"One Dance Week по нищо не отстъпва на световните фестивали"

Калоян Константинов 03 октомври 2016 в 13:57 3951 0

Елианна Лилова.

Тази година за пореден път Пловдив става столица на танца в България с провеждането на фестивала One Dance Week от 9 до 30 октомври. 

У нас ще гостуват хореографи и компании от САЩ, Канада, Швейцария, Испания, Корея, Тайван, Чехия и Франция, като ще представят най-новото в света на модерния танц и пърформанс. 

За да научим повече за акцентите от програмата на One Dance Week се свързахме с Елианна Лилова, директорката на културния фестивал.

Какво ново ще видим тази година на фестивала?

И тази година ще представим една много интересна и разнолика селекция от спектакли, дело на едни от най-интригуващите имена от световната танцова сцена. Увеличихме броя на фестивалните дни на почти един месец, увеличихме броя на спектаклите, броя на професионалните танцови ателиета, броя на разговорите и срещи с хореографи и изпълнители. Добавихме и две нови географски завоевания – Тайван и Канада – за първи път публиката в България ще може да се запознае с проекти от тези противоположни като култура и светоусещане краища на света. Филмовата програмата възкръсна – ще представим невероятната творба "Г-н Гага", както и документален филм, дело на испанска продуцентска къща, заснет в ромски квартали в Пловдив с участие на танцьори от различни малцинства.

Кои са акцентите?

В програмата на One Dance Week всички спектакли са акценти и мои лични фаворити. Те са много различни като техника, естетика, тема, сценография и хореографски подход, което ги прави уникални и вдъхновяващи по свой специфичен начин. В Пловдив ще представим събития, които диктуват тенденциите в сферата на съвременния танц и пърформанс. По мое мнение, макар и да прозвучи нескромно, фестивалът се развива с изключително високи темпове – на ниво съдържание и програма по нищо не отстъпваме от най-големите световни фестивали за изпълнителски изкуства.

Откриването на One Dance Week 2016 отбелязва трибют към поп арта и постмодернизма. Сцената на Дом на културата „Борис Христов“, Пловдив, ще се превърне в своеобразна галерия, която ще покаже артефакти на поп-магьосника Анди Уорхол, прожекция на графичния художник Роберт Раушенберг и музика на големия експерименталист Дейвид Тюдор. За първи път в тази част на земното кълбо ще бъдат показани на живо безсмъртните миниатюри "Ледена примамка" и "Тропическа гора" на легендите на съвременния танц Триша Браун и Мърс Кънингам, променили завинаги траекториите на съвременните изпълнителски изкуства. Те ще бъдат изпълнени от компанията на емблематичния американски хореограф Стивън Петронио, които са единствените, притежаващи правата да изпълняват техни произведения.

Второто европейско представяне на дигиталния 360-градусов спектакъл "Второ тяло", дело на изключителните тайванци от "Anarchy Dance Theatrе", е на 22 октомври. One Dance Week ще бъде домакин и на премиера – майсторите на корпоралната лексика и пластика, испанците "La Veronal", те ще представят новата си продукция - "Кова ¬ Географски инструменти" - само 2 дена след Барселона. Бунтарите, начело с канадеца Фредерик Гравел, ще ни говорят мръсно, докато бичат тежки акорди, мъже с кореми се наливат с бира, пресъздавайки, така уж на шега, болнавостта на презадоволеното съвременно общество. Блестящите французи от лоното на френския танц – Хореографския център в Рильо-ла-Пап – ще ни покажат дали са "Електрически приятели?", докато пресъздават с телата си музиката на великите Kraftwerk.

Как се разви танцувалната сцена у нас откакто One Dance Week съществува?

Развитието на сцената за съвременни изпълнителски изкуства е дългогодишен процес, в който основна роля имат 3 страни – артистите, създателите на продукция, пространствата, които представят съвременни изпълнителски изкуства, и финансиращи институции, които оказват подкрепа на горните две. Силни културални трусове и разместване на артистичната тектоника аз лично забелязвам напоследък – все повече нови проекти, по-голяма ангажираност от страна на финансиращите организации, както и нови пространства на изпълнителски изкуства. Това мигновено оказва влияние на сцената и увеличаване на интереса у публиките.

Традиционните танци или модерните са по-популярни в България и защо?

Смятам, че интересът на българската публика към съвременен танц става все по-голям, а през следващите години ще продължи да се развива, но все още за момента в светлината на прожекторите са традициите, което е в явен противовес със световните културни тенденции.

В световен мащаб съвременните изпълнителски изкуства са един от най-бързо развиващите се жанрове. Това не бива да учудва никого - те са дръзки, привличат със своята атрактивност, често са емоционални, те са естетски и вероятно най-близо до темите и проблемите на съвременното общество.

До голяма степен в България всичко съвременно продължава да бъде възприемано за странно, подходящо за малцина, нелегитимно. То остава неатрактивно за масовата публика.

Въпреки това смятам, че българската публика е изключително любопитна и набира все повече смелост да се остави да изживее различен тип забавление.

Трябват ли определени предварителни познания, за да разбере човек част от танците, които ще видим на One Dance Week? Някои от тях изглеждат доста екстравагантни.

Не! Не се изискват познания. Просто оставете нагласите и очакванията вкъщи и елате в залата, за да срещнете отново с тялото и душата си. Или да ги запознаете за първи път?

Програмата на One Dance Week може да намерите тук.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови