Съмнителна схема за 100 млн. лева в министерството на образованието

Последна промяна на 06 февруари 2012 в 15:37 6889 24

Министърът на образованието Сергей Игнатов, заместничката му Петя Евтимова и Асен Александров при представянето на УСПЕХ днес. Снимка: БГНЕС
Съмнителна схема за 100 млн. лева, наречена с гръмката абревиатура УСПЕХ, стартира в МОМН. Проектът е по Оперативната програма "Развитие на човешките ресурси". Нарушенията в него са много и има вероятност парите да не бъдат възстановени от Европейския социален фонд. В този случай всички изхарчени средства биха били за сметка на държавния бюджет. По проекта УСПЕХ за извънкласни и извънучилищни дейности 99 452 270 лева ще разпределят служители на образователното министерство, експерти от регионалните му инспекторати, директори на училища и учители. Така на практика ще се осигури солидно допълнително финансиране за дейности, които учителите, назначени с трудов договор, са длъжни да изпълняват съгласно Правилника за прилагане на Закона за народната просвета. 3-годишният проект "Училище за Себеутвърждаване и Подготовка към Европейски Хоризонти - УСПЕХ" е по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси". Представиха го днес на пресконференция зам.-министърът на образованието Петя Евтимова и ръководителят на проекта Асен Александров. Той е съветник на образователния министър Сергей Игнатов. Министърът откри пресконференцията и след встъпителните си думи излезе, без да даде възможност за въпроси. Процедурата за стартирането на УСПЕХ е обявена на 3 октомври 2011 година. Чрез нея на практика една дирекция на Министерството на образованието, младежта и науката - "Европейски фондове и образователни програми", кани друга дирекция - "Достъп до образование и подкрепа на развитието", да кандидатства с проект, който първата одобрява. От общата стойност на проекта 15% финансира държавата, а останалите 85% от парите възстановява Европейският социален фонд (ЕСФ), ако ЕСФ признае разходите. Ако те не бъдат признати и платени от Европа, пак се плащат - но от държавния бюджет, т.е. от парите на данъкоплатците. За финансиране по проекта кандидатстват училища. В същото време ръководител на проекта е Асен Александров, който освен министерски съветник, е и директор на училище. Няма яснота как точно е определен екипът по проекта. Липсват публично оповестени критерии, по които са били отсети кандидатстващите училища. На пресконференцията днес Александров само даде статистика: От 1700-1800 кандидатствали училища са одобрени 1307, най-много (приблизително 20%) от тях са в София. 1307-те училища са формирали 12 238 групи с ученици за извънкласни и извънучилищни дейности през течащия вече втори учебен срок. Включени са 483 000 ученици от I до XII клас. Той каза още, че целта на проекта е "социалната мрежа да се изведе от нета и да се върне в клас", както и че "учителите ще имат възможност да пренесат в училище своите любими занимания". УСПЕХ финансира извънкласни и извънучилищни дейности и, според Асен Александров, няма дублиране с дейности, заложени в учебния план. В същото време Законът за степента на образование, общообразователния минимум и учебният план е категоричен, че тези дейности са част от учебния план. Чл. 14, ал. 4 от ЗСООМУП гласи:
Свободноизбираемата подготовка осигурява обучение в области и класни и извънкласни дейности, предложени от училището и избрани от учениците, които могат да бъдат и извън културно-образователните области по чл. 10 (бел. ред. - според чл. 10 те са: български и литература, чужди езици, математика, информатика и информационни технологии, обществени науки, гражданско образование и религия, природни науки и екология, изкуства, бит и технологии, физическа култура и спорт).
С други думи за едно и също нещо на учителите ще се плаща два пъти – веднъж чрез заплатата и втори път – по проект. Освен това, пак по думите на Александров, те ще провеждат въпросните кръжоци както в събота и неделя и през ваканциите, така и в работно време. Последното, според одитните доклади на Сметната палата, се третира като двойно финансиране. ЕСФ не възстановява разходи при констатирано двойно финансиране – в България вече има такива прецеденти по други оперативни програми. Не е ясно как родителите са дали съгласието си децата им да бъдат включени в проекта. Заповедта за приемане на заявки за участие в проекта на началника на Регионалния инспекторат по образованието в София до директорите на училищата е от 6 януари. По това време децата бяха във ваканция. Директорите трябваше да предадат документацията до 11 и 12 януари (по график) между 9 и 13 часа в РИО. Ваканцията свърши на 8 януари, на 9-и децата тръгнаха на училище. Учителите е трябвало за 2-3 дни да организират родителски срещи, родителите да се информират за проекта, да го обсъдят с децата си и да дадат съгласието си за включването им. В отговор на въпрос от OFFNews.bg как родителите са били информирани, Александров обясни само, че са били информирани "директорите, още декември месец, на семинар в Сандански". Сред въпросните дейности, за които е добре родителите да знаят, има някои със следните заглавия, цитирани днес от Александров:  "Успешно поведение на младата дама", "Пътеводител в детството при социализма", "Звездни рейнджъри", "Виртуално пътешествие из европейските столици". Не става ясно какво трябва да е поведението на младата дама, за да е успешно и какво се разбира под успех в случая, нито с какво точно курсът за виртуалното пътешествие ще надмине възможностите на Google maps. Интересно би било да се прочете обосновката на курса за пътеводителя при социализма. За съжаление такава не е публикувана. По думите на Асен Александров, 22.4% от дейностите ще бъдат изпълнявани по време на лятната ваканция и някои ще включват обиколки на археологически обекти в страната. За да бъдат изведени децата на подобна екскурзия е абсолютно задължително да има съгласието на родителите. Нарушен е и европейският регламент за публичност и прозрачност. Никъде МОМН не е публикувало каквато и да е финансова информация за разходването на средствата, включително за разпределението на парите между училищата, които ще работят по проекта. Не е ясно на какво основание са закупувани  материали  и е проведен споменатият от Александров семинар в Сандански по проекта, обявление за събиране на оферти няма. Нарушени са и принципите на хоризонтални политики, както и  няма равнопоставеност на децата:  частните училища нямат право да кандидатстват по проекта. Отговорът на ръководителя на проекта Александров след въпрос на OFFNews.bg защо частните училища са изключени беше само: "Не мога да ви отговоря, така е било заложено в проекта".

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

10.07 2012 в 17:38

Вижте сайта на училището!
http://51sou.info/

Вижте отзивите!
http://www.marketingburkan.com/archives/2320

Вижте им извънкласните дейности!
http://sou51.net/dani/index.php?option=com_content&view=article&id=89:2012-02-11-09-06-02&catid=30:the-c ommunity&Itemid=123

И спрете да ги клеветите, моля ви... Може и да има някой, който да го прави само заради парите, но това не се отнася за всички учители, а още по-малко - за директора.

Мариянка Станева, майка на ученичка от 51-во СОУ.

10.07 2012 в 14:19

Прочетох само първите 2 абзаца от горната статия и ми стана ясно, че е поредната критикарска публикация на принципа - ние за всеки случай да критикуваме- да сме модерни, че никой не хвали - всички критикуват. Затова ни е на това дередже държавата. Замислихте ли се за децата, за които е тази схема? Като родител искам да ви кажа, че детето ми участва в дейности по тази схема и съм много доволна, че вместо да го наобикалят дилърите в кварталната градинка или да стои пред компютъра се занимава с творчески неща и се развива. Учителите щели да вземат някой лев. Ами да вземат - заслужават. Те ни възпитават децата и са с тях през по-голямата част от деня, и повече отколкото родителите. И държа да отбележа, че учителите не са длъжни извънкласните дейности, които им надхвърлят работното време, да работят без пари. Дейностите, с които се занимават децата няма как да се реализират в училищно време, защото има учебни планове, които се спазват. В моето детство имаше всевъзможни кръжоци и децата не се шляеха по улиците, а родителите бяха спокойни. Освен това, знаете ли колко родители нямат никакъв шанс да плащат на децата си за курсове, уроци и допълнителни занимания, а това е една реална възможност децата им да получат нещо. Аз съм била учител преди 10 години, но разбирам и от програмиране, проектен мениджмънт и т.н. и ако имаше каквито и да е нарушения тази схема нямаше как да стартира. А вече не съм учител, не защото не обичам тази работа, а защото няма как с тази заплата да си отгледам децата. Предлагам да намерите тема, за която да напишете нещо позитивно - някакъв успешен пример, според вас, защото имиджа пред света си го правим ние и както се отнасяме към собствените си дела, така и ще се отнасят към нас. Пожелавам Ви повече позитивни статии, защото това ще е индикатор, че живеем в нормална държава, в която хубавото е повече от лошото.

21.06 2012 в 21:30

Искам да ви кажа, че като активно работещ по документацията на проекта на ниво училище споделям изцяло написаното в статията, този проект е един огрооомен балон за пари от който н анещастното съсловие се подхвърлят дребни суми да се отчита дейност. Разбира се има и колеги, коитто взимат дейностите с децата наистина присърце, но ме съмнява, че екипа на проекта цели точно облагодетелстване на децата. Искрено се надявам да греша.

09.06 2012 в 13:47

Пълни глупости!
Проектът е много хубав - нещо като нашите кръжоци навремето. В училището на дъщеря ми има клубове, в които децата след часовете ходят с удоволствие: "Виртуален пътешественик" /по география/, "М+"/ по математика/, "Последователите на Шекспир" /по английски/... Внучката ми ходи на "Занимателна математика". Децата ходят сами, с желание! И тези т. нар. клубове са чудесна идея как децата да научат нещо допълнително, поднесено им по интересен начин, за което родителите не плащат. Освен това, през тези няколко часа децата са в училището, а не по улиците, което също е добре както за тях, така и за работещите им родители. А специално за Асен Александров - съвременен човек и технократ, мога да кажа, че е един от малкото директори, наистина обичани от учениците!

10.05 2012 в 15:20

Само за протокола с един страничен за темата коментар - не принизявайте сериозния вестник "Трета възраст" с жълтурките "Уикенд" и "Шоу". Той е сред малкото, които съхраняват паметта българска, ако това не звучи смешно за някои. Поздрави!

02.03 2012 в 22:23

Защо коментирате нещо, без да сте запознати. Родителите са доволни, че децата им в събота са ангажирани с интересни за тях неща. Разбира се, че са подписали всички необходими документи. Децата с нетърпение очакват всеки излет. Типична наша черта-да критикуваме нещо хубаво. Може да има и грешки, но защо да не опитаме да ги оправим?

14.02 2012 в 21:53

Oгорчениетп ми е огромно...нашето общество мрази и заклеймява лекари и учители...защото плаща на тези, които лекуват и възпитават децата им...каква ирония

12.02 2012 в 12:31

Aз не мога да предлагам "оптимизиране на правилата", мога само да посоча какви са правилата! И те не са това, което министерските чиновници правят! За всяка схема по ОП РЧР си има разписани правила от Управляващия орган на програмата и те са задължителни на всеки бенефициент!
Ето тук дърпай рар-натите файлове и чети!
http://ophrd.government.bg/view_doc.php/5358
Прочети "Приложения за информация", Заповедта и най-вече Ръководство за бенефициента!

12.02 2012 в 09:00

Привет, Костадин,
Благодаря Ви за отговорите и коментарите!
Вие можете ли да предложите оптимизиране на правилата и насоките на проекта УСПЕХ?
Можете ли да предложите допълнителни подходи за оптимизиране на обучението и издигане на качеството на образование на нашите деца?
С най - голямо удоволствие и напълно безплатно бих контактувал с Вас по такива въпроси.
Аз съм съгласен, че когато има работа има и грешки. По мое скромно мнение най-добре за всички е да открием грешките и да се постараем да помогнем за коригирането им.
Желая Ви успехи!

10.02 2012 в 16:44

Рада Госпожина, активно е обществото, когато едни просветни чиновници са спретнали една схемичка за 100 милиона, и използват такива като теб "с раница на гърба" да им пълните отчетите. Имам големи подозрения към казаното от теб " те с голяма радост приеха, искат да работят, питат кога започваме". Какво ще работят? Пренасяне на камъни по туристическа пътека? Остава и да делите хонорара с тях, за да си осигурите присъствието им! Като не мина номера със санкциите, можете да пробвате с платено присъствие:)