Радан Кънев: Борисов може да допълзи по корем до пълен мандат, но с него ще пълзи и цяла нация

Президентът подкрепя БСП да стане консервативна десница от Орбанов тип, смята десният политик

Симона Костадинова 05 септември 2018 в 10:29 23919 23

Снимка Личен фейсбук профил

  • Възниква въпросът Борисов изобщо управлява ли държава или управлява само кризи, които сам е създал.
  • Разрушаването и на Реформаторския блок, и на т.нар. Патриоти въобще не е случайно събитие за ГЕРБ.
  • В политиката глупостта си има цена.
  • Когато един премиер предложи смени в правителството и те не бъдат приети от парламентарното мнозинство, това има само едно последствие и то е оставка на самия премиер.
  • Огромен риск има на следващите избори да се събудим с антиевропейско мнозинство в българския парламент, което никога не е било.
  • Боя се, че сме бавни в подготовката си. Не се колебая да го кажа.
  • Европа има само два пътя - превръщане във федерална, суверенна единица или пълен разпад.

- Господин Кънев, изявлението на вицепремиера Валери Симеонов от началото на седмицата за проблемите в управляващата коалиция - за едноличното управление на Борисов, за лобизма и липсата на комуникация, поне привидно напомня за ситуацията с Вас в предходния кабинет "Борисов". Тогава Вие бяхте председател на ДСБ и участвахте в коалицията с Реформаторския блок. През 2015 имаше няколко случая, в които поставяхте ултиматуми на премиера и в крайна сметка напуснахте управлението първо еднолично, а после и партията Ви. Тази прилика само привидна ли е или наистина текат сходни процеси?

Има един елемент, който не е привиден. И той е, че подобно на Реформаторския блок в предходния парламент, и т. нар. "Обединени патриоти" са всичко друго, но не и единна политическа сила, която да може да преследва обща политика и да заема силни общи позиции пред по-големия партньор. А когато един без друго по-малък партньор е и вътрешно разделен, той е и крайно безпомощен в опитите си да прави политика.

Разбира се, тук има сериозно културно различие между лидерите на Реформаторския блок и тези на "Обединените патриоти", които правят шоуто много по-голямо и разбираемо за хората. Напоследък шоуто между Сидеров и Симеонов замества политиката в България. Това е тъжна констатация, но може би задоволява глада за зрелища на част от населението.

А има и една много голяма разлика, която определя защо никой не иска да си тръгва от сегашното управление. И това е, че все пак по-голяма част от проблемите между Реформаторския блок, или по-точно част от него, и ГЕРБ бяха за политика. Те бяха за много конкретни политически посоки, за решения, за това накъде ще се движи държавата - една битка, която в крайна сметка загубихме. И то не беше битката да стоим във властта или парламента, а именно битката за посоката.

- Да, при Вас основен проблем бяха законодателни различия. Сега обаче сякаш търканията са заради кадрови промени и междуличностни различия. Какво показва това за сегашното управление, каква е разликата?

Разликата е много голяма. Аз съм бил много критичен към част от Реформаторския блок и сигурно продължавам да бъда. Но не мога да отрека, че по много важни политически въпроси ние бяхме единни и удържахме единно смислени позиции. Ще дам пример с настойчивите опити на министър Горанов да открадне пенсионните спестявания на няколко милиона българи. По този въпрос в Блока тогава нямаше противоречия, когато нямаше - удържахме. Това беше просто политическо правило.

Това в момента е една системна криза, която се дължи именно на липсата на политика. Всичко друго е вторично. Основното е, че държавата е без посока. И самият премиер е без посока, без всякаква воля да наложи определени промени в управлението и оттам властта се свежда до подобни нелепи сблъсъци за постове и бягство от кризисен пиар в кризисен пиар.

И вижте къде е системната слабост. Аз дори бих казал системния провал на премиера Борисов. Той е именно, че бягайки от кризисно решение в кризисно решение, той започва да се спъва. В едно кризисно решение той искаше да прехвърли казуса "Гинка Върбакова" върху Теменужка Петкова. Не му се получи. В следващо кризисно решение искаше да прехвърли драматичното развитие на проблемите на майките на деца с увреждания върху социалния министър. Втори път не му се получи. Сега иска да прехвърли една трагедия, дължаща се на ужасяваща комбинация от корупция, некомпетентност и небрежност върху трима министри този път и да даде знак, че е способен да променя поне кадрово управлението, ако не като посока. Все повече се очертава, че пак няма да му се получи. И вече възниква въпросът - той изобщо управлява ли държава или управлява само кризи, които сам е създал.

-Добре, но изглежда, че и при предходния кабинет на Борисов, и при сегашния Валери Симеонов - а преди това Вие, започнахте да изразявате гласно и ясно проблените във властта около една година след създаването на коалициите. Защо се получава така и толкова дълго се мълчи за проблеми, които може би са били очевидни от самото начало?

Не съм съгласен. Първият остър конфликт, за който напомних и беше свързан с частните пенсионни фондове, избухна на 15 декември 2014 година. Тоест точно две седмици след съставянето на правителството. И беше много тежък през цялата тази година, която бяхме във властта се преминаваше от конфликт в конфликт и в основната си част бяха принципни по характера си. И в огромния брой от случаите постигахме поне частен успех. Така че да се твърди, че ние сме си мълчали една година, е нещо, което забелязвам, че започна да се превръща в публична истина, но в никакъв случай не е факт.

- Сам споменахте, че при последните две правителства, в които Борисов е в коалиция, той се коалира с партньори, които така или иначе имат вътрешни проблеми. Има ли нещо, което се крие зад този избор, или е единственият възможен вариант, както казва той?

Формално погледнато, той няма други възможности и в двата случая в рамките на парламентарното мнозинство. Отвъд този формален поглед Борисов и Цветанов много старателно подклаждат и насърчават вътрешните конфликти в коалиционния си партньор. Аз няма да се наема да кажа заедно или независимо един от друг, защото има белези и за двете. Тоест - разрушаването и на Реформаторския блок, и на т.нар. Патриоти въобще не е случайно събитие за ГЕРБ.

И парадоксално е... вижте, в политиката глупостта си има цена. Нежеланието да четеш и да се образоваш какво всъщност е демократичен политически живот, си има цена. С тази системна селска хитрост в името на дребни порции от властта ГЕРБ се набутват сами в тези кризи и сами се лишават от възможността да провеждат политика.

Това, обаче, е много страшно в сегашния свят и в сегашната Европа. В тази тежка обща криза, която се намираме, тази неспособност на нашата власт да води реална политика е далеч от това, че е малко жалка гледка. Жалката гледка можем да я преживеем, но липсата на воля за политически решения и фактът, че в сегашната ситуация лица от типа на Волен Сидеров изглежда имат значителна тежест при взимането на решения в държавата - това вече си е жива трагедия.

И още един мит, който виждам, че много приятно се насажда като опорна точка от хора, близки до ГЕРБ: че РБ и конкретно аз и колегите от ДСБ, сме участвали в управление със същия формат. Категорично не сме участвали в управление с Волен Сидеров и това въобще не е малка подробност. Волен Сидеров е дълбоко свързан с чужди интереси и дълбоко свързан с ДПС. Неговото присъствие или отсъствие от властта въобще не е нещо, което може да се пренебрегне. Това е ключов въпрос. И напомням, че през първия си мандат Борисов пак управляваше със Сидеров. Това не е сефте.

- Според Вас тази коалиция, с всички кризи, в които влиза, може ли да изкара пълен четиригодишен мандат? Изглежда сякаш премиерът този път твърдо е решил да не се стига до предсрочни избори, за да не му се подиграват, както той сам каза?

Да, само че той вече си е за подигравки. Има правила в демократичната политика и когато един премиер предложи смени в правителството и те не бъдат приети от парламентарното мнозинство...

- Както тази седмица Цветанов намекна, че ще стане.

Както вече се случи, както днес намеква Цветанов. Това има само едно последствие и то е оставка на самия премиер. Демонстрира, че от една страна е всевластен да раздава чуждите пари наляво-надясно, предполагам, че и с крадените пари също е толкова лесно, а същевременно не може да вземе елементарно политическо решение. Всичко това е много тревожно за това, с което Борисов си кичи ревера. Това руши стабилността в страната.

Ако ме питате може ли да изкара до края на мандата си - видимо е готов, да. И може да допълзи по корем до 2021 година. Така изглежда. Но нашият проблем е очевиден и той е, че по корем няма да пълзи само Борисов. По корем ще пълзи и цяла нация.

Продължава на стр. 2

Страница на статията : 0102
    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    13507

    23

    Как се разбръмчаха троловете, като моторетки на баир.... Хаххахаха.
    Бе, тоя не беше ли лидер на "Нова България, със стари проститутки"? Бойко тези, не ги ли прати да хръпат кротко тревица, след като си избърса шутарангата с тях? Някакви десни и бесни бяха на Бойко използваните презервативи с дясна резба, миналия мандат.
    Братя, греша ли? :D
    Hhahahahaha

    6000

    22

    Georgi Ivanov

    14.09 2018 в 10:25

    Драги му костовисти и антикомунисти. Докато вие се опитвате да унищожите ГЕРБ нека си предскажа какво ще се случи успоредно с това под носа ви.

    1 : Руската пропаганда ще продължи да рекламира радев в жълтите ФБ групи и в пеевските вестници
    2 : Тролвете ще изкарват радев моралния герой във всяка ситуация
    3 : Радев ще направи партия
    4 : Простия матриал гласувал за бареков ще се пренасочи към партията на радев, плюс червените бабички които се възбуждат като видят униформа
    5 : Партията на радев ще спечели солиден процент и коалирайки се с бсп и дпс ще има пълно мнозинство, а не крехкото на златния пръст
    6 : Всички пари от магистрали, метро, реформи в бдж, саниране, увеличение на заплати и пенсии ще бъдат пренасочени от новото правителство към джобчето на путин.
    7 : Държавата ще бъде окрадена с 10-20 милиарда пред ЮП и Белене

    6000

    21

    Georgi Ivanov

    14.09 2018 в 10:20

    Докато тези като радан кънев говорят 1 към 1 с бсп няма да прокопсат. По простата причина, че електората на който му харесва това просташко говорене вече си гласува по абонамент за бсп. С това, че не правите нищо друго освен да бутате правитеслтва и да искате оставки по нищо не се различавате от тях...... А до този който защити радев в коментарите. Това е най-жалкия президент който сме имали. Плевнелиев поне някаква работа вършеше. Този само красиви приказки за бабите комунистки........ Радев е просто следващия проект на руската пропаганда. Следващия бареков

    7568

    20

    Tabadatko

    07.09 2018 в 09:20

    Уау. Едните предатели с ГЕРБ, другите овчи мозъци с БСП. :) Абе вие нямате спирачка бе. Прави са хората, като казаха, че вече всички изродски партии имат трол ферми. :)

    8957

    19

    sinia sova

    07.09 2018 в 09:18

    Що се отнася до президента - има време! Изтърпяхме онова недоразумение плевнелиев-той за целия си мандат не се научи да бъде политик и си остана килимчето пред кабинета на борисов!Радев поне се ориентира бързо,държи се достойно,макар че всички купени медии плюят по него! А речта му ,с която откри политическия сезон е забележителна. Важно е човек да не слуша глупостите на купените медии ,а да чете! Да чете цялата му реч и да разсъждава!А за ВСС,съгласна съм,но това се случи доста рано,току що беше приел поста. Десет години търпим лъжите,кражбите ,простотията в мафиотското управление ,а веднага пращаме президента на гилотината!

    7568

    18

    Tabadatko

    06.09 2018 в 23:18

    Синия, президента приключи с имиджа си на "свестен", когато мълча като гъс при избирането на новите членове от парламентарната квова във ВСС, при мълчането при създаването на противоконституционните специализирани съдилища от преди година, както и по законът за горивата. Той е половин политик. Нещо като половин избърсване на гъза. :) Няма такова понятие. Или .. или.

    8957

    17

    sinia sova

    06.09 2018 в 11:14

    Категорично не приемам обидите на тази "хомосксуалната" тема. Това е чудовищна простотия и показва до каква степен са промити мозъците в обществото ни или колко от хотата са готови да са слуги да разпространяват мръсотията на ченгесарската пропаганда!И не хвърляйте кал по пррзидента!Истината е,че той беше издигнат от комитет на летците-ветерани ,а корнелия ,като риба-лоцман до акула ,се лепна за техния кандидат!Не отричам , нейният политически ход беше печеливш за бсп! Но,за мен президентът Радев е почтен човек и няма нищо общо с образа ,който упорито се опитват да му наложат! По делата ще видим! Да не стане нужда Радан да се извинява отново!

    8957

    16

    sinia sova

    06.09 2018 в 10:54

    За мен истината е ,че ДС ,която въобще не е бивша,контролира политиката в България още от съзфаването на ДПС далеч преди 1990 година. Внедрените ченгета и доносници в десните партии имаха точно тази мисия!Още когато избрахме уж демократът желю ,а той ни предаде веднага ,като гушна онова ченге и чистач на досиета-семерджиев!!!Постепенно ДС-тата превзеха цялата икономическа и политическа власт в ръцете си,накупиха си медиите за целенасочено дискредитиране на честните и почтени хора в политиката! Тази "наука" за промиване на мозъци и контрол върху мнението на големи групи от хора ТЕ я знаят и я прилагат до съвършенство!Жалко е ,че повечето хора им се хващат на въдицата! Сега си вадете заключението сами ,кой е лошият и кой е свестният!
     
    X

    Николай Стайков: Борисов и Пеевски преместиха парламента от страх от журналистите