"Подкрепа" в операция "Таен служител" срещу лошите работодателите

Цветан Петров 05 април 2016 в 12:40 4125 4

Снимка БГНЕС

Нов вид подход за контрол над некоректните работодатели у нас представи конфедерацията на труда "Подкрепа".

Тяхната нова операция се нарича "Таен служител" и изглежда като логичното продължение на дълго практикуваната "Таен клиент" - докато "Таен клиент" показва нарушенията повърхностно и за кратко, то "Таен служител" се опитва да открие пукнатините и по подводната част на айсберга.

Как протекла операцията

КТ "Подкрепа" е създала профил на свой човек в популярен портал за намиране на работа. Човекът е кандидатствал по няколко обяви, като след това е бил поканен на интервю по обява с гриф "поверително" коя е фирмата. Въпросната фирма се оказала "ProMarket". При потърсен отговор от страна на сайта защо някои фирми фигурират като "Поверителни", от там са обяснили, че причините са две - фирмата или не желае конкурентите ѝ да знаят, че търси хора за дадени длъжност, или пък не иска самите работници да разберат, че се търси друг човек за позицията им.

Обявата на веригата била доста привлекателна - заплата между 800 и 1225 лв., трудов договор, бонуси. Според обявата заплатата от 1225 лв. е постижима чрез допълнително доплащане от 425 лв., ако работиш на 12-часови смени. 100 лв. бонус пък се обещава на зеленчукарите през летните месеци.

По договор нещата обаче са по-различни - основно възнажграждение 400 лв. (500 от януари тази година), а длъжностната характеристика е доста пъстра. За длъжност "Работник, зареждане на рафтове" човек трябва да:
- обслужва клиенти
- приема парични суми, връща ресто и да издава касови бележки и фактури
- аранжира стоки и витрини
- поддържа хигиената
- отговаря за рекламации
- носи отговорност за липса на стоки, инвентар и парични суми
- запознат е с реда на инвентаризации
- изпълнява и други задачи.
Изискванията за длъжността също категорично надхвърлят заплащането от 400-500 лв.: средно образование, компютърна грамотност, добро владеене на чужд език.

Реалната ситуация се оказала още по-тежка. Докато работното време е в рамките на законното (8,5 часа, като в него влизала половин час почивка), то работната седмица във веригата надхвърля регламентираното в Кодекса на труда - в него тя е до 5 дни, но работниците трябва да работят 6. Регламентираната почивка също рядко може да се използва, тъй като работата е много, а персоналът е недостатъчен и не смогва.

Освен това работното място може във всеки един ден да се промени без достатъчно ранно предизвестие, като причината е голямото текучество на работници.

Как обаче заплата от 800 лв. става на около 400 лв.

За да се орежат заплатите на работниците така, че формално пред закона да няма проблем, веригата е измислила куп правила за санкции. Хората биват глобявани за бракуване на стока (макар служителите да не са материално отговорни лица), за установени липси, за разговор по телефона (като на каса това е абсолютно забранено). Специално за телефонен разговор от страна на някого от работниците, глобата се поема от колектива.

Персоналът се държи в страх и бива подтикван към доноси от една страна чрез общите глоби, а от друга чрез съобщения по информационното табло и над умивалниците. Разговорите между самите служители също не се толерират, с презумпцията, че може "да договарят съвместен план за ощетяване на компанията".

Президентът на КТ "Подкрепа" инж. Димитър Манолов каза, че "ProMarket" далеч не са единствените, които си позволяват такова отношение спрямо работниците и дори целият търговски бранш не е единственият, в който има проблеми със спазването на Кодекса на труда.

"Да се готвят следващите", предупреди Манолов.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови