Европейският съюз готви мащабна реформа на авторското право и единния цифров пазар с нова директива. Над година вече тече битката срещу някои от спорните текстове и точки в документа. Редица организации и граждани се подписаха против въвеждането на т.нар. филтри, които да следят какво качваме в интернет. Евродепутати също надигнаха глас с различни кампании в ЕП. Днес по темата разговаряме с един от най-отявлените критици на Директивата - Моника Маковей, бившият правосъден министър на Румъния и настоящ евродепутат от групата на консерваторите и реформистите:
Г-жо Маковей, какво е вашето мнение и това на вашата група в ЕП на Европейските консерватори и реформисти относно реформите в Директивата за авторското право и единния цифров пазар?
Нека отговоря първо за себе си: предложенията в текстовете на директивата представляват сериозна опасност за отворения интернет и за независимостта на медийните организации. Ето затова поех инициативата да изпратя писма до всичките си колеги в ЕП и да им обясня в детайли проблемните членове и точки (член 11 и член 13). Помолих ги учтиво да изтрият тези текстове на 20 юни, когато заседава правната комисия на ЕП, или по време на обсъждането на пленарната сесия, разбира се, ако всичко върви по план и график.
Относно моята политическа група, тази на ЕКР - при нас има широк консенсус, че член 11-и от директивата трябва да бъде изтрит.
Има множество критики към Директивата и по-специално към член 13 и член 11 в нея. Смятате ли, че има нещо грешно в тях?
Както влизането в сила на член 11-и може да наруши фундаментални права, така член 13-и застрашава правната сигурност на журналисти, професори и европейския бизнес с поставянето на филтри за цензура.
Гражданите на ЕС са инвестирали своето доверие в нас и ние трябва да работим и да взимаме решения в тяхна полза. Трябва да създадем стабилни и здрави правила, които позволяват свободното развитие на индивидите и обществото, на иновациите и креативността. Трябва да подкрепяме разследващата журналистика, чиято битка срещу корупцията, организираната престъпност и тероризма са впечатляващи и жизненоважни.
Как стоят нещата в момента - журналистите използват активни линкове, за да цитират фактите, с които работят. Ако член 11 бъде приет, журналистите вече трудно ще се възползват от тази възможност или дори по-лошо - ако го направят, няма да имат авторски права върху текста си и дори може да им се наложи да плащат за цитиране с активен линк.
Това поставя медиите в риск, ще доведе до цензура и до пълния край на малките и независими издатели. Всичко това би предотвратило проследяването на минали събития, събиране на качествена информация и разкриването на незаконни бизнеси.
Ще има и последствия за обикновените граждани: ключовата битка срещу корупцията, организираната престъпност, прането на пари и тероризма ще е силно подкопана. Бъдещи разкрития от мащаба на разследвания като Lux, Panama, Paradise Paper и Азербайджанската пералня ще станат трудни. "Октоподът" при прането на пари ще продължи да съществува необезпокояван. Престъпниците ще се разминават без наказание.
При медиите съдбоносната им роля и сила на "пазител" ще бъде компрометирана и отслабена. Публичният достъп до качествена информация ще стане по-труден, засягайки ядрото на демокрацията. Ще живеем трудно, ако в нашата демокрация се появи и дезинформация. Живеем в ерата на "фалшивите новини". Като отговорен политик, не искам да слагам пречки на качеството отразяване и разследващата журналистика.
Относно член 13 - това ще доведе до машина за цензура!
Той тотално сменя модела и прехвърля отговорността на потребителското поведение върху самите уеб сайтовете и доставчици на интернет услуги. Това противоречи с две директиви на Европейския съюз и с европейското право. Съдът на ЕС се е произнасял, че поставянето на филтри от доставчици на интернет услуги за следене на един вид съдържание и блокиране на друго е нарушение на европейското законодателство!
Последствията за потребителите? Предложените в новата Директива филтри ще сканират всяко парче информация, което споделяте (видео, аудио, текстове, скрийншоти, мемета...) в онлайн платформите. Всичко това се прави в името на авторското право, но алгоритмите, които сканират информацията, няма да могат да правят разлика между това дали нарушавате закона или използвате информацията правилно.
Възможността да преизползвате и миксирате информация, за да произведете нещо ново, няма да я има.
Професорите няма да могат да създават нови учебни ресурси върху съществуващи материали.
Потребителите няма да могат се изразяват свободно и например да създават пародии или карикатури, като използват вече публични снимки. Това ще доведе до тежко нарушаване на свободата на онлайн изразяването и ще наложи практическа забрана върху креативността.
В същото време, Директивата ще доведе до свръх изпълнение от страна на частни компании, които ще бъдат по-загрижени да не бъдат осъдени за нарушение на авторски права, отколкото да не позволят ъплоудването на юридическо съдържание.
Предложеният механизъм за обезщетение очевидно няма да проработи, защото интернет компаниите просто ще категоризират изтриването на информация като нарушаване на правата за ползване и няма да има значение дали съдържанието е нарушение или не.
Европейският съюз показва, че определено има нужда от нов вид регулация на авторското право. Как трябва да изглежда тази реформа според вас?
Продуцентите, артистите, музикантите и създателите на авторско съдържание трябва да са защитени. Това не подлежи на въпрос. Но не и на тази цена, че да се блокира достъпът до информация на гражданите. Свободният поток на информация е жизненоважен за демокрацията и именно за това споделянето ѝ не трябва да бъде ограничавано. Реформата на авторското право не трябва да бъде насочена срещу свободните и честни журналисти и да засилва дисбаланса в медийния бранш, който вече страда от прекалена концентрация на собственост в много държави в ЕС.
Каква е следващата стъпка за Директивата? Кога можем да очакваме следващото голямо решение за реформата?
Има още неясноти, но нека се надяваме на най-доброто. На 20 юни моите колеги от правната комисия ще гласуват доклада на Аксел Вос. Очаква се наистина член 11-и да бъде изтрит (оказва се, че голяма част от евродепутатите подкрепят това). Относно член 13-и - доколкото знам, групата на социалистите може да оспори мандата на докладчика Аксел Вос, което може да усложни процеса.
На 5 юли в ЕП ще гласуваме да се даде мандат за преговори между Европейския парламент, Европейския съвет и Европейската комисия относно реформата. Така че вземането на решения и работата продължават.
На следващата страница може да откриете цялото интервю на английски език. For the English version of the interview with Monica Macovei, please go the next page.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
10571
2
14.06 2018 в 16:02
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара
Деспин Митрев
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)