Как Джеки Чан и Жан-Клод ван Дам влязоха в голямото кино, разказът на Кийт Страндбърг

ОFFNews Последна промяна на 20 юли 2017 в 14:47 13400 2

Кийт Страндбърг е един от най-известните американски каскадьори, майстори на бойните изкуства, сценаристи и продуценти на екшън филми.

Кийт е автор на "Няма място за отстъпление" - първият филм с главна роля за Жан-Клод ван Дам, както и на още дузина екшън филми.

Кийт Страндбърг

Овладял до съвършенство бойните изкуства и каскадьорските умения, той предава знанията си на млади таланти в университета "Таусън" в Мериленд, САЩ, и университета "Уебстър" в Женева, Швейцария. Организира лагери, където показва тънкостите в това да бъдеш едновременно звезда в бойните изкуства и звезда в киното.

Страндбърг ще организира семинар у нас през есента, по време на който ще разкаже за най-успешните си проекти, за това как се пише интересен сценарий и как се заснема луда сцена с много каскади. 

Екипът на Nu Boyana Film Studios се срещна с Кийт Страндбърг, а интервюто с него е представено ексклузивно за ОFFNews от киноцентъра в Бояна. 

За каскадите, любовта към Китай и екшън филмите, прочетете в следващите редове.

Разкажете ни за Вас, споделете ни повече как навлязохте във филмовата индустрия и как „открихте“ Жан-Клод ван Дам?

Казвам се Кийт Страндбърг и преди всичко съм майстор по бойни изкуства. Завършил съм китайски език и литература и едно време, когато развеждах групи американци в Китай, попаднах на няколко компании от Хонг Конг, с които в началото на 1980-те решихме да направим хибридни филми с бойни изкуства – американска история с американски актьори, но използвайки хонгконгския екшън стил. Така се запознах легендарния режисьор Нг Сий Юен и нашият първи филм бе „Няма място за отстъпление“ с Жан-Клод ван Дам и Кърт МакКини. След това направих още 8 филма с Нг, работейки със светила от филмите с бойни изкуства. Беше моя сбъдната мечта! Но моят колега и приятел Нг Сий Юен направи първите два големи хита на Джеки Чан „Snake in the Eagle’s Shadow” и „Drunken Master” през 1978 година. Така че ние двамата сме виновни за появата на големия екран не на един, а на два идола от екшън киното!

Кадър от "Няма място за отстъпление"

Това е първото Ви посещение в България. Какви са очакванията Ви? Бихте ли направили филм тук?

Нямам търпение да се запозная с равнището на таланта в България. Чувал съм чудесни неща за страната от мои приятели, които са работили там. Много бих се радвал да направя филм в България и очаквам да имам интересни срещи в киноцентъра.

Кой е най-запомнящият се или най-вълнуващият проект, по който сте работили?

Нарича се „Bloodmoon”. Заснехме го в студията Caroloco в Уилмингтън, Северна Каролина. Това беше първият и единствен път, когато снимах във филмово студио. Другите филми съм правил на истински локации. Това беше и филмът ми с най-висок бюджет. Работих с някои фантастични актьори като Франк Горшин, който изигра Гатанката в сериала „Батман“, Гари Даниелс, който е прекрасен екшън актьор, дори имаше роля в „Непобедимите“ и Чък Джефрис, който освен актьор е и каскадьор и хореограф на бойни сцени. Работил е дори за филми като „Гладиатор“.

Кое беше най-голямото предизвикателство в работата по „Няма място за отстъпление“?

Аз бях най-голямото предизвикателство за мен самия тогава. Това бе първият ми сценарий. Написах го така, че да бъде епичен филм за бойни изкуства. Както знаете, една страница от сценария се равнява на една минута екранно време и моята първа чернова беше 186 страници за това, което после стана 83-минутен филм! Така че всяка нощ, преди да снимаме на следващия ден, аз стоях до ранни зори, за да пренаписвам сценария. Научих много по време на снимките. Освен сценарист бях и втори асистент режисьор, както и преводач на режисьора. Не беше никак леко!

Вие се занимавате и с обучение на таланти, организирате годишен екшън-лагер. Какво правите по време на лагера?

Един неприятен момент от работата по първите ми филми беше фактът, че актьорите не знаеха как да се бият на екрана. Налагаше се да ги тренираме във времето между снимките, което е много неефективно занимание и води до губене на ценно време. Така че заедно с майсторите по бойни изкуства Кийт Витали и Майк ДеПаскуале Джуниър, създадохме екшън-лагерите, за да открием бойци за филмите, които пишех и продуцирах. Беше невероятно забавление и така открихме над 100 бойци и актьори.

Филмите от поредицата „Undisputed”, които се снимат в България и в част от които участва и актьорът Скот Адкинс в ролята на Юрий Бойка, са изключително популярни по целия свят. Адкинс не трябваше ли да участва и в един от Вашите филми преди много години?

Да, трябваше да бъде в „Bloodmoon”, но не успяхме тогава да му осигурим работна виза за САЩ, тъй като той е британец, както знаете, и за съжаление не успяхме да работим заедно. Поддържаме контакт с него през годините и аз следя неговата кариера. Той е прекрасен актьор и изключително талантлив боец – напълно заслужава звездната си слава.

Според Вашето професионално мнение, каква е разликата между класическите кунг-фу филми и модерните им версии?

Мисля, че в класическите кунг-фу филми има доста повече сърце. Днес се набляга повече на бойните сцени и не толкова на историята във филма. В момента работя по някои филми, които отново поставят сценария в основата на уравнението, а бойните сцени само служат на историята.

Вие сте пионер в ко-продукциите между САЩ и Китай във филмовата индустрия. Как мислите, че това реформира жанра на екшън-киното? С „Няма място за отстъпление“ Вие доведохте хонгконгски режисьор да работи в англоезичен филм за първи път в историята. Кори Юен по-късно стана човекът, който създаде трилогията „Транспортер“ и режисира доста от филмите на Джет Ли?

Мисля, че „Няма място за отспъление“ може да понесе вината за бума на нискобюджетните екшън филми. Той проправи пътя на много азиатски звезди към Холивуд и въобще към света, но и индустрията се промени толкова много, че днес нискобюджетните филми са наистина нискобюджетни. Ние някога снимахме един филм за 36-45 дни. Сега същото съдържание се снима за 10 дни. И това се отразява на качеството.

От Ваша гледна точка коя е най-вълнуващата част в направата на един екшън филм?

Зачеването на идеята. Обичам процеса по развиване на историята, планирането и всичко, което води до снимките на филма. Когато филмът започне да се снима, това е моментът, в който големите проблеми изплуват и започват компромисите. Когато филмът е все още само един завършен сценарий, история на хартия – тогава по мое мнение тя е съвършена! После я рязваляме!

Какъв е Вашият съвет към бъдещите сценаристи на екшън филми? Вие в ролята си на продуцент, какво бихте искали да видите в техните сценарии?

Да пишат със сърце! Ако се опитвате да следвате това, което е модно в момента, тръгнете по течението на какво публиката харесва сега, до момента, в който филмът ще бъде завършен, тенденциите и вкусовете ще са се променили. Но ако пишете история, в която наистина вярвате и искате да видите на екрана, имате много по-големи шансове да бъдете успешен сценарист. И разбира се – никога не се предавайте! Няма място за отстъпление!