През юни 1348 г. хората в Англия започват да съобщават за мистериозна болест. Първоначалните им симптоми са били леки и неясни: главоболие, болки и гадене, след което започват да им излизат черни бучки - бубони, растящи на подмишниците и слабините. Оттам идва и името на болестта: бубонна чума. Следващият етап на Черната чума е висока температура, а след това и смърт.
Войници от Централна Азия, които са се придвижвали с каравани, са разпространили бактерията "Yersinia pestis" до пристанища на Черно море. Тя е пренасяна от бълхи, които живеят по плъхове. Силно комерсиализираният свят на Средиземноморието гарантира бързото пренасяне на чумата с търговски кораби в Италия, а след това в цяла Европа. Черната чума е убила между една трета и половината от населението на Европа и Близкия Изток.
Този огромен брой смъртни случаи е придружен от огромно икономическо опустошение. С една трета от загиналата работна ръка, страните не могат да се върнат към нормалния начин на живот. Едно на десет села в Англия (както и в Тоскана и други региони) са изчезнали и никога не са били намерени след това. Къщите са срутени до основи, а останките им са покрити с пръст и трева, останали са единствено църквите. Ако някога видите църква или параклис, стояща сама насред полето, най-вероятно ще виждате останките от едно от изгубените села в Европа.
Черната чума убива около 80% от заразените. Историята си разказа Абърдийн Джон от Фордън, шотландски летописец:
"Тази болест сполетя хората навсякъде, най-вече тези от средния и нисък клас, рядко тези от високия клас. Това породи такъв ужас, че децата не смееха да посетят умиращите си родители, нито бабите и дядовците си. Те се бояха от това да не се заразят, приличаше им на проказа".
Тези редове могат да бъдат написани и днес.
Въпреки че смъртността от COVID-19 е далеч по-ниска от тази на Черната чума, икономическият спад е тежък заради силно глобализирания характер на съвременните икономики. Към това, ако добавим и колко сме мобилни и лесно пътуващи, прави коронавируса много по-бързо разпространяващ се. За разлика от чумата, той се разпространи по целия свят само за няколко месеца.
Черната чума доведе до краткосрочни икономически щети, а дългосрочните последици бяха по-малко очевидни. Преди да избухне чумата, нарастването на населението довежда до излишък на работна ръка, но малко по-късно бива заменен с недостиг на работна ръка - загиват много крепостни и свободни селяни.
Историците твърдят, че това позволява на селяните, които са оцелели от чумата, да изискват по-добро заплащане или да търсят работа другаде. Въпреки съпротивата на правителството, крепостното право и самата феодална система в крайна сметка биват разрушени.
Внезапната загуба на толкова голяма част от населението в Европа води до неравномерно разпределение на богатството. Хората започват да спестяват пари вместо да ги харчат.
Друга по-рядко забелязана последица от Черната чума във възхода на така или иначе богатите предприемачи са връзките им с бизнеса и правителството. Въпреки че чумата причинява краткосрочни загуби за най-големите европейски компании, в дългосрочен план те концентрират активите си и печелят по-голям дял от пазара и влияние над правителствата. Това има много допирни точки с настоящата ситуация, в която се намират в момента много страни. Макар че малките компании разчитат на държавна подкрепа, за да не се сринат, големите компании печелят изключително много от новите условия за търговия.
От средата на XIV век икономиката е твърде отдалечена от бързината и взаимосвързаността на съвременния пазар, за да се дадат точни сравнения. Но със сигурност можем да видим паралели с начина, по който Черната чума засилва властта на държавите и ускорява растежа на шепа мегакорпорации.
Черен бизнес със смъртта
Внезапната загуба на толкова голяма част от населението на Европа не довежда до равномерно разпределение на богатствата. Компанията "Wills" се превръща в изключително богата и успешна - тя намалява акционерите си и разпределя печалбата на по-малко хора. "Wills" прекратява и дългогодишната си традиция да заделя една трета от всичките си ресурси за благотворителност.
В същото време упадъкът на феодализма и нарастването на икономиката, основана на заплатите, които селяните си извоюват (вследствие на исканията им по-добри условия на труд) успяват да облагодетелстват градските елити. Хората започват да получават парите си в брой, а не в натура (размяна на труд за определени стоки). Това предоставя на селяните повече пари за харчене в градовете.
Тази концентрация на богатство значително ускорява съществуващата тенденция: появата на търговци - предприемачи, които комбинират търговията със стоки заедно с тяхното производство само за хората със значителни суми. Например, коприната, която някога е внесена от Азия и Византия, сега се произвежда и в Европа. Заможните италиански предприемачи започват да отварят работилници за коприна и плат.
Тези търговци са изключително облагодетелствани от внезапния недостиг на работна ръка, причинен от Черната чума. В сравнение с независимите тъкачи, на които им липсва капитал и на аристократите, чието богатство е затворено в земя, градските предприемачи успяват да използват ликвидния си капитал за инвестиране в нови технологии, компенсирайки загубата на работници с машини.
В Южна Германия, която се превърна в една от най-комерсиализираните райони в Европа - края на XIV и XV век, компании като "Welser" комбинират отглеждане на лен с притежаване на станове, върху които работниците го сплитат, а след това компанията го продава. Тенденцията се променя към концентрация на ресурси - капитал, умения и инфраструктура, които са в ръцете на малък брой корпорации.
Amazon
В настоящето има някои прилики. Големите организации се запознават с възможностите, предоставени от COVID-19. В много страни по света изведнъж се затвориха цели сфери като ресторанти, кръчми и магазини. Пазарът на хранителни стоки, търговия на дребно и развлечения се пренасочи в онлайн пространството, а хартиените пари почти изчезнаха.
Другият голям печеливш от онлайн търговията на дребно е Amazon, който управлява услугата "Prime Pantry" в САЩ, Индия и много европейски страни. Магазините на големите улици страдат от конкуренцията в цените и удобствата от интернет в продължение на години, а фалитите са редовните новини.
Сега голяма част от магазините са затворени, а желанията на хората са пренасочени към Amazon, eBay, Argos, Screwfix и други. Наблюдава се явен скок в онлайн пазаруването.
Малкият бизнес пое наистина решаващ удар в голяма част от секторите, тъй като коронавируса, както и Черната чума, водят до това големите компании да печелят повече.
Докато си седим вкъщи онлайн индустрията - Netflix, Amazon Prime, Disney, Google (който притежава и YouTube), Facebook (който е собственик на Instagram) и Twitter скоростно набира популярност.
Черната чума и COVID-19 изглежда са причинили концентрация и централизация на бизнеса и държавната власт. Но най-големият въпрос е дали тези мощни сили могат да бъдат насочени към идващата криза.
По Би Би Си.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Джендо Джедев
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
dolivo
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
Владè
Можем ли да се излекуваме от зависимостите си? Ралица Стефанова в подкаста на OFFNews
Владè
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България