Седем граждански организации излязоха с обща позиция, в която защитават реорганизацията на движението по столичните булеварди „Патриарх Евтимий”, "Витоша” и „Фритьоф Нансен”.
„Велоеволюция”, Милен Ангелов, представител на BYCS за София, Сдружение „Софенхаген”, Екологично сдружение „За Земята”, Сдружение „ВелоКултура”, Сдружение „Въздух за здраве”, Съюз на урбанистите в България заявяват, че са "изключително притеснени от изкуствено нагнетяваното напрежение по повод новата организация на движение при въвеждане на велосипедна инфраструктура, бус лента и начин на паркиране по бул. „Патриарх Евтимий”, бул. „Витоша” и бул. „Фритьоф Нансен” в София".
В позицията се казва още:
Промените в организацията на движение за въвеждане на алтернативи на автомобилното придвижване не бива да стават косвена жертва на политически борби, както и на предизборната кампания в страната.
София има много сериозни проблеми с чистотата на въздуха, трафика, презастрояването, които са добре известни на обществеността. Въпреки това мерките за решаването на този проблем от много години биват отлагани, докато градът затъва все повече в порочна спирала, която ограничава жизненото пространство за хората. Замърсеният въздух продължава да взима много жертви и да съкращава живота на нас и нашите близки, показват проучвания на водещи учени.
Столична община разработва проекта за реорганизация на движението в посочения район в детайли от 2017 г. насам. Той е преминал през необходимите етапи на планиране, конкурс и избор на вариант, проектиране, съгласуване и одобрение. Преекспонирането на възможни технически грешки и административни несъответствия в този проект е напълно непропорционално спрямо вниманието към десетки други подобни проекти, изпълнявани в Столична община през годините. Ако има такива, надяваме се те да бъдат отстранени надлежно по законовия и административен ред – без темата да продължава да бъде експлоатирана за други цели. Притесняваме се, че наблюдаваме поредния случай, в който общественият интерес ще стане жертва на лични, много по-незначителни цели.
Дългогодишните проучвания показват, че велосипедното трасе в този вид е незаменимо, най-благоприятно провежда движението и осигурява необходимата свързаност на 6 велоалеи в центъра на фона на тунелите около НДК, ограниченията за велосипедното движение по пешеходния участък на бул. „Витоша” и заетите от паркиране, което трудно може да се нарече кратковременно (4 часа). Трасето е анализирано и планирано в най-важните стратегически документи на общината, всеки от който е преминал през обществени консултации и обсъждане - ОУП, ПУГМ, Визия за София, Програма за София (ПИРО). Във всеки от тези документи е потвърдена необходимостта от бус-лента и провеждане на велосипедно движение по бул. „Патриарх Евтимий”. Първите дни на фунциониране на новата свързана велоалея показват видимо сериозно увеличение на велосипедния трафик в центъра на града.
Както всяка нова инфраструктура, велоалеите и бус лентите се изграждат с мисъл за бъдещето (за подобряване на услугата на обществения транспорт и привличане на нови пътници и за увеличаване на дяла на придвижването с велосипеди). Те не са просто за задоволяване на съществуващите потоци и навици. Истинско недоумение будят заключения, тиражирани в публичното пространство, че едва ли не велосипедистите не заслужават инфраструктура, защото са малцинство, могат да се задоволят с по-малко, дават им се привилегии. Всичко това ескалира до действителна реч на омразата и конфликти в реална пътна среда, дори срещу родители с деца, жени, младежи, някои от които едва сега за първи път се осмеляват да карат велосипеди или тротинетки и други подобни леки, малки и чисти превозни средства в София. В този и други участъци от центъра на София през годините изобилства от пътни инциденти с жертви и травми за велосипедистите, осмелили се да преминат. Колективната памет е къса за много по-трагичните случаи на загубени човешки животи, отколкото за разместването и намаляването на местата за паркиране, което е цинично на фона на тревогите за бъдещето на нацията, която успешно застарява все по-дълбоко потапяща се от огромна здравна тежест.
Призоваваме медиите да са изключително внимателни в отразяването на мнението на политици относно проекта в контекста на започналата предизборна кампания с изискване за достоверни твърдения, подкрепени с доказателства и действителни документи. Със сериозно безпокойство наблюдаваме тенденция в изказванията на политически обвързани лица, която се стреми едностранно и без уважение към принципите на справедливост и правдивост да разпространява дезинформация и откровени неистини в общественото пространство. Призоваваме медиите да използват информация и да отразяват мнения от официални източници, запознати в детайли с проекта. Това са главният архитект на Столична община, директорът на общинското предприятие „Софияплан“ и „Софияпроект“, проектантът на Плана за устойчива градска мобилност, зам. кметът по транспорт в СО, които представиха проекта и плана за неговата реализация в Столичния общински съвет заедно с наличната документация към него.
Призоваваме институциите да наложат ред и спазване на правилата на пътя спрямо всички участници в движението, както и да опазват обществения ред и ограничават опитите за саморазправа, на които сме свидетели от самото начало, включително и срещу длъжностни лица. Никога не е късно за послания за повече внимание и толерантност на пътя, защото улиците са за всички граждани.
Велосипедната общност е сплотена, загрижена и готова да се противопостави с активни действия на потенциална отмяна на промяната на организация на движение и новите велоалеи в центъра на София. Подкрепяме усилията на Столична община да демонстрира категоричност и решителност за изпълнение на стратегическите цели на общината за изграждане на велосипедната ѝ мрежа. Нека започнем да мислим за бъдещето, за общия интерес, преди да е станало прекалено късно.
Чистият, здравословен и подреден град е обща кауза!










































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
20434
1
23.05 2024 в 16:52
Как келешчетата ще се довлекат до шкембеджийниците (шкембетата са по клиентите) по Витошка?Къде ще паркират, като не могат назад?
Посланията от плакатите на протеста (галерия)
''Ако утре не гласуват оставка, ще дойдем още повече и няма да си тръгнем''
Второ и последно отворено писмо до Бойко Борисов
''Ако утре не гласуват оставка, ще дойдем още повече и няма да си тръгнем''
Студентите от НАТФИЗ вече протестират