Текст и аудио: Емил Братанов
Видео: Лъчо Ангелов
Точно преди година – и след 10-годишно отсъствие като гости в предаването – пак се срещнахме с ФСБ. Защото в ръждивата мъгла на продължаващото им съзряване като граждани и творци; след период на колебания в посивели подробности от пейзажа, те „запалиха” прожекторите. Но и с нови търсения и ината да бъдат актуални и не по-малко подготвени /както винаги са били/… Формацията се бе върнала на пътя на онзи български рок, който има какво да каже на публиката си и го разказва одухотворено през изстраданите собствени чувства и душевни неспокойства. С албум, в който „точката” бе начало. И с желанието да споделят най-красивата лиричност на творчеството си, облечена в класическа дреха.
Година по-късно, те ни канят пак в НДК, за да ни подарят още една красива вечер. В едно Вълче време, където да бъдеш Последният човек е занимание самотно. Защото винаги има надежда, че Иде вятър. Румен, Иван и Косьо – заедно със собствените синове и екипа си – искат да ни вдъхнат отново кураж, мечти, да подхранят съпричастието ни и да ни заредят с още мъничко добродетелност и енергия точно в това време.
Формацията отново гостува в Музикалната кутия – или по-скоро ние от Кутията приехме поканата да им гостуваме в студиото. Даже снимахме тази среща /видеото е в края на текста/. Това е едно особено начинание в Рокателието на ОФФРоуд Радио и Медията. Който иска – ще чете тук, но това не е цялото интервю. Радиопредаването пък е сглобено от части от разговора ни и с някои от парчетата, които очакваме да чуем в НДК на 27-ми – в монтажа, извадени от старите албуми; иначе преработени, направени специално за този Лайв. Филмчето е за онези, които няма да успеят да съпреживеят събитието в Зала 1 и за всички, които обичат ФСБ – нещо като една Видео-Кутия. Ако помните, преди година в този сайт, бях написал, че те Фактически Са Безценни. Продължавам да го твърдя.
ТОВА ВРЕМЕ КРАЙ НАС
Този път медиите го забелязаха. Друга тема – кои каква връзка направиха. „На 7 февруари във "Фейсбук" страницата си FSB публикуваха послание към приятелите и почитателите си в акростих, който само няколко дни по-късно прозвуча изненадващо далновидно и уместно, предвид последвалите събития на протестите, изразяващи недоволство от социалната и политическа безизходица в България.” /vesti.bg/.
Време е да поставим в
Ъгъла
Лошите мисли и
Чувства и да погледнем напред.
Единствено
Вярата, че сме истински,
Разумни, силни и се обичаме
Е изход в тези вълчи времена.
Можем ли?!
Е, как да не можем... заедно!
Началото на разговора ни с Румен Бояджиев, Иван Лечев и Константин Цеков логично не бе за музиката им. Защото всички ние го живеем това вълче време сега. И както Румен каза без излишен сарказъм: "Трябваше да станат такива събития – бунтовете по улиците, за да се сетят да ни питат такива неща. За политиката. Досега музикантите не са били популярни в социално ориентираните медии. Никой не пита какъв е животът на музикантите – лесен ли е, добър ли е, издържаме ли се, как живеем." Започнахме с думичката, която влезе в речника ни преди повече от 20 години и опитахме да я свържем с времето и изкуството.
Иван: Един английски журналист го беше казал много точно: Ако демокрацията се приложи в нецивилизовани общества, тя се нарича анархия, има си друго име. У нас това се случва. Средностатистическият човек не знае какво да прави с нея. Все едно да ми дадеш на мен едно "Ферари", аз карам кола от 2 години. "Ферари"-то няма да е виновно, че аз не мога да карам и ще се забия веднага в някое дърво. От друга страна имаме едни други хора, които много добре знаят как да я използват за да забогатеят. Това го виждаме.
Косьо: На нас ни е все тая как ще наричаме нашето изкуство. Както казваха – да не бъркаме екскурзията с емигрантството. Ние сме си насочени в музиката и няма значение в каква дума ще я облечем. Но ние не сме дорасли до това „нещо” демокрацията – по-хубаво нещо не е измислено от нея, но не сме дорасли. Ще е като чуждица за нас.
Иван: Самата демокрация е прекрасен принцип, но трябва да се изпълнява както трябва.
Румен: Всички ние заставаме зад тези думи, а сега си представи ситуацията днес – говориш си с някой и му казваш: ами това не е демократично, бе… Като във вица за камилата…, цялата Мара втасала, ама си говорят колко големи гърбици имала.
Иван: Ето сега пак ще има „Да почистим България”. А не е ли по-лесно, вместо да я чистим за един ден, изобщо през цялото време да не я цапаме. Това се нарича цивилизованост.
Румен: Забелязали сме обаче, аз бих ви подсетил за начина по който се случват всички неща у нас – по един изкривен начин, развален и мутирал начин. Както и социализмът не се случи по скандинавския начин – свидетели сме, там бяхме 6-7 години и сме виждали какво значи да плащаш данъци, да си осигурен от една държава, да виждаш как парите ти се връщат в едни прости неща в живота… Така че социализмът в скандинавските страни наистина изглежда несравнимо с нещата тука – на фона на вълчето време, в което живеем. Защото това не е нито демокрация, нито социализъм. Това е постсоциализъм – олигархичен от руски тип; най-лошия тип.
Не можеш да ме стигнеш
даже с мисъл, познавам и отрова и капани.
Ще виждаш с нокти по снега съм писал,
но няма да ме хванеш.
Ще се скрия в сърцето си, както знам,
с орисия пак да остана, пак да се скитам сам.
Ще зария спомена в ямата и ще свикна с мисълта,
че те няма.
По вълче време сам ще те открия.
До тебе като сянка пак ще тичам.
И впил в луната зъби, ще завия.
/от „Вълче време”/
„ПОСЛЕДНИТЕ” ЦЕННОСТИ В НАС
Моята работа пък е такава: да ровя и търся алюзии, събития и дори в изкуството – а в него: „някаква си” рокмузика – знаци в миналото, които подклаждат размислите ни в настоящето, за да имаме бъдеще, което да мечтаем. И рокът винаги е бил – за мен – неотменим с посланията си.
Румен: Не знам дали ги има и сега тия неща от нашия рок, но знам че в този концерт Вълче време, ние сме направили точно това – само заглавието на песните ни достатъчно говорят за посланията и една програмност, която този концерт държи в себе си като алгоритъм.
Косьо: В интерес на истината, в днешния ден или вчерашния, послания няма. Вярно е. Липсват.
Румен: Аз мисля, че от 23 години насам подмяната на ценностите е изключително планомерна у нас. Те подмениха ценностите – аз ти взимам тефтера и ти няма повече да пишеш в него, махам ти този тефтер и ти давам нещо – което не е ясно какво е, но то сменя твоите ценности, отношението ти, радостта от работата ти… Това се нарича подмяна на ценностите, това се случи тези 23 години; няма да слушате тази музика, това ще правите…
Иван: И атакуваха децата, което е най-важно.
Румен: А глобалната комуникация е нож с 2 острието. Едновременно с красивото нещо, до мъничко градче с едни запазени традиции, където има празници и история, но там изведнъж отива и голия задник на Азис. И хората се объркват. И ако ме няма да ти обясня каква е разликата между голия задник и красивите неща, примерно Деня на театъра - ти няма да знаеш какво да предпочетеш. Това е ножът на глобалната комуникация. Ние не сме подготвени за такава информация. По отношение на музиката – намирахме начини преди да ни носят музика, ние знаехме какво излиза, каква е схемата на синтезатора. Сега продължава това да бъде така – хем всичко е променено и не е нужно някой тайно да ти носи информация отвън…
Последният човек върви към нас,
Върви без пол, библия и знаме.
Последният човек не иска власт,
Той няма име, глас и памет.
Върви към нас.
Не се усмихва, нито ни се сърди.
Сърцето му е мъничък компас,
Стрелката му, насочена, не мърда.
Последният човек не иска власт,
Не чувства жега, студ,
Не чувства страх.
Върви човек, а всъщност – гола кукла.
/от „Последният човек”/
Отбелязвам, че – според мен – всеобщата криза е повлияла и на изкуството и не е подминала рока. И ги питам те виждат ли светлина в дъното на тунела – която да не е от идващия експрес.
Иван: Тенденцията е, че новите неща, каквото и да се прави, пълните зали са със старите групи. Така или иначе, много трудно си пробиват път новите – аз не се сещам за повече от три. А Ролинг Стоунс, ЕйСи/ДиСи пълнят залите…
Косьо: …не е много хубаво това, но за съжаление е факт. И е така поне от 15 години. Няма какво да се лъжем – има криза в световен мащаб.
Румен: Няма ги тия огромни събития, които ангажират общества, публика, музиканти. Но светът си върви в някаква посока – не винаги може да се предвиди накъде ще тръгнат нещата.
Над бездна заставам без крила,
Затварям очи над пропастта.
Стигам до някъде, а после пак – назад,
Няма да мога и днес да полетя.
Събирам ръцете и мълча.
В тълпата по Орлов мост вървя.
Поне един орел да ми даде крила,
За да политна към теб сега в града.
/от „Опит за летене”/
КРИЛЕТЕ НА ИНАТА ЗА ЗАЕДНОСТ
Иван: Ако не я виждахме /светлината в тунела – б.а./, нямаше да правим това, което правим. И очевидно – рано е да се говори сега преди концерта – но ако Зала 1 в НДК отново е пълна, ще се окаже, че сме прави в това, че има хора, които нямат желание да им се подменят ценностите. Както на моя син, на неговите, не успяха да ги подменят. Значи истината започва някъде в семейството.
Румен: Основните европейски ценности, които правят една цивилизация такава, това са 2 основни неща – религията /която е не само в църквата – тя е възпитанието в принципите на доброто у дома, на обмяната на добрина между хората/ и законът – ако нямаш респект от него, идва хаоса. Историята и културата – добавям ги, ако ги няма, нямаш минало и не знаеш защо говориш този език дори.
Иван: Нашата култура ни е запазила българи, иначе можеше сега да сме част от Гърция или част от Турция.
Румен: Така или иначе, ако нямаме собствена култура и история, ние ставаме едно население на тази територия. Знаем, че е била голям кръстопът – би станало още по-лошо. Трябва да участваме всички в запазването на културата, тя е запазване на идентичността.
Хей, иде вятър, иде…
Сепнато от сладък спазъм,
вдига времето камшика,
песента която пазим,
вятър тананика.
И косите ми сивеят,
и душата ми отлита.
Хей, иде вятър, иде…
/от „Иде вятър”/
ХАРДLIVE ВЪВ ВЪЛЧЕ ВРЕМЕ
Разбира се, поговорихме и за самия концерт. Както каза Косьо: Готвим се прозаично, по 6-7 часа репетиции. Оставям повече от тази част за аудиофайла на „Музикална кутия” и във видеото. Всъщност, за самия концерт.
Иван: Като ги чух за пръв път нещата с новите им аранжименти, си казах, я, ние пък тези неща можем ли да ги изсвирим. Оказа се, че можем и нещата вече стават все по-приятни. Ние си вдигаме сами летвата.
Румен: Обединихме идеите с младите и на мен ми е приятно, че репетираме. Ние си го правим съвсем сърцато. Трябва да може в едни два часа да се излее истински. И реално го правим съвсем сърцато – цялата програма, за да се уморяваме толкова, колкото от други концерти – все едно ги има – да може това нещо истински да влезе в теб. То е само два часа. Но важно е какво ще направиш тъкмо в тия 2 часа – това е твоето време. Ние на всяка репетиция правим по един концерт.
Иван: Има парчета, които никога не сме свирили, не са свирени на живо и са направени така, не както са записвани. И е хард – през нашата призма, доколкото ФСБ е хард.
Румен: Става въпрос за самото отношение. Нашето отношение не е романтично както беше в ФСБ "Симфони". Ние там търсехме лиричната страна на нашата музика. Сега ние търсим тази страна, която носят „Иде вятър”, „Последният човек”…
Косьо: Посланието на „Иде вятър” е актуално до ден днешен. Значи, нещата не са се променили много.
Вечно сами свръх острието,
как да летим - не помним небето!
Пропуснахме пак тази възможност
да влезнем във крак с времето сложно.
Аз съм силен и оставям слабите
да послушат, да послушат моите песни.
Като чорапи нахлузват ви представите,
кое е трудно, кое е лесно.
Възрастните лица очакват светлина
във тунела на старата утопия,
колко още...
Не стигат до първия лъч.
Вечно сами...
/от „Острие” – текстът е на Владо Попчев, наричан и „Унгареца”, от „Конрол”/
Ще се видим в залата. Шегувахме се с пишещите ми колеги и посветените меломани. Пожелах на ФСБ – след Лайва – да има поне няколко рецензии и впечатления, които да им харесат, да са искрени и името на автора им да е непознато. Казаха – с поговорката, че животът се случва, докато кроиш планове – сега всички усилия и емоции са вложени само в това начинание. За последните три години преживяхме Хит-концерта, Класическият и дойде ред на Хард-Лайва. Но ФСБ винаги са успявали да ни изненадат и заведат в Красивата страна на съпреживяната Музика. Фантазиите Са Безкрайни.
Аудиофайлът на тази специална Музикална кутия с част от интервюто и музиката на Формацията – можете да слушате ТУК.
А като бонус е Видеоинтервюто, реализирано от Лъчо Ангелов, за фенове и любопитни, които не са ги виждали от миналата година.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
24.03 2013 в 14:01
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
24.03 2013 в 12:42
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара