"Артистите у нас се държат в страх за пари. Това не е демокрация, а див комунизъм"

OFFNews 15 април 2015 в 12:35 19709 35

Георги Петров
Георги Петров, 2012 г.

Дни преди концерта на камерен ансамбъл "Йоан Кукузел - Ангелогласния" в катедралата "Парижката Света Богородица" във френската столица избухна скандал. Хористът Георги Петров изрази публично възмущението си от факта, че изпълнителите ще получат мизерни пари - командировъчни в размер на 35 евро на ден и никакво заплащане за самия концерт. Петров публикува остро писмо в личния си профил във Фейсбук, за което в OFFNews писахме първи, след което диригентът на хора Димитър Димитров заяви пред наш репортер: "Като не му харесва повече, няма да е в този хор", ръководителят на хора Георги Миков допълни, че хористът уронвал престижа на състава си с недопустимия си език, а от Министеството на културата, вместо да предложат решение на проблема с мизерното заплащане, започнаха да се оправдават, че такъв бил размерът на командировъчните по наредба и че участието било въпрос на престиж. Ето как реагира на всичко това Георги Петров в интервю за Нова тв тази сутрин.

Заради един Ваш статус се стигна до Вашето отстраняване в навечерието на концерта на хор "Йоан Кукузел-Ангелогласния" в "Нотрдам дьо Пари" - това е съпътстващо събитие към представянето на тракийското изкуство в Лувъра.

Концертът е много по-очаквано събитие от българите във Франция и Европа, отколкото изложбата, защото те, така или иначе, ще имат възможност да видят впоследствие изложбата в Лувъра, а български състав да пее в Нотр-Дам дьо Пари - такова нещо не се е случвало, откакто там е пяла Българската хорова капела.

Във Вашия статус, който разбуни духовете, става въпрос за едни 35 евро командировъчни, става въпрос обаче и за друго. Пишете: "До кога ще ни унижават институции като Министерство на културата и няма да уважават труда ни… Докога ще си мислят, че ние сме социалистически роби. Тази институция н България, която би трябвало да защитава своите културни дейци и да ги уважава, се подиграва с нас, като ни дава минималните командировъчни от 35 евро на ден, за да изнесем ние самостоятелен концерт и да представим държавата ни по достойнство във Франция… Репетирали сме месец и половина, за да получим нищожно възнаграждение за труда си. Не, не възнаграждение, а командировъчни. Обърнете внимание, ние възнаграждение не получаваме. Ние получаваме командировъчни в минимален размер, да не умрем от глад, все пак Париж е скъп град. Оплаквам се, да. И ще се рева ако трябва. Писна ми от големия борч, дебили и нещастници да не оценяват труда ми. До***ча ми да слушам как некви малоумници се ояждат и губят милионите си от черни далавери, а немат пари да платят на хората, които си вършат работата. Писна ми... на ши***я к*р от социалистическия маниер да не се плаща за нищо. Писна ми да ме унижават хора с умствен капацитет на зелена еуглена. 20 години пея в един от най-старите хорове за църковна музика в България и гледам как старите ми колеги от достойни хора са се превърнали в едни хора, загубили самоуважението си, готови на всичко..." Призовавате много хора да споделят това ваше писмо.

Да, точно така, като искам да уточня, че това не е открито писмо до Вежди Рашидов, както се пише в медиите. Аз нямам проблем с министъра, който най-вероятно няма представа от проблема, което вече е проблем, защото той е министър на културата. Това е проблем, ако няма представа, но явно нещата в Министерството на културата се движат от хората, които седят в това министерство 100 години сигурно.

Обяснете, има два прочита на това писмо. Единият е: те искат повече от 35 евро, но по закон това не може да стане. Другият е: писна ми да ни унижават.

Вторият е правилният. Трябва да се търси същността, а не езикът, който е използван.

Кое ви унижава и кое ви обиди? Защо 18 години сте търпели това, а изведнъж правите скандал?

Аз съм обиден от държавата, в която живея по принцип. Това е обидно отношение към хора. На хората, които правят култура в България, им се задава следният въпрос: "Ти какво правиш, бе?" и след отговора "Аз пея" се уточнява "Ама аз те питам какво работиш".

Нали разбирате за какво иде реч? Отношението към артистите като цяло е такова. Българинът не знае какво стои зад неговото удоволствие. И аз искам да кажа от името на абсолютно всички артисти в България на българина, на тази много добра българска публика: зад това удоволствие, което вие получавате от нашите изпълнения, стои един дългогодишен труд, цял един живот. Тези хора започват да се развиват от деца. И това се е казвало не веднъж. Хората би трябвало да го знаят, но не го чуват. Хората чуват цинизма. Хората четат цинизма. Аз пиша цинизъм, за да ме прочетат и чуят, защото явно хората не могат да бъдат провокирани по друг начин, което е проблем.

Говорите за едно натрупване във времето,...

Натрупване жестоко.

...за да ги провокирате към по-сериозния въпрос - с какви подаяния са принудени да живеят хората на изкуството. Само че Вас ви изгониха и имаха аргумент. Вие пишете: "Писна ми на шибания..."

Защо ме гонят за езика ми?

Казват: "Ето, той е недоволен, ами тръгвайте си, ние за България го правим".

Не може да се спекулира повече с България. До гуша ми дойде от патриоти. Ние отиваме, за да представим не само България, а и труда си и 45-годишното име "Йоан Кукузел". Да се говори и спекулира с името на България е престъпление. Не трябва да го правят хора с имидж в обществото, но го правят. Това е парекселанс див комунизъм. Това не е никакво демократично общество. Страхът продължава вече 75 години.

Защо се страхуват?

Защото хората нямат пари. Ние живеем в бедна държава.

Някой поставял ли е въпросът за възнагражденията?

Аз го поставих още преди две години, когато трябваше да пеем на друга висока сцена.

Какви са те?

Това е въпрос на договорка, но е нормално едно възнаграждение да варира между 100 и 200 евро за концерт. Когато имаме концерт от такава величина... Има нещо, което в България не се познава - т.нар. културен мениджмънт.

Искате да кажете, че има страх сред колегите ви.

Да, той не е само сред тях, той е сред всички артисти. Преди соцът държеше в страх хората с безумните си идеи и наказанията си, сега хората се държат с кеш. Сега ако човек не получи възнаграждението си, отива и работи всичко, само и само да вземе някакви пари. Аз не искам да работя всичко и да вземам някакви пари. Не искам да отида в Париж да бъда цървул.

Това ли усетихте - отиди в Париж и бъди цървул?

То е описано от Алеко Константинов, за човека, който е отишъл в Европа с бохчите. Знаете ли колко години пътуват певците с бохчи и куфари? Пълни с компоти. Водил съм спорове: Абе хора, вие колко инвестирате за компотите и за месото? В Париж може да се храните по-евтино. Това е безумно.

Как Ви изгониха?

Въпросният г-н Миков през човек ми казва да изтрия статуса си. А това е мое лично пространство и говоря в него както мога и както искам. Не ме е страх от никой.

За това не се говори в състава. Нека не преместваме реалности, а да бъдем адекватни на това, което се случва. Никой от нас не отиде в МК да попита защо трябва да отида да работя на "зеро". Защото 35 евро е все едно Нова тв да я преместят в Сусурлево и да ви платят транспортните, за да отидете и да работите без пари. Това са 35 евро.

По телефона в разговора се включва държавният експерт от Министерство на културата Елиянка Михайлова, която обяснява как министерството дълбоко уважавало и ценяло изкуството на състава и затова предложило осъществяването на този концерт. Той бил "непланиран" - провеждането му не било договорено заедно с изложбата в Лувъра преди години, а едва в началото на годината от Вежди Рашидов. Това било държавна командировка и всички делегати получавали по 35 евро. Концертът в най-голямата парижка катедрала било нещо изключително и музикантите и певците трябвало да пренебрегнат финансовия въпрос в името на престижа. "Все пак аз мисля, че понякога би трябвало да се разграничава кога за теб е важно кога за теб е важно да получиш възнаграждение във формата на пари и кога едно участие е един голям престиж за теб и една голяма инвестиция...", казва Михайлова.

След това изречение певецът не издържа и я прекъсва:

Госпожо, моля ви, спрете с демагогията, умолявам ви! Всички, които работите в политическата сфера на тази държава да спрете с демагогията! Комунизмът мина преди 25 години! 2015 година сме, госпожо! Това е чиста демагогия, което ми говорите. Престиж и така нататък. Много Ви моля, не спекулирайте с името на България! Вие сте хора, които работите за България. Много моля да се спре тази демагогия, която на мен ми пълни ушите 45 г. вече. Аз съм на 45 г. мъж, аз не съм идиот, за да слушам глупости за престижа. Престижът се прави с пари, госпожо! С икономика, с всичко това. Вие не можете да ми кажете на мен какво е престиж. Аз знам. Аз съм обиколил Франция надлъж и нашир. По-добре я познавам от България. Знам и как се организират концерти, знам и в какви катедрали се влиза и в какви не, за да може вие на мен да ми говорите за престиж и за България. ... Извинявам се за реакцията. Не мога да не реагирам на демагогия и на словоблудство.

Разговорът приключва с репликата на държавната експертка, че "проблемът е техен, на състава, Министерството на културата няма проблем с ансамбъла, в лицето на неговите ръководители, с които контактуваме в продължение на няколко месеца". 

Казусът силно напомня протеста на ансамбъл "Софийски солисти". През февруари 2014 г. те обявиха, че ще протестират символично, като облекат светлоотразителни жилетки на концерт в знак на несъгласие със заплащането им, равно на това на чистач в столицата. Тогава ръководството на Военния клуб в София изхвърли елитните музиканти и не им позволи да проведат концерта (по случай 3 март). Скандалът се разгоря, проблемът започна да се обсъжда и на ниво ръководство на Столична община (принципал на ансамбъла) и в крайна сметка 14-те солисти получиха увеличение, макар и недостатъчно, от 125 лева.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

     
    X

    За политиката