Търговци искат държавата да спре инвазията на "Lafka"

Милен Енчев Последна промяна на 18 февруари 2014 в 15:05 8033 8

Монополизирането на търговията с тютюневи изделия и вестници в страната от избуяващата верига Lafka крие огромна опасност за поминъка на около 100 хиляди семейства. За това предупредиха днес на пресконференция търговци и граждански сдружения от различни градове, засегнати от експанзията на търговската верига на "Табак маркет". Приблизително толкова души работят в близо 20-те хиляди малки фирми в страната, които продават цигари, сладки и други стоки, обяви Иво Иванов от Сдружението на собствениците на преместваеми обекти.

Търговците прочетоха отворено писмо към вицепремиера Даниела Бобева, в което посочват, че освен свободния пазар и конкуренцията, експанзията на Lafka, протежирана от общинските власти, заплашва и свободата на печата. Ако овладее цялата страна, на практика веригата ще контролира търговията с вестници, посочиха те. Те настояват общините да спрат подкрепата си за този "изкуствен монопол", подкрепян от местните власти с "псевдоконкурси с предизвестен край". Иво Иванов припомни думите на вицепремиера Бобева, че малкият и среден бизнес се нуждае от подкрепа и добави: този път не сме оставени дори на собствените си сили, а самите институции се опитват да ни затрият, "не искаме да ни помагате, спрете едно безумие", гласи призивът в писмото.

Сдруженията настояват и с промени в законите да се забрани публична собственост в градовете да се отдава на монополисти.

Ако им искания не бъдат изпълнени в кратък срок, браншът ще отговори с местни и общонационални протести, заявиха търговците.

Общините да прекратят угодните за процъфтяващата верига търгове, призоваха представителите на бизнеса. Те посочиха, че общинските конкурси обикновено са скроени по мярка на Lafka - за голям брой обекти, за дългосрочни наеми и със солидна предплата. Никой от малките търговци не може да конкурира веригата в такова "състезание" и това не е честна конкуренция, каквато собственикът на веригата иначе декларира, подчертаха те.

Навсякъде където веригата стъпи, се махат досегашните частни павилиони - често по нареждане на общините. Иванов посочи, че тази монополна амбицията на веригата се съдържа и в рекламния й слоган: "Преса и табак на всеки ъгъл". Това е арогантно и позорно, каза той.

В някои държави има специални регламенти срещу монополизирането на търговията с павилионите, посочи Силвия Иванова от Сдружение на дребните търговция София - център. В Белгия и Франция например частниците могат да кандидатстват за не повече от 5% от местата за разполагане на будки в съответния град, каза тя.

Лавки на склад

Веригата е произвела голям брой типови павилиони Lafka, които държи на склад, много преди да започнат конкурсите, посочи Иво Иванов. Такива доказано има в София, а вероятно и в Русе и Бургас. Това подсказва за мащаба на намеренията й и буди допълнителни подозрения, че ще се ползва с политически протекции в търговете, каза той: "ако сте производител, ще си направите ли 1000 павилиона на склад преди да сте се явили на конкурс".

На въпрос дали те предлагат отстъпки като веригата (като безплатната трета кутия цигари или безплатно кафе), търговците заявиха, че нямат такава финансова възможност. Не можем да правим такива промоциуи, защото нито 1 търговец не е производител, заяви Иван Делчев, председател на Българската асоциацията за търговия с тютюневи изделия. Lafka има привилегията да е собственост на дъщерно дружество на производителя на цигари "Булгартабак", обясни той: "производителят ги дистрибутира до себе си и ги продава сам".

Моделът с монополизирането на павилионите може да е дошла от модела на спортния тотализатор и бидките на тотото, коментира още Иво Иванов ("Булгартабак" е свързана с Корпоративна търговска банка - кредитор на медиите на Делян Пеевски и Ирена Кръстева, която е бивш шеф на държавния тотализатор).

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!