Дългоочакваната Официална селекция на фестивала в Кан (14-25 май 2019) бе обявена на пресконференция. Из мрежата дълго преди това се въртяха предположения, киномански залози и фалшиви новини. Имаше голямо дебнене кой е в постпродукция и кой ще успее за финалната права на състезанието.
Но ето - дойде часът на истината и не без тънка френска ирония артистичният директор Тиери Фремо обяви, че тази селекция може да се определи като „романтична и политическа , защото не са ли любовта и бунтът солта на живота, на историята на света и на вечната младост?” Пак с дяволит тон той изпревари дежурните упреци от други години, обявявайки, че ще видим: жени-режисьорки, първи филми, американски филми, зомбита, генетични манипулации, художници и художнички, певци, ченгета, паразити, мафиоти и строги магистрати, безработни и мигранти. Вече със сериозен тон добави, че ще има известно доминиране на жанровото кино, макар и често маскирано. Няма да видим филми с голям исторически мащаб, а по-скоро портрети на малки човешки групи или индивиди, които се борят с неволите, „кино на нивото на очите, на тялото, на ежедневния живот”, което влиза в домовете. Ще проследим и друг глобален сюжет – парите... Фремо припомни още, че ако фестивалът е политически, то е защото режисьорите са политизирани...
Интересен момент е
УВЕЛИЧЕНОТО ПРИСЪСТВИЕ НА ЖЕНИТЕ-РЕЖИСЬОРКИ.
В Официалната селекция те са 13, а в състезанието 4. Съвременното кино все повече отваря широко врати за жените и ако някога Аниес Варда или Лариса Шепитко бяха единствени от своето поколение, днес положението е различно. Търсен е паритет по полов признак и в селекционния комитет. Явно натискът и протестите от миналата година на 82 изтъкнати кинематографистки, излезли на червения килим за равни права и заплащане, са дали резултат. „Варайъти” дори стигна дотам, че вече определи процентно женското участие в конкурса – в Кан то е 21%, докато в Сънданс е било 46%, а на Берлинале 40%. Значи може още да се желае...
На женското начало е посветен и плакатът на фестивала. На него виждаме единствената жена-режисьор от френската Нова вълна Аниес Варда, напуснала ни на 29 март 2019 на 90 години. Снимката е нещо като „манифест” и казва всичко за Варда, страстна, смела и закачлива. Тя обичала да напомня: „Не съм жена-режисьор, аз съм режисьор”.Уловена е на снимките на първия си филм „Късото острие”, когато е само на 26. Качена на гърба на своя оператор, тя е изцяло погълната от камерата. Плакатът не само отдава почит на една необикновена личност, но е и красив и вдъхновяващ символ на всеотдайността и куража на кинематографистите.
И така, кои имена ще се състезават на най-големия фестивал в света? Селекцията е добре балансирана, като организаторите си оставят правото за няколко финални щриха и добавки от последния момент. Голямата интригата дотук е
ЩЕ УСПЕЕ ЛИ ТАРАНТИНО ДА ЗАВЪРШИ СВОЯ ФИЛМ
„Имало едно време ...в Холивуд”. Ситуиран през 1969, по предварителна информация той разказва за отношенията на актьор и неговия дубльор, съответно ДиКаприо и Брад Пит, които определено не са гадни, а „готини копилета”. Остава напрежението да видим дали след „Златната палма” на „Криминале” и още две участия Тарантино ще смогне да се класира за четвърти път в състезанието. Организаторите му стискат палци. Иначе, картината е пъстра и жетвата тази година е богата.
ФЕСТИВАЛЪТ СЕ ОТКРИВА С АМЕРИАМЕРИКАНСКИЯ ФИЛМ НА ДЖИМ ДЖАРМУШ „МЪРТВИТЕ НЕ УМИРАТ”
- зомби-сатира, „жанров авторски филм” с много особена атмосфера. В същия ден тръгва по екраните в Европа и света, а зрителите в 400 зали във Франция ще могат да го видят заедно с церемонията по откриваното. Това е хубава традиция, която дава възможност на френската публика да съпреживее за кратко вълнението от фестивала. Важно е да се знае, че Джармуш участва и в конкурса. А
В КОНКУРСА ЗАСЕГА ЩЕ СЕ БОРЯТ 19 ФИЛМА.
Педро Алмодовар, председател на журито през 2017, се класира със скрито автобиографичния филм „Болка и слава” – меланхоличен разказ за битието на един кинорежисьор. В ролята на режисьора ще видим самия Антонио Бандерас. На предни позиции в битката са белгийските братя Жан-Пиер и Люк Дарден с „Младият Ахмед” – история за радикализацията на един младеж, парещо актуален сюжет за Европа, света и в частност за Белгия. „Дардените”, както ги наричат шеговито, както и ветеранът Кен Лоуч, са членове на най-престижния клуб - този на притежателите на две „Златни палми”. След „Аз, Даниел Блейк” старият боец Лоуч ще представи отново борбата на работническата класа в „Жалко, липсваше ни” – в историята на шофьор-доставчик, трудно оцеляващ със семейството си. Фремо каза лаконично, че това е „Кенлоучов филм”.
В редиците на тежката артилерия ще видим още и американеца Терънс Малик. След „Дървото на живота” сега той се завръща със „Скрит живот”, скъп за него проект. „Това не е военен филм, но е филм за войната, по-точно за Втората световна война” - подсказа Фремо. Не е сигурно, дали особнякът Малик ще пристигне в Кан. По-вероятно е да дойде, но няма да бъде видян, поне не и от журналистите.
Към „Палмата” нахакано гледа и друг любимец на Кан - детето-чудо от Квебек Ксавие Долан. След като преди 3 години си подели Голямата награда с киноиконата Годар, сега 30-годишният канадец се представя с „Матиас и Максим”, където ще го видим и като актьор в главната роля.
Италианецът Марко Белокио, който отдавна не е бил в Кан, ще представи „Предателят” - разказ за първия разкаял се мафиот от сицилианската мафия. Новото румънското кино и този път е в голямата игра със „Свиркащите”. Режисьорът му Корнелиу Порумбою е част от „благословеното поколение”, което методично обира наградите в Кан. Достатъчно е да споменем Кристиан Мунджиу и неговата „Златна палма”.
Селекционерите от Кан винаги са държали на добрия баланса по географски принцип и представянето на всички региони, където киното проблясва с новаторство и завършеност. Така е и тази година – в конкурса са намерили място традиционно силното и яростно южнокорейско кино с „Паразитът” на Бонг Джоон Хо, а китайското е почетено с гангстерския филм на младия Диао Инан. Според Фремо филмът с непреводимото засега китайско заглавие „обновява естетическите кодове на черния и полицейския филм” и е решен в стила на Фриц Ланг.
На другия географски полюс е интересното и колоритно бразилско кино, застъпено от Клебер Мендонса Фильо и Жулиано Дорнелес с техния „Бакурау”. Филмът е в традицията на филмите с кангасейроси от митичния бразилски Североизток, носи личен, авторски почерк, но и остро политическо послание.
Кан особено цени френското кино и тази година то е представено подобаващо с четири заглавия. Арно Деплешен влиза с „Рубе, една светлина” - история вдъхновена от полицейската хроника с герои група полицаи. Рубе е родния край и град на Деплешен, който той с внимание изследва. Друго френско предложение е „Клетниците” – първи филм на Ладж Ли. Сега много се говори за Виктор Юго по повод трагедията с Нотр-Дам, но „Клетниците” на Ли транспонира свободно героите и темите от романа в съвременността, като показва какво се разиграва в предградията не само на големите френски градове, но и в околностите на всички мегаполиси по света. За първи път в състезанието участват Селин Сиама с „Портрет на девойка в пламъци” и Жюстин Трие със „Сибил”.
По традиция Кан представя и следи независимото американско кино. Сега това е „Франки” на Айра Сакс, любимец на Сънданс и в него ще видим Изабел Юпер. За първи път в състезанието влизат още и сенегалската режисьорка Мати Диоп с филма „Атлантик”, както и австрийската режисьорка Джесика Хауснер с „Малкият Джо”. Това е име на растение и филмът гради тревожеща визия за близкото бъдеще, където ще станем свидетели на генетични промени по начин, който съвсем не сме си представяли. И накрая идва израелският режисьор Елиа Сулейман с „Това трябва да е раят” - размисъл за изгнанието на палестинците, скойто той води от години. И макар филмът да е сниман на различни места по света и героят му, нещо като второ аз на режисьора, да е като един съвременен Бъстър Кийтън, тъжен, но много забавен клоун, филмът говори за сериозни неща и обещава да е много интересен.
Интересни ще са и Специалните прожекции, където ще се видят филми на Вернер Херцог, Ален Кавалие, Абел Ферара и Хуан Соланас, син на аржентинската легенда Фернандо Соланас.
Но особено атрактивни ще са сеансите Извън конкурса – там се откроява „Rocketman” на Декстър Флетчър за Елтън Джон, чийто блясък ще се подсили от присъствието на прототипа, поканен за разходка по Кроазет и с очакване да изпълни нещо на дискретно поставено някъде пиано. И още една световна легенда ще бъде почетена с „Диего Марадона” на Асиф Кападиа. С подчертан интерес се очаква и „Най-хубавите години от живота” - второто продължение на култовия „Един мъж и една жена” („Златна палма”,1966), със същите актьори Жан-Луи Трентинян и Анук Еме. Ще го представи самият Клод Льолуш. Да припомним, че той беше направил и „Един мъж и една жена – 20 години по-късно.” Определено е вълнуващо е да се види през какво минава една голяма любов в течение на повече от половин век.
Полунощните прожекции в Кан по традиция показват по-хард филми и с „Гангстерът, ченгето, дяволът” на Лий Уон-Тае няма да има изключение.
В „Особен поглед” засега са обявени 16 заглавия, от които 6 първи филма и една анимация.
„ПОЧЕТНАТА ПАЛМА” ТАЗИ ГОДИНА Е ЗА АЛЕН ДЕЛОН
Той ще я получи след Жана Моро, Уди Алън, Бертолучи, Джейн Фонда, Клинт Истуд, Белмондо, Маноел де Оливейра, Аниес Варда и Жан-Пиер Лео. 83-годишният Делон с над 80 филма в кариерата си, сред които и много шедьоври, дълго се е колебал и отказвал, защото е смятал, че в Кан трябва да ходи, за да уважи режисьорите, с които е работил. Сега обаче предстои да получи почестите на световната кинообщност, защото „той целият принадлежи на киното, на най-хубавите му филми и митове” – казват организаторите.
Други новини от кухнята - засега е известен само председателят на журито – големия мексиканец Алехандро Гонсалес ИнЯриту (ударението е на буквата „я”), един от колосите на съвременното кино. Знае се и кой ще оглави „Особен поглед” – това е ливанката Надин Лабаки, направила покъртителния „Капернаум”. Останалите членове предстои да бъдат оповестени. В Кан отлично познават законите на съспенса - напрежението трябва да се нагнети до максимум преди да дойде щастливата развръзка. Така че, следва продължение...
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)