Quantcast

Световният успех на българската приказка, наречена "Баталия"

Калоян Константинов Последна промяна на 29 септември 2016 в 17:31 8991 0

1/1

В началото на годината ви представихме интервю с Александър Геров, един от авторите и създатели на "Баталия: Сътворяване", първата българска настолна игра със сериозна заявка за световен успех.

Днес, няколко месеца по-късно, вече с твърдост можем да заявим, че родният екип постигна страхотен успех на международната сцена, като доказателство за това е вълната от позитивни оценките за играта, продажбите ѝ на всички континенти и 5-кратното увеличаване на феновете на "Баталия".

Както бяха обещали, момчетата и момичетата от "Фантасмагория" вече работят по продължение, наречено "Вихропорти", само предварителните заявки за което надхвърлят 1000.

OFFNews се свърза отново с Александър Геров, за да ни разкаже за продължението на българската приказка и негова лична мечта, наречена "Баталия".

Какво е новото във "Вихропорти"?

Разширението съдържа още две фракции – вълчата раса и ездачите на тигри, лъвове и всякакви видове котки - и прави играта достъпна едновременно за 6 души. Към тях, разбира се, има пълен сет от карти, теренни плочки, умения, фигурки и т.н.

Както подсказва и заглавието, в играта вече ще има т.нар. вихрени портали, които позволяват движение от едно далечно място на картата на друго. При това прехвърляне има и допълнителни ефекти за играча, при всяко пътуване през портал теглиш една от 12-те специални карти, които те стимулират да ползваш вихропортите.

Друга важна промяна е въвеждането на отборната игра. „Баталия“ така или иначе е от по-длъжките игри, затова много хора се притесняваха, че с 6 души времето за игра ще стане невероятно дълго, а и времето за изчакване на всеки да си мине хода, докато дойде твоят ред отново, също ще се удължи доста. Затова вече имаме отборна игра, която е приложима при всички формати на четен брой играчи.

При играта по двойки участниците в един отбор карат своя ход едновременно. По този начин вместо да се губи време за шестима души да направят своя ход, ще се чака все едно трима играят. Е, двойният ход ще отнеме малко повече време от единичния, но определено нещата са доста скъсени, което прави играта много по-динамична и не толкова изморителна. Схемата е тествана над 100 пъти и можем да гарантираме, че няма проблеми. Играчите в един отбор не са врагове и могат да си взаимодействат, като се борят срещу останалите. Който иска, разбира се, може и да не играе по двойки, ами в стандартен формат „всеки за всеки“.

Продължението може ли да се играе самостоятелно, или е нужна "Баталия: Сътворяване"?

"Вихропорти" не може да се играе самостоятелно, но за сметка на това в "Кикстартър" кампанията правим доста добро намаление при закупуване на базовата игра и на продължението - двете за 100 долара, като поотделно закупени са над 120 долара. Знам, че за българския пазар това е малко множко, но както говорехме и предния път - това е най-ниската възможна цена, за да излезем поне минимално на печалба спрямо качеството и количеството на включените в кутиите компоненти. Имайте предвид, че за САЩ и Европа цената на "Баталия" е ниска, имайки предвид какво предлага.

Ако някой все пак има "Сътворяване" и иска да купи само "Вихропорти", или пък тепърва ще започва с базовата игра - всяка кутия може да се закупи поотделно отново в "Кикстартър" с намаление, като към нея вървят всички възможни бонуси от кампанията.

За да са сигурни хората, че дават парите си за правилното нещо, сме добавили в кутията с разширението още две фигурки за игра от по 7-8 сантиметра, със страхотен детайл и качество на използвания материал – Билкар и Метамофра. Билкар е пътешественик от планините, който обикаля картата на „Баталия“ и прави отвари. Всеки играч, който го срещне, може да си закупи колбички с всякакви благинки – замразяващ ефект за противника, бонуси в атака, слънчево затъмнение, въдворяване на мир и т.н. Това допринася също доста за стратегическата страна на играта, защото дава възможност за фокусиране освен върху бойни действия и върху икономическото развитие.

Метаморфа пък работи по много интересен начин с терените, които се строят на картата. Тя също забързва играта, защото дава алтернативни методи за сдобиване с различни способности и действия, които в противен случай трябва да изчакаш доста време, за да ползваш. Винаги, когато се строи нов терен, тя се появява на него. Имаме 6 вида терени и съответно 6 вида ефекти. Когато тя стъпи на даден терен, всички играчи върху този терен имат бонус. И така, докато някой не построи различен вид терен. Някои ефекти ти дават безплатно придвижване или безплатен ъпгрейд на града, което, както казах, ускорява играта.

Отделно сме включили още цял куп карти, ефекти, способности, събития, всички те илюстрирани с чудесен арт.


Споменахте, че "Кикстартър" кампанията включва специални бонуси за хората, които направят предварителна поръчка, какви са те?

Специално за поддръжниците ни в „Кикстартър“ сме подготвили 72 бонуса или т.нар. stretch goal-ове, които се отключват с всяка нова достигната сума от поръчки. Колкото повече хора си поръчват базовата игра или разширението, толкова повече бонуси ще се отключват и ще се прибавят в колетите, които ще разпратим след края на кампанията.

Това включва много нови фигури за игра, нови карти, нови теренни плочки и всякакви готини работи. Важно е да се отбележи, че това не са неща, които ще бъдат включени в редовното издание на разширението. Тоест, ако си купите играта от магазина, когато се появи, в нея няма да има повечето от тези 72 бонуса. Те са достъпни само за хората, които направят предварителна поръчка чрез „Кикстартър“ кампанията. Така работи цялата система на „Кикстартър“ и то доста успешно, защото по този начин ти ще дадеш същите пари за играта, но ще получиш цял куп допълнителни работи, които, ако отключим всички 72 бонуса до 6 октомври, ще се равняват на двойно повече съдържание в кутията.

След приключването на кампанията на 6 октомври допълнителните фигурки, карти и т.н. няма да могат да бъдат намерени никъде. Затова призоваваме всеки да се включи възможно най-скоро, защото освен че ще е добре за него, подпомага и нашето популяризиране по света и в гейм средите, за да можем в бъдеще да правим още по-яки работи. От опит знам, че в последните 3 дни на кампанията се правят най-много поръчки, единствено може би първите 3 дни са по-силни, но понякога и това се променя.

Засега имаме 18 отключени бонуса, но е напълно реално в последните дни да отключим двойно повече, а защо не и всички. Зависи колко хора ще поръчат предварително играта или продължението. Няма смисъл да ги изброявам един по един, те могат да бъдат видени в страницата ни в „Кикстартър“.

Като фигурки само ще посоча, че имаме обсаден мамут, стенобойни машини по дизайн на Леонардо да Винчи, търговецът на артефакти Моргенщерн, крамплингите, които са злодеи от подземния свят, рицарите от Ордена на оракула, Господарката на мъглата и още куп неща.

Как се прие "Баталия: Сътворяване" по света и каква подкрепа получихте сега за продължението?

Мисля, че вече имаме доста сериозна фен база по света. Играта се приема много добре в англоезичните държави, а и не само - оригиналът е преведен на над 16 езика, а продължението засега го има на 11 езика. В България мисля, че има накъде да се развиваме, което, отново казвам, най-вероятно е заради по-високия ценови клас на „Баталия“, но няма друг начин.

Играта у нас се купува малко по-малко от „Игра на тронове“, например, която обаче е тотален хит и е на доста по-ниска цена. Продажбите не са лоши, но винаги има накъде повече. Догодина планираме да започнем турнирна дейност и др. събития за промотирането ѝ.

Връщайки се на международното признание, се радвам да отбележа, че страницата ни във Фейсбук нарасна 5 пъти след издаването на „Баталия: Сътворяване“. Оценката ни в „Board Game Geek”, може би най-престижния и известен сайт за настолни игри в света, се държи стабилно на 8 от 10, което е страхотен резултат. Там също са ни нужни повече активни играчи, които да ни дадат рейтинг, който да ни изкачи нагоре в общата класация на игрите.


Засега 400 души са гласували, което е много по-малко от реалния брой на закупените игри, но явно хората или ги мързи, или не се сещат. Въпреки това от издаването на играта досега се изкачихме от 5673 позиция до 1800 и някоя в общото класиране. Това е изключително постижение, особено имайки предвид, че за игрите предимно гласуват местни хора. Тоест, за американска игра гласуват американци, за английска англичани и т.н. При нас основният брой гласове не е от българи и ще се радваме, ако повече наши хора гласуват за "Баталия". Целим се в 1000 гласа в страницата на BGG. Мечтата ми е да влезем в топ 100 в класацията, което е напълно реално, имаме международната подкрепа, трябва ни и подкрепа у дома.

Успехът е още по-голям, имайки предвид, че това е първият ви опит и не сте известно студио с десетки игри зад гърба си, огромен бюджет и т.н. В този ред на мисли, какво планирате за в бъдеще?

Имаме планирани проекти за други игри, разбира се, но е твърде рано да се говори за тях засега. В момента сме съсредоточени в завършване на "Вихропорти", които трябва да са готови и разпратени до хората, подкрепили ни в "Кикстартър", през следващата година. След това, както казах, смятаме да положим усилие за популяризирането ѝ у нас с турнири и събития. Чак след това ще мислим за другите проекти.

Искам обаче да благодаря на всички родни фенове, надявам се "Баталия" да им харесва, както и настолните игри да стават все по-известно хоби. Също така се надявам да ни подкрепят все така, за да продължаваме да творим, ние това не го правим само заради себе си, въпреки че ни е мечта, правим го за всички вас, както и да популяризираме България по света.