Как работи новата система срещу фалшиви лекарства

Последна промяна на 11 февруари 2019 в 14:35 992 0

На 9 февруари стартира единната европейска система за верификация на лекарствата. Идеята на новата система е да се спре разпространението на фалшиви лекарства. 

Навлизането на новата система обаче породи и много въпроси и притеснения сред пациентите, а от Националната аптечна камара поискаха държавата да плати за въвеждането на системата и настояха за среща с ръководството на здравното министерство, като заплашиха да спрат работа за ден.

У нас системата за верификация е започнала да действа пилотно през април миналата година, а през ноември е започнало свързването на всички аптеки.

От министерството вече увериха, че въвеждането на новата система няма да промени значително работата на аптеките, като посочиха и че те ще имат 6 месеца за плавен преход към системата за верификация, в рамките на който няма да бъдат налагани санкции.   

Как работи новата система

Системата за верификация ще се отнася първоначално само за лекарствата, които се отпускат по лекарско предписание. 

Върху опаковките производителят ще поставя уникален идентификационен код, който ще включва 2D матричен код, партиден номер, срок на годност и уникален сериен номер. В аптеката фармацевтите сканират кода с четец. Така уникалният код се подава в европейския хъб, който обхваща националните системи. При отпускане на лекарството в аптеките кодът се дезактивира, за да не може същата опаковка да се използва повторно.

Чрез този код ще може да се проследява и пътят на медикамента от производителя до аптеката. Върху опаковките ще има и специална лепенка, която ще гарантира, че не са отваряни. 

За да се извърши сканирането, във всяка аптека трябва да има компютър и достъп до интернет, както и специален четец. 

В България има около 3600 аптеки, като 2400 от тях имат договор със Здравната каса, което означава, че те вече работят с компютри и специализиран софтуер. Те ще трябва да купят само четец, който струва между 180 и 200 лева.

Над 2000 от аптеките, които имат договор с Касата, вече са свързани със системата, като броят им продължава да се увеличава, обявиха преди дни от Българската организация за верификация на лекарствата. 

Предполага се, че без компютър или достъп до интернет са между 300 и 500 аптеки. От здравното министерство обаче обясняват, че фармацевтите са уведомени за въвеждането на новата система още от 2016 г.

Верифицирането на опаковка с четеца отнема секунди. Въпреки това в разпространените от министерството указания за новата система се препоръчва верификацията да става още при получаването на лекарствата, а не при продажбата им, за да се избегне забавяне. 

Има възможност за верификация и през мобилен телефон, което обаче може да отнеме повече време. 

Все пак в началото на използването на системата се очаква верификацията да се налага по-скоро по изключение.

Освен че за момента верификацията с новата система ще важи само за лекарствата, отпускани по лекарско предписание, за лекарствата, произведени преди 9 февруари, няма изискване да има поставен такъв уникален код. Така продажбата им ще продължи до изчерпването на количествата или изтичане на срока им на годност.

В българската система вече има над 15 млн. опаковки лекарства, защитени с новия двуизмерен матричен код. 

Ще можем ли да купуваме лекарства на блистер

Въвеждането на новата система няма да доведе до големи промени за пациентите. От Българската организация за верификация на лекарствата увериха, че новата система няма да води след себе си увеличаване на цените на лекарствата. 

Няма причина и да спре практиката за продажба на лекарства на блистер, каквито опасения се появиха. Фармацевтите ще сканират с четеца опаковката, преди да я отворят, след което могат да продават медикамента на блистер в случаите, в които това е разрешено, както беше досега.