Промени за кандидат-шофьорите: Лицево разпознаване, електронно зададен маршрут, проверка за е-устройства

OFFNews Последна промяна на 03 януари 2020 в 21:36 2294 0

Снимка Pixabay

Важни промени при провеждането на курсовете и изпитите за кандидат-шофьорите предлага Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Целта е да се намалят възможностите за злоупотреби и да се повиши качеството при оценяването.

Проектът за промени в наредба 38 (за условията и реда за провеждането на изпитите на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и реда за провеждане на проверочните изпити) бе публикуван за обществено обсъждане. Мнения по него могат да се изпращат до 29 януари 2020 г.

Първата промяна е, че кандидатите сами ще могат да подават заявления за явяване на теоретичния изпит. В момента след преминаване на теоретичното обучение кандидатите задължително се представят на теоретичен изпит от учебния център. Освен в регионалното звено на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, на територията на която желаят да се явят на изпит, кандидатите ще могат да подават заявление и по електронен начин.

За да се избегнат злоупотреби, теоретичният тест ще започва с лицево разпознаване на кандидата. След това ще има проверка дали в залата не са вненеси електронни устройства за подсказване.

Друга промяна е изпитът за категории С1, С, D1, D и С1Е, СЕ, D1Е, DЕ да се извършва и извън населени места.

Проектът предвижда и промени относно оборудването на помещенията, в които се провеждат теоретичните изпити. Там трябва да има технически устройства за проверка за наличието на метални/електронни устройства в кандидатите - стационарна рамка и преносимо устройство, устройство за проверка за наличието на радиоизлъчвания.

Друга ключова промяна цели да ограничи субективният фактор при избор на маршрут от провеждащия изпита и за навременно подаване на указанията за посоката, в която да продължи движението си кандидатът. Предложението е този маршрут предварително да се генерира по електронен път. Използването на навигационна система по време на изпита ще осигури и възможност да бъде оценено умението на кандидата за взимане на самостоятелни решения по време на управлението. В проекта е предвидена възможност за преглед на записа от видеонаблюдението в учебен център, като кандидатът се идентифицира с номера на ваучера от проведения изпит и възможност за преглед на грешките, които председателят е маркирал по време на изпита.

За да се ограничат некоректни действия от страна на определени учебни центрове, в проекта на наредба се предлага да се допусне за първо явяване на практически изпит кандидатът да бъде представен от учебен център, различен от учебния център, където е обучен. Това може да стане само по искане на кандидата, за което е подал заявление в съответното регионално звено на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.

В проекта е предвидено кандидати, вписани в група за изпит, организирана от регионалното звено, да могат да бъдат отписани само след подаване на заявление до ръководителя на съответното регионално звено до 4 дни преди изпита. Заявлението трябва да се подава лично от заявителя или упълномощен негов представител, като при подаване на заявлението пълномощникът представя нотариално заверено пълномощно или адвокатска карта. С предложението се цели да се ограничат случите на записване за изпит на кандидати без тяхното знание, с цел да се запазят дати за кандидати, които все още не са приключили обучението си.

Предвидена е възможност за оспорване на резултатите от практическият изпит.

Определени са и конкретни изисквания, на които да отговарят камерите в помещенията за теоретичния тест.