Вчера в националната галерия "Квадрат 500" бе открита изложбата "Илюстрации за деца: Най-доброто от Италия", която включва в себе си повече от 60 оригинални илюстрации на 18 от най-добрите и титулувани съвременни художници на детски книги от Ботуша.
Експозицията, която може да се види до 25 юли в зала 19 на музея, намираща се в подземието на "Квадрат"-а, пристига със съдействието на Италианския културен институт, Агенцията за подпомагане и интернационализация на италианските предприятия в чужбина и Панаира на детската книга в Болоня.
Именно по време на тазгодишното издание в Болоня награди получават всички илюстратори, чиято изложба бива представена първо в Мадрид и Берлин, а сега в София. След българската столица илюстрациите заминават на посещение в Пекин.
„Независимо дали се доверяват на минимализма на знака, на емоционалния заряд на цвета или на комбинацията от няколко умело балансирани елемента, илюстраторите са способни да предизвикат изумление и да променят възгледите на читателя, карайки го не само да гледа, но и да вижда. Чрез техните творби се стремим да допринесем за обогатяването на културната панорама на България, която обръща специално внимание както на четенето, така и на децата", заявяват от организаторите.
По време на откриването на изложбата присъства и Н. Пр. посланика на Италия в България - Марко Контичели, който заяви, че се радва, че родината ни е едва третата страна в света, в която гостуват рисунките и изрази задоволството си от подема на италианската литература в последно време.
Само за миналата година броят на изданията в страната е нараснал с 15%, като 1/3 от тях са били именно детски книги, като същевременно с това се увеличава и износът на италианска литература за чужбина.
Според него детските книжки, които вървят неизменно ръка за ръка с илюстрациите, играят изключително важна роля за възпитанието на децата и израстването им в качествени хора, заради което трябва да се набляга на добрата детска литература.
Специален гост на откриването бе и Алесандро Сана, един от наградените илюстратори, който представи творбите си пред публиката. Той ще остане у нас за няколко дни, през които ще води творческа лаборатория за български илюстратори, както и специална работилничка за деца под наслов "Трилогия на знака: сърце, дом, корем".
OFFNews се срещна със Сана, за да му зададе няколко въпроса за неговото творчество и илюстрациите като цяло.
За пръв път сте в България, как Ви се струва?
Много интересно, доста ми харесва в Източна Европа.
Забелязах, че нещата, които представяте, са в синята гама, специално за творбата ли решихте да рисувате така, или сте в такъв период?
Не, не съм - става дума за избор на цвят, който използвах конкретно за тази книга, която говори за имигранти. Цялото действие се развива в морето, затова реших илюстрациите да са изключително и само в синьо.
Една от графичните книги на Сана: "Мързеливата река. Пътешествие по По" ("Fiume lento. Un viaggio lungo il Po"). Снимка: OFFNews.
Една от графичните книги на Сана: "Мързеливата река. Пътешествие по По" ("Fiume lento. Un viaggio lungo il Po"). Снимка: OFFNews.
Как вземате решение илюстрациите да са в определена гама, в определен стил, докато рисувате различните книги?
Зависи от случая, понякога работата ми е поръчвана – получавам книга от писателя и трябва да направя илюстрациите, след като я прочета. Но предпочитам другият тип случаи, при които аз поставям началото на проекти, които развивам във времето, и след това ги представям на различните издателства, за да ме публикуват. В много случаи става дума за книги без думи, само с илюстрации.
Те са без текст, просто мои илюстрации, които разказват някаква история. Например книгата ми за река По, която е само с илюстрации, разказва за четирите сезона на реката.
Има ли случаи, при които харесвате някоя история, да речем, „Малкият принц“, и да отидете при някой издател с примерни рисунки, предлагайки да направите ново издание?
Не, рядко работя с класически текстове, но ако се заема, ги правя по изцяло мой начин. Например, направил съм Дон Кихот по съвсем различен вариант, както и имам своя версия на Пинокио - „Пинокио преди Пинокио“. В нея се разказва за това как преди да стане парче дърво, той е бил първо клонка.
Нещата Ви изглеждат като картини, готови да се закачат на стената, не са като повечето илюстрации, които са пряко свързани с текста.
Да, преди да стана илюстратор съм бил художник, така че те могат да имат собствен живот.
"Пинокио преди Пинокио" ("Pinocchio prima di Pinocchio") на Алесандро Сана. Снимка: OFFNews.
"Пинокио преди Пинокио" ("Pinocchio prima di Pinocchio") на Алесандро Сана. Снимка: OFFNews.
Книгите само с илюстрации, които показахте, не съм ги засичал често, особено в България – популярни ли са в Италия, или и там са новост?
Не, не са популярни, това е нишов пазар, трудно се продават.
Какъв жанр се водят?
Обичам да не определям какво точно са, може да са графичен роман, може да са книга с картини на художник, да са илюстрации, по-скоро нещо средно между всичко.
Хубавото е, че са интернационални, нямат текст в тях и така всеки може да ги разбере. Къде може да ги намерим?
Те са издадени в различни страни, например тази за реката По я има в Щатите, Китай, Чехия, Испания. Пинокио ще излезе също в САЩ. Но може в „Амазон“ да се намерят.
Забелязал съм при анимацията например, че някои детски се правят така, че да се харесат и на деца, и на възрастни. Подобно е и с много от илюстрациите, изложени днес. Нарочно ли се постига този ефект, или така Ви идва отвътре?
Моят подход е рисунката да се хареса на всички възрасти, за да могат да са интересни книгите както на деца, така и на големи. Не се опитвам да рисувам само за малки или само за големи.
Една от графичните книги на Сана: "Мързеливата река. Пътешествие по По" ("Fiume lento. Un viaggio lungo il Po"). Снимка: OFFNews.
Една от графичните книги на Сана: "Мързеливата река. Пътешествие по По" ("Fiume lento. Un viaggio lungo il Po"). Снимка: OFFNews.
Мислили ли сте за фентъзи илюстрации, те са близки до детските книжки като Пинокио?
Не, не са в моя интерес. Истина е, че са близки, но предпочитам да не дефинирам толкова нещата. Фентъзито е с доста ясни граници и определения. За мен нещо фантастично може да е и просто синьо петно – то може да е вода, небе и какво ли още не.
Защо решихте да се занимавате с илюстрации, вместо с класическа художническа дейност?
Защото книгата ми се струва по-демократична. Достъпна е до повече хора.
Може би и това, че илюстраторите са художници с работа.
И това е вярно.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)