Запознайте се с Йохан - първият български локомотив в Швейцария

Светослав Метанов Последна промяна на 25 октомври 2016 в 11:07 34897 3

1/1

Ако погледнем данните за външната ни търговия с Швейцария, просто ще се убедим колко несъстоятелни са всички определения за Швейцария на Балканите извън чисто природните дадености. Страната ни изнася за алпийската конфедерация основно релета, ламарини, малко велосипеди - все стоки с ниска добавена стойност и съответно малка печалба. Обемите също са символични - експортът ни е едва за стотина милиона евро на година.

Швейцарците правят точно обратното - продават на целия свят уникални стоки с огромен марж на печалба, които обаче са символ на лукс и качество и светът е готов да ги плаща скъпо и прескъпо.

България е най-бедната страна в Европейския съюз. Швейцария е най-богатата държава в Европа. Два съвсем отделни свята. 

Кой е Йохан?

Преди няколко дни България влезе в устата на швейцарците не с пореден скандал или крими хроника, а с напълно позитивна новина. За страната ни се заговори благодарение на Йохан.

Йохан въпреки странното си име си е 100 процента наше момче, от Русе. Той е дизел-хидравличен маневрен локомотив, модел MDD 4-00, произведен от частната компания "Експрес Сервиз" ООД. 

Съвсем отскоро Йохан не се наслаждава на красотите на Дунава край Русе, а се задоволява с гледка към Женевското езеро. Той е първият български локомотив, продаден в Швейцария на компанията Ultra Brag.

А за това как бе посрещнат българинът Йохан в Конфедерацията, трябва да изгледате следващото видео.

"От миналата седмица Йохан вече е в Базел. Беше много хубава и важна за нас церемония - присъстваха много професионалисти от жп сектора, хора от държавните им железници - SBB, общинското ръководство на Базел, собствениците на Ultra Brag AG - нашите клиенти",  разказа пред OFFNews Цветелин Колев, един от мениджърите на "Експрес Сервиз".

Българският локомотив е сертифициран в Швейцария.

"За нас това беше супер важно, защото пред целия им жп елит представиха нашия локомотив като качествен продукт", обясни Колев.

Йохан може да не остане сам

Мениджърът на русенското предприятие има за какво да е доволен, тъй като швейцарската компания Ultra Brag вече са поискали да станат търговски представите на всичките модели локомотиви на "Експрес Сервиз" за Швейцария.

"Естествено, съгласихме се. Ще подпишем договор. Така те ще промотират и продават локомотивите ни там. А там имат голям глад за нови локомотиви. "Щадлер", "Вослох" са им скъпи.... Очаквам някакво развитие за още машини - имаше голям интерес на презентацията на Йохан", добави Колев.

Въпреки държавата

Историята на Йохан е впечатляваща, но за нея не чухте в новините, нали? До него не се снимаха министри, не счупиха бутилка шампанско, не срязаха лентичка. Нямаше първа копка/първа заварка като при проекти, в които държавата ни загуби стотици милиони и милиарди евро. Швейцарският пробив на българския маневрен локомотив стана при нулева държавна намеса и може би точно тук е обяснението, че се случи наистина.

Русенският жп завод бавно и полека завоюва позиции на световните пазари, продава маневрени локомотиви по цял свят - експортирал е машини дори и в Китай. В завода се ремонтират возила на няколко частни български жп превозвачи, както и на румънски компании. Бизнесът се разраства, наемат се допълнителни служители, инвестират се милиони в нови халета и модерна техника. Така в съвсем нови условия успешно се продължава традиция от 1866 г. - когато в Русе е създадена първата в България работилница за ремонт на парни локомотиви. 

Русенското предприятие обаче не е единственото, което е намерило сложната формула не само за оцеляване, но и за развитие в хаоса, който цари в преобладаващо държавната част от жп сектора у нас. Наскоро ви разказахме и за жп завода в Септември, който предлага на БДЖ супермодерни и евтини вагони, стига някой да прояви интерес. С държавните железници у нас обаче нещата се случват бавно и трудно и вероятно точно това е причината над 90 процента от производството да отиват за износ.

БДЖ возят със скоростите от 20-те и 30-те години на миналия век в разбити и мръсни влакове. Релсовата компания НКЖИ затваря основни пътища за месеци и транзитният трафик от Европа за Турция предпочита да обикаля през Гърция, Македония и Сърбия вместо значително по-прекия път през България.

И двете компании - БДЖ и НКЖИ, са държавни. Жп заводите в Русе и Септември са частни. Има ли нужда от повече обяснения?

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

12193

2

SC

25.10 2016 в 12:01

Охо, този производител си плаче за такса „държавно спокойствие“. Как ще има такива успехи и печалби, без да е засвидетелствал уважение към бащицата и мамата на нацията?