тази година ще има пари за завършването на процеса в останалите училища, за поддръжка на опорна мрежа, оборудване, софтуер. Програмата за информационни и комуникационни технологии е на стойност 11 млн. лева.

Тази година министерството обръща внимание и на проблема с липсата на специализирани учебни помагала в професионалното гимназиално образование. За целта в съществуващата национална програма "Осигуряване на съвременна образователна среда", модул "Модернизиране на системата на професионалното образование" е заложена нова дейност - адаптиране на учебното съдържание.

"Знаете, че в професионалното образование години наред почти няма учебни полагала, особено по специфична и отраслова професионална подготовка. Изключвам общата професионална. Това е възможност за издаване на такива. В началото подхождаме скромно, с по-малка сума, за да видим какъв ще е ефектът", коментира зам.-министър Михайлова, която преди да поема поста си в министерството, бе директор на професионална гимназия.

"Оптимизация" - друга важна програма на МОН, е и най-скъпата. 36 милиона лева са предвидени за обезщетения на педагозите и персонала, които ще се пенсионират или ще напуснат системата по други причини. Заложеният им брой е 8 100 души.

След оборудването на училищата с шкафчета с цел облекчаване на ученическите раници м. г. тази година парите ще бъдат насочени в друга посока - оценяване на познавателни книжки.

МОН продължава усилията си за връщането на отпадналите деца в клас, както и за работа с родителите им. Програмата се казва "Заедно за всяко дете" и включва два модула. Единият ще обезпечи екипите, които работят на терен, а вторият ще съсредоточи усилията в работата с родителите.

"Знаем колко е важна ролята на средата, промяната на отношението към образованието на семейството в определени групи", каза Михайлова и уточни, бе бюджетът тук е 300 хил. лева.

Продължава обучението за кариера в сферата на информационните технологии. Към досегашното - за професията "Приложен програмист" на ученици - се въвежда възможността за обучение на учители, които преподават дисциплини от направлението "Компютърни науки". Освен това вече ще има начин за валидиране на получените знания и умения. Затова бюджетът на цялата програма се увеличава с 370 хил. лева спрямо предишната година.

Какво още предвиждат националните програми за 2019 г. на МОН вижте тук.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови