1600 лева на месец за виртуална класна стая. Shkolo.bg променя статистиките за успеха на учениците

Александра Маркарян Последна промяна на 30 септември 2020 в 16:43 17716 0

Снимка Shkolo.bg

Преминаване от присъствено към дистанционно обучение е нещо, за което всяко училище трябва да има готовност в условията на пандемията от COVID-19. Това се наложи извънредно миналата учебна година и педагозите намериха някакви варианти - къде подходящи, къде не съвсем, но в повечето случаи - безплатни. Одобрените от МОН платформи за дистанционно обучение са три - твърдят от Shkolo.bg - на Microsoft, Google и българската Shkolo.bg. Днес от "Школо" представиха виртуалната си класна стая (ВКС), която е интегрирана с масово използваните електронни дневници, а OFFNews използва събитието, за да зададе въпроси, които родители поставиха в наше допитване до родители във връзка с работата им с платформата.

ВКС на Shkolo.bg е напълно интегрирана с е-дневника, използват се едни и същи потребителски имена и пароли, тя позволява по време на час ученикът да "вдига ръка" (има такъв бутон), за да се включи, има и чат, чрез който той може да зададе въпрос, учителят може да контролира микрофоните и например да изключи някой, който пречи, да включи наблюдател, например друг учител, директорът, служител от Регионалното управление на образованието или пък министерството. Видео излъчването му позволява да следи кой какво прави в реално време; платформата позволява също задаването и изпращането на домашни, провеждането на тестове, задаването и изпълнението на административни задачи. Достъпен е и през компютър, и през лаптоп, и през таблет, и през телефон с всичките му функционалности.

Дотук всичко изглежда отлично и все пак има въпрос, който няма как да остане незададен: колко струва и кой плаща.

Колко струва и кой плаща

"Училищата не са регистрирани по Търговския закон и нямат право да изискват пари от родителите. Практиката да се искат пари от родителите е лоша. От МОН това не се одобрява - отговаря Симеон Предов на въпроса на OFFNews. - Ние сме решили проблема така: всички такси за софтуера се плащат от бюджета на училище или чрез програми, по които то може да кандидатства за финансиране. Цената зависи от броя на учениците. Ако училището има 50 ученика, тя ще е 100 лева на месец. При 800 - 1600 лв. Абонаментите (има още тримесечен, шестмесечен и др.) не са единственият вариант. Другият е ваучер - предплатени минути, които училищата могат да си купят и когато има нужда, да използват."

Достъпна ли е тази цена за училищата? Към момента 150 от всички над 2000 са се възползвали от виртуалната класна стая и повечето са предпочели ваучерите, казва Предов.

За електронния дневник също има такса, но тя е годишна, отново зависи от броя на учениците и варира между 500 и 4000 лева. Отново трябва да се плати от училището.

Електронният дневник

Вчера попитахме родители на ученици, в чиито училища се ползва Shkolo.bg, как работят с електронния му дневник, срещат ли затруднения и ако да, какви.

Статистиките

Част от мненията на родители, които получихме, касаеха статистиката на Shkolo.bg. Ето част от тях:

"При ученици в начален етап не би трябвало да има статистика, тъй като децата нямат количествени оценки. А всъщност има статистика, която се обосновава единствено на брой присъствия в час. Миналата година изпаднах в потрес, когато получих на имейла отчет за месеца и детето ми беше сред последните в класа. Друг проблем е, че тя се вижда само когато влезеш през сайта, но не и когато влезеш в приложението."

"Класациите не са адекватни. Името на детето ми започва с буквата Т и дори да има само шестици по даден предмет, е например десето в класа, защото децата с един и същи резултат не заемат едно и също място, а явно се подреждат по азбучен ред. Реално това не е класиране и не може да те ориентира. Всички с успех мн. добър (5.20) например трябва да са на трето място. Извън това съм много доволна, че вече няма бележници, както и от възможността от общуването с директора - чрез Shkolo той ни информира например за ситуацията с COVID в училище всяка седмица."

"Веднъж им писах имейл с предложение да си оправят статистиките, не ги оправиха. Други оплаквания нямам."

"Като учител виждам големи проблеми с администрирането - не е лесно за ориентиране, постоянно има някакви засечки. (...) Като родител смятам, че само статистиката им е бъгава и има доста какво да оправят там. (...) Статистиката ми показва резултати в бъдеще време и не ми показва как се е справило моето дете спрямо другите. Показва, че детето е примерно на 30 място в клас с 30 деца. Но дали е на 30 място с тройка и всички преди него са с четворки, или е на 20 място с тройка и всички преди него са с шестици, е съвсем различно нещо."

Отговорите

Имаме класации в началната степен, защото там също има оценки, но те са само качествени. За да съответства системата ни на тях, при нас оценките отговарят не на цифрите от 2 до 6, а са изразени с емотикони - тъжно човече, щастливо, звезда, сърчице - отговаря Предов и допълва, че ако не са подходящи според родителите, те биха могли да ги изключат.

За класирането на учениците по успех, но и по имена по азбучен ред той уверява, че Shkolo.bg е направило промяна. "В началото статистиките работеха точно така. Когато две деца са с еднакъв успех, се подреждаха по имена, но това е променено от началото на календарната година. Вече на две деца с един и същи успех, но различни имена ще им покаже, че са на една и съща позиция", уверява той.

"Проблемът с ориентирането за мястото на дадено дете спрямо останалите по успех е, че ние не можем да покажем на друг родител кои са децата преди неговото. Не показваме имената, но детето влиза и вижда, че например е на трето място, а на второ е някой с няколко стотни разлика. Децата си споделят и така идва проблемът, че можеш да идентифицираш конкретното дете, тоест едно дете може да разбере кой е на второ място например", отговаря Предов и обещава да помисли как да се направи по-ясна статистика. "Постоянно мислим за доработка, така че хем да не срещаме проблеми от страна на изискванията за защита на личните данни, хем да удовлетворим родителите", казва той.

Статистиките се виждат само в сайта, а не и в мобилното приложение не защото не искаме, просто мобилното приложение се развива с по-бавни темпове, още не сме стигнали дотам, признава Предов.

Никой не вдига телефона

"По време на извънредното положение никой не вдигаше телефоните им. Оказа се, че синът ми е имал автоматична регистрация, а ние не сме знаели и направихме нова. Учителката по математика ни даде юзъра и паролата. 3 седмици не можах да се свържа с тях. Сега бързо беше прехвърлен в новия клас на същото училище."

Отговорът

"Предвидили сме повече хора, които да отговарят на телефоните ни. През септември разширихме екипа от хора, които се занимават с техническата поддръжка и разговорите по телефона.

При извънредното положение миналата учебна година, март и април, работехме и уикендите, обработвахме сигнали, които бяха изостанали по някаква причина. За тази година сме по-добре подготвени. Ако е необходимо, ще вземем още хора, но тук има известен риск. Ако ги вземеш и няма работа за тях, трябва да ги освободиш. А ние гледаме да не освобождаваме хора, които са добре обучени, тренирани. Сложно е", казва Предов.

Как защитавате огромният масив от лични данни на децата, попитахме представителите на Shkolo.bg.

"Първо, защитата следва да се организира като процес в компанията, това е т. нар. Сертификат за сигурност ISO/IEC 27001. Всяка година наемаме фирма, която да тества нашата система за пробиви, за теч на данни. Тази фирма ни дава обратна връзка, ние променяме неща по платформата и след това тя ни издава сертификат. Всяка година ние се грижим да подновяваме този сертификат, както и сертификата за информационна сигурност. Одитиращи компании идват на проверки в офиса, проверяват компютрите, дали спазваме изискванията за качество, за сигурност и т. н.

Отделно служителите в компанията имат различно ниво на достъп. Тези, които се занимават с поддръжка, ще могат да видят само неща, които са свързани с техническата поддръжка. Софтуерните инженери имат достъп до една част от информацията, която засяга тяхната работа, тоест минимизирали сме риска хора, които не им е работа, да пипнат някъде и да се случи нещо", отговарят Симеон Предов и Росен Николов.

Хакерски атаки

Хакерски атаки има постоянно, но не е имало пробиви, казват от Shkolo. Имало например през септември. Най-честият опит бил за сваляне на платформата.

Липсата на достъп от време на време - нещо, за което родители също споделят - може да се е дължал на огромния трафик, когато влязоха мерките за пандемията. "Тогава наистина изпитвахме проблеми да поемем целия трафик, който се случи от петък до понеделник. Работихме усилено и събота, и неделя. Не очаквахме такъв трафик. Буквално за 24 часа мигрирахме цялата платформа на Amazon Web Services, където всичко е много по-добро, поема целия трафик и оттогава не сме имали такива проблеми", казва Предов.

От Shkolo.bg очакват, че въпреки желанието учебната година да продължи присъствено е много вероятно отново да се мине към варианта дистанционно обучение. Според тях това е въпрос на време.

"Да, очаква се. Кога ще дойде никой не знае. Очаква се втора вълна. Нон стоп сме в разговори с директори, гледаме от хората на терен да черпим информация, защото тя е най-точна", коментира Предов.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !