Няколко хиляди души са слезли от колите в деня, в който Столична община пусна билет по 1 лев за всички линии на транспорта, заради мръсния въздух.
Днес предлагам промяна на механизма, която да ни даде възможност да въвеждаме буферните паркинги и зеления билет, когато имаме прогноза за продължаващо безветрие, ниски температури, ниско атмосферно налягане – тоест, факторите за температурна инверсия, заяви столичният кмет Йорданка Фандъкова на заседанието на СОС.
София безспорно има проблем с високите нива на фини прахови частици в зимните месеци. Пиковите стойности, които регистрираме в студените зимни дни, се дължат на битовото отопление с нискокачествени въглища, сурови дърва и разбира се, горенето на отпадъци. През лятото направихме специално проучване, което показа, че 55 000 домакинства в София се отопляват на дърва и въглища. Подготвили сме проектите за подмяна на стари отоплителни инсталации на дърва и въглища, с по-екологични – газифициране, топлофициране, климатици и печки на пелети. С някои големи български общини кандидатствахме по Програма LIFE на ЕК и вече имаме одобрен проект за подмяната на старите отоплителни инсталации на 5 хил. домакинства. Вече имаме и покана по оперативна програма „Околна среда“ и имаме готовност да внесем проекта за подмяна на старите печки на 15 хил. домакинства. С тези два проекта целта ни е безплатно за домакинствата да сменим отоплението на 1/3 от тези, които се отопляват на твърдо гориво, обясни Фандъкова.
В бюджета, който предстои да представим, ще предложа да отделим средства за пилотна програма за поставяне на филтри на домакинства. Въпреки че тази мярка не променя начина на отопление, поради което тя не е заложена за програмите за финансиране с европейски средства, моето лично мнение е, че трябва да се възползваме. Данните от филтрите, които поставихме пилотно показват, че замърсяването с тях спада с над 80%. Ще направим анализ затова за кои домакинства и в които райони, тя би била най-подходяща, допълни кметът на София.
По мое предложение и в изпълнение на нашата програма за подобряване на качеството на въздуха, МОСВ изработи стандарти за въглищата, които в момента се разглеждат в Народното събрание. Благодаря на МОСВ, на комисията по екология и на парламента затова, че приеха стандартите на първо четене. Въглищата с високи нива на пепел и сяра не трябва да бъдат продавани за битово отопление. Вчера имах среща с представители на големите работодателски организации и големия бизнес, които казаха, че можем да разчитаме на тяхната подкрепа затова, разкри Фандъкова.
Тя съобщи още, че е внесла в Народното събрание и предложение за инкриминиране на нерегламентираното горене на отпадъци.
Следващата седмица ще обявим и специалния сайт за въздуха, който разработихме. Той съдържа всички данни, мерки и информация, която е полезна на гражданите. Готово е и мобилното приложение, от което гражданите да могат да получават информация лесно и през мобилните си телефони, каза още кметът на София.
Аз отговарям с името и авторитета си за направено в последните години, в това число и за избора на зам.-кмет, и за проектите, които реализирахме заедно, и политиките, които водим в транспорта през това време.
Резултатите:
За тези две години купуваме 172 нови автобуса, сред които първите 20 електробуса. Ще ги видите на линия другата седмица. Догодина 90% от автобусите на София ще са нови и екологични. Имаме 58 модернизирани трамвая и очакваме 13 нови. До края на годината ще пуснем една изцяло нова тролейбусна линия, която свързва „Манастирски ливади“, „Лозенец“, центъра и „Люлин“. Удължихме линията на тролеите между Младост 1 и Младост 2. Обявяваме конкурс за първите публични зарядни станции за електромобили. Въведохме нощен градски транспорт, обособихме нови бус-ленти, изградихме първото обособено трасе на градския транспорт, въведохме приоритизация на линейките и градския транспорт на светофарите. Разработен е и модел за довеждащ транспорт до метрото. Всичко това са мерки, които целят да привлекат повече хора към градския транспорт, да го направят по-бърз и удобен. Мерките, които променят София и я правят модерен град, заяви Фандъкова.
Ремонтът на „Графа“ е един от 40 пътни инфраструктурни обекта, по които работихме тази година. Ще си позволя да спомена само някои от по-големите – първият основен ремонт на участък от бул. “България” от изграждането му, ремонт на бул. “Левски”, разширение на бул. “Тодор Каблешков”, ремонти на бул. “Арсеналски”, бул. „Христофор Колумб“, Източна тангента, бул. “Монтевидео”, който ремонтирахме и разширихме, така че сега имаме изцяло нов булевард.
За ремонта на Графа:
Ремонтът на ул. „Граф Игнатиев“ причини огромни неудобства и проблеми на живущите и на бизнеса. Преди седмица възстановихме пешеходното движение, въпреки че работата продължава. Очакваме ДНСК да провери първият етап от обекта и да издаде акт 16, като веднага след него имаме готовност да възстановим трамвайното движение.
Мисля, че никой от вас не е забравил, че „Графа“ беше лунен пейзаж с ориенталски привкус. И аз нося своята отговорност, че взех решение за този ремонт, че осигурихме финансиране и стърчащите релси, дупките, кашоните и сергиите повече няма да са лицето на София. Изпълнителите ще работят, докато го направят както трябва - ще се връщаме и ще се глобяваме колкото е нужно. И коя е фирмата за мен няма никакво значение, каза още Фандъкова.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12000
3
07.12 2018 в 13:44
14389
2
07.12 2018 в 12:58
Центърът на София започна да прилича на селски мегдан!
Последни коментари
Скандал в сряда вечерта след решението на Главчев да усуква за пакта с Украйна
Скандал в сряда вечерта след решението на Главчев да усуква за пакта с Украйна
Депутатите се разминаха с тестовете за алкохол и наркотици
Въвеждат граничен контрол на българо-румънска граница, спира функционирането на ГКПП-тата
Вече ще е почти невъзможно руснак да получи чешко гражданство
Ще зейне ли дупка в бюджета на Варна заради антикампания срещу кмета Благомир Коцев?
Депутатите се разминаха с тестовете за алкохол и наркотици