От вчера вечерта в София има ново монументално произведение на изкуството - 102-метровият графит "Свободен", намиращ се на бул. "Мадрид" в близост до гара Подуяне.
Творбата представя "златната верига", която оковава хората в модерното общество и ги успива с илюзията за свобода. Работата е дело на световноизвестния графити артист от България Nasimo и фестивала за градско изкуство "Urban Creatures".
За да научим повече за интересната творба, се свързахме с Ясен Гешев, основателя на "Urban Creatures" и "Urban Art Foundation", който хвърли светлина върху проектите си и историята на графити изкуството.
"Urban Creatures" беше основан през 2011 г., като всяка година правим по нещо различно. Сега решихме от 2015 г. той да престане да прилича на традиционен фестивал, ами ще се провежда, когато има подходящи условия за него - климатични, финансови, когато артистите са свободни, тъй като каним гости от страната и чужбина, и т.н. Този формат на събитията го има в големите градове и е специално предвиден за urban art-а, за изкуството, което се вдъхновява от градската среда.
Цялата култура на графитите и на urban art-а води своето начало от един човек в Щатите, който започва да си пише името по стените. Изведнъж това се харесва и на други хора, и всички започват да си пишат имената по стените, после се сещат, че могат да пишат по влакове. В последствие преминават към по-сложни думи, символи, появяват се геройчета, започват да се рисуват по-големи творби, наречени „парчета“, и накрая се връщаме в началото при стенописите. Големите стенописи се считат за последно ниво на развитието на това изкуство", разказва той.
102-метровата стена е дело на Nasimo, който е един от основателите на urban art-а в страната ни през 90-те години на миналия век. Той е бхакти йога и има изложби в цял свят от Канада до Индия, където дори му е позволено да рисува в храмове.
"С него реализирахме лика на Дядо Добри на голям блок в „Хаджи Димитър“. След това направихме стената „Изкуството да даваш“ / „The Art of Giving”, за съжаление точно по това време почина Валери Петров и посветихме работата си на него. Тази година не рисуваме по блокове и това ни дава свобода да правим изкуство така, както ние го искаме. Затова направихме нещо по-агресивно, което смятаме, че е супер подходящо и в духа на времето. Изобразихме тези златни белезници, които си мислим, че могат да ни дадат всичко, и тази илюзорна свобода, която си мислим, че имаме. И не става въпрос само за материализма, ние живеем с лъжата, че сме свободни хора, а всъщност има толкова много неща, които ни създават тази илюзия и не разбираме дори, че сме роби", допълва Гешев.
Според него изпълнението на творбата е било много тежко, тъй като въпросната стена е любимо място за изява "на много вандали". "Urban Creatures" и Nasimo са работили с доста от тях по проекта, но все пак много други не са били включени. За да им отдадат почит и да спазят "странните правила" на улицата, творците са отделили десния ъгъл на "Свободен", който е благодарност към всички, "които са били там, че са ни позволили да работим върху техните неща".
Проектът е част от уговорката с кмета на "Подуяне", според която артистите и общината се опитват заедно да направят квартала място за такъв тип изкуство.
"Идеята ни е чрез това изкуство да ревитализираме района, да го направим комфортна среда за живеене и всичко в него да се промени", казва артистът, като допълва, че част от фестивала е и проект за трансформиране на изоставен тунел, намиращ се точно срещу стената с новия графит – в галерия за изкуство.
Амбициозното начинание си е поставило за цел да създаде галерия, каквато няма в София, която да "позволява на всеки един артист да влезе в нея и да я трансформира по начин, който на него му харесва, без да се съобразява с това, което се случва вътре, къде има лампи, боя и други неща".
"Свободен" е втората стена на "Urban Creatures" за годината, като първата е дело на Bozko и се намира точно срещу моста "Чавдар". Тя е посветена на неговите години като тийнейджър през 90-те. Мястото също не е случайно, тъй като артистът е роден в "Хаджи Димитър", част от район "Подуяне".
"Аз го наричам автопортрет на Bozko като тийнейджър, въпреки че не е много точно. Той самият казва, че това е събирателен образ на 90-те, когато имаше дрога, насилие, престъпления и никой не внимаваше какво се случва с децата", разказва Гешев.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
24.12 2015 в 13:54
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
24.12 2015 в 11:41
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.12 2015 в 22:50
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.12 2015 в 19:57
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.12 2015 в 19:27
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.12 2015 в 18:08
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.12 2015 в 17:16
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.12 2015 в 16:39
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Джендо Джедев
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
dolivo
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
Владè
Можем ли да се излекуваме от зависимостите си? Ралица Стефанова в подкаста на OFFNews
Владè
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България
Johnny B Goode
Радев за Пеевски: Тази наглост на стероиди няма да се осъзнае или да изчезне от само себе си