През своята 25-годишна история международният филмов фестивал София Филм Фест е правил акценти върху различни школи и течения на световното кино, с което е обогатявал кинопознанията на вярната си публика. Новата вълна в киното на Чехословакия е една от най-важните теми, с които София Филм Фест се асоциира. На 25-ото издание в партньорство с Чешкия център се спираме на творчеството на един от най-значимите представители на „Чешкото чудо“ – режисьорът и сценаристът Павел Юрачек, който също е и драматург, поет, писател, публицист.
Павел Юрачек е роден през 1935 година в Пршибрам, Чехословакия. Той учи журналистика и чешки език във Филологическия факултет на Карловия университет, от където е изключен поради „лоша репутация, лош успех и неизпълнение на студентските си задължения“. През 1957 година той е приет да следва драматургия във FAMU и започва да пише идеи за филмови сценарии. Сред учителите и колегите бързо си спечелва славата на забележим талант. Неслучайно от него тръгват идеите, темите и концепциите за част от филмите на колегите му от новата вълна - Вера Хитилова, Зденек Сирови, Ян Шмид. Официално не завършва прочутото киноучилище, но се присъединява към филмовото студио „Барандов“, където е драматург от 1962 до 1970. Негови са филмите „Всеки млад мъж“ и „Случай за начинаещ палач“, работи в съавторство по филми на Хинек Бочан, Карел Земан, Ян Шмид, Вера Хитилова. През 1969 и 1970 Юрачек ръководи продуцентския център в „Барандов“, но в началото на 70-те години е освободен от там - за разлика от колегите си отказва да приеме съветския натиск и в крайна сметка е принуден да замине в Германия. Нито там, нито в родината си след своето завръщане в средата на 80-те години, той не успява да снима отново филми. Умира от рак през 1989, месеци преди падането на Берлинската стена.
В програмата на София Филм Фест ще бъде показана селекция от седем филма, създадени от и в съавторство с Юрачек – един от тях е „Черно-бялата Силва“ (1961).
Негов режисьор е Ян Шмид, а историята, написана от Юрачек, разказва за зидарката Силва, която по време на прожекция на новия чешки филм „Любов между панелите“ буквално излиза от екрана, като зрителите изпадат в шок. Героинята Силва решава, че може да се справи със ситуацията, като се срещне със създателите си – авторите на филма.
През 1963 година излиза „Йозеф Килиан“ (известен също като „Сизифовска поддръжка“), на който Павел Юрачек е сценарист и режисьор в тандем със своя колега Ян Шмид. С красив минималистичен стил, двамата режисьори създават кратка и абсурдно хумористична, хаплива алегория на живота при комунистическия режим, повлияна от творчеството на Франц Кафка.
Главният герой е Ян Херолд, който търси своя приятел Килиан и докато се лута из улиците на стара Прага, попада на магазин за котки. На следващия ден решава да върне котенцето, с което се е сдобил, но вече няма и помен от тайнственото място… Сцените на главния герой, безнадеждно изгубен в объркваща система от длъжностни лица и отдели, провокират удивление – как е било възможно да се създаде филм с подобно иронично и политически критично послание в условията на социалистическата цензура?!
„Всеки млад мъж“ (1966) е игралният дебют на Юрачек – сюрреалистична, изпълнена със символи история, представена в две части (подобно на дебюта на Милош Форман „Конкурс“). В първата част новобранец е заведен в лечебница, където трябва да се погрижат за възпаленото му ахилесово сухожилие. В ролята на всички жени наоколо се оказва една и съща актриса - Хана Ружичкова.
Вторият сегмент на историята е заснет с помощта на чехословашката армия – в него войниците се обучават и правят маневри, като през цялото време вниманието им е заето от приказки за момичета…
„Случай за начинаещ палач“ (1970) представлява свободна адаптация на романа на Джонатан Суифт „Пътешествията на Гъливер“.
В странната страна Балнибарби, в която се озовава главният герой, никой не се интересува от истината. Местните жители не искат да загубят комфорта си и продължават да живеят в самозаблуда и лъжи. Филмът представлява абсурдно огледало на комунистическата реалност, в която съществуват Юрачек и творците от Чехословашката нова вълна.
Прочутата режисьорка Вера Хитилова ще бъде представена в селекцията на 25-ия София Филм Фест с два филма, на които сценарист е Павел Юрачек – „Таван“ (1961) и „Маргаритки“ (1966). Историята в дипломния филм на Хитилова „Таван“ се развива в света на манекените – позната среда на младата режисьорка. С този филм Хитилова завършва Пражката филмова академия, а публиката в София ще има възможност да види и нейния знаменит филм „Маргаритки“, появил се през 1966 година, в чиито сценарен екип отново е и Павел Юрачек. Зрителите се срещат с две момичета, които се впускат в серия лудории – никой и нищо не се взема сериозно, защото според тях светът е „развален“. „Маргаритки“ е предизвикателен филм, смятан за едно от най-великите, авантюристични постижения на феминисткото кино.
В специалния фокус върху творчеството на Павел Юрачек е включен и филма на режисьора Индржих Полак „Икар 1“.
В работата по сценария на тази история участва и легендарният полски писател Станислав Лем, един от най-четените автори на научна фантастика в света. Филмът излиза през 1963 година, а действието в него се развива двеста години напред в бъдещето, на борда на космически кораб, отправил се към системата Алфа Кентавър. В неочакван момент по време на пътешествието на контролния екран в командната зала се появява друг, загадъчен кораб…
Творчеството на Павел Юрачек ще бъде представено от Ян Трънка, специалист от Националния филмов архив на Чехия. Прожекциите започват от 1 март в Чешкия център София, традиционен партньор на София Филм Фест.
Входът е СВОБОДЕН!
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир