Лилия Абаджиева избра Любо Нейков за своя Подкальосин в новата 'Женитба'

Премиерата е на 9 февруари на сцената на театър 'Сълза и смях'

OFFNews 30 януари 2020 в 11:24 3696 0

Емблематичната режисьорка Лилия Абаджиева се връща към своя дебют "Женитба" от Гогол. Премиерата е на 9 февруари, на сцената на театър "Сълза и смях", а в ролята на жениха Иван Кузмич Подкальосин е Любо Нейков. В постановката ще видим и Любомир Нейков, Моньо Монев, Станимир Гъмов, Невена Бозукова, Албена Павлова, Снежана Макавеева, Румен Угрински, Роберт Янакиев, Васил Витанов, Жанина Стоилова.

Сценографията е поверена на другата талантлива половина от даровитото семейство Абаджиеви - художникът Васил Абаджиев. 

“Женитба” е създадена през 1842 година и определена от Гогол като “съвсем невероятно събитие в две действия”. Въпреки че е писана преди близо 200 години, ни дава да разберем, че възможността за изкушение се корени в самата човешка природа – такава, каквато е била винаги. И по-точно в нейната исконна двойственост, в посятата в нея сякаш вечна вражда между сетивността, тялото, интелекта, духа, между чувствата, емоциите, страстите и повелите на дълга, морала, съзнанието, разума.

Остроумието на Гогол и отношението му към несъзнаваното в “Женитба” за мен е естетическа сублимация на силата на изкушението като влечение, чувство, страст, в конфликт с моралния дълг, който спира да различава доброто от злото.

Човекът е загадка в света и може би най-великата загадка. Представата ми за театралното е свързана с изследването на живота на духа, с изследването на човека между реалното и въображаемото, между високото и низкото, между божественото и демоничното. Но представата ми за театралното е свързана с пристрастието ми към преувеличеното и ироничното. Гогол, според мен, като в някакво криво огледало ни дава да се видим, да се погледнем отстрани.

Преувеличава до пароксизъм подвластността ни на вечните ни копнежи и желания. Именно като в някакво криво огледало ни показва как именно те – чувствата, емоциите, страстите, увличат човека във въртопа на живота; правят човека безсилен да се съпротивлява и го завличат към дъното или бездната, ако… Ако срещу тях не се изправи с достатъчно сила разумът, съзнанието за дълг, които единствени могат да опазят човека в границите на човешкото. В света на желанията невинни няма.

Лилия Абаджиева

Лилия Абаджиева е режисьор на повече от 40 спектакъла. Поставяла е на сцените на Народен театър «Иван Вазов», Театър «Сълза и Смях», Малък градски театър «Зад канала», Театър 199, Сатиричен театър, Театър «София». Поставяла е в Германия, Русия, САЩ и Македония. Нейни спектакли са били в програмата на големи европейски и световни театрални фестивали в Италия, Германия, Русия, Полша, САЩ, Мексико, Иран, Гърция, Словения, Израел, Египет и др.

Удостоена със „Златен век“ - почетен знак на Министерството на културата за изключителен принос към българската култура.

Носител на множество национални и международни награди, между които:
Награда на Министерство на културата за принос в развитието и разпространението на българската култура;
Награда „Indy awards“ на независимите критици от „Индипендънт“ и „Лос Анджелис Таймс“ за режисурата
на американската си постановка „Отело“, продукция на Center Stage Theatre, Калифорния;
Награда за режисура, най-добър спектакъл и награда за екипна работа за руската си постановка
„Ромео и Жулиета“ от Cairo International Festival for Contemporary Theatre и др.

Награда за най-добър документален филм на Българската Филмова Академия за филма „45 градуса по Азарян“, на който Лилия Абаджиева е сценарист и режисьор.

Преподавателска дейност: асистент на проф. Азарян в класа му по режисура в НАТФИЗ „Кр. Сарафов“.
Гост-преподавател в няколко университета, между които: Калифорнийския университет в Санта Барбара,
Кьолнския университет, Уестмонт колидж в Калифорния и др.
В последната година е поставила спектакли в Москва, София по Шекспир и Н.В. Гогол.
Предстоящ проект в Държавен Сатиричен Театър “Алеко Константинов”.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Тодор Живков - герой в италиански филм за Берлингуер