Българската икономика има едно хронично заболяване - работи с ниска добавена стойност, и не малка част от индустрията е насочена към производство на компоненти и резервни части за световни брандове.
Според доклада „Иновации 2020“ през последната една година около 58% от фирмите са реализирали иновация, а малко над 30% от тези, които се въздържат от иновационна дейност, планират да започнат подобен проект през следващата година.
Задълбочен анализ показва, че в областта на инженерните науки, процесът по създаването на трайни индустриални иновации и продукти с дълга пазарна перспектива е по бавен. Донякъде това е разбираемо. Процесът от проект през създаване на прототипи до изграждането на цялата верига за производство на продукт е скъп и изискващ голям човешки и технологичен потенциал. Иска се много вяра и търпение за една компания, за да впусне в подобно предизвикателство.
Авто Инженеринг Холдинг Груп е една от малкото компании, които работят успешно с проф. Тодоров - един от водещите учени и неговия екип от научно-изследователската лаборатория “CAD/CAM/CAE в индустрията“, в областта на бързото прототипиране към Технически университет, София. Идеята е, че голяма част от проектите, които Авто Инженеринг Холдинг Груп изпълнява налагат специализирани технически решения на определени въпроси, и в компанията смятат, че е добре в такива моменти да се подходи по най-професионалния възможен начин. Смисълът от такова сътрудничество е в това да се постига трансфер на знание, казва проф. Тодоров, ръководител на научно-изследователската лаборатория “CAD/CAM/CAE. Нашата експертиза е в това как се проектира даден продукт, как се прототипира, как се валидира, и как се индустриализира след това, а не в това какви са продуктите. Нашите клиенти са много широк кръг - от микроелектроника до енергетика, но общия знаменател е в натрупването на това знание. Попадайки в различни проекти, ние събираме и конкретно продуктово знание, което пък се опитваме да приложим и трансферираме “. Самият проф.Тодоров е сериозно име в областта - притежател е на десетки научни разработки, внедрени в наши и чуждестранни компании, и индустриални проекти с партньори от Франция, Германия и Италия, а екипът на лабораторията, която ръководи включва трима доктори и шест дипломирани магистри с висока квалификация в решаването на инженерни проблеми.
За Авто Инженеринг Холдинг Груп една от целите е да се затвори триъгълникът наука - бизнес - образование. Ангажирането на лабораторията по проекти на компанията позволява там да работят студенти и докторанти, за които практическия опит в началото на кариерите им е безценен.
През последната година проф. Тодоров и Авто Инженеринг Холдинг Груп се опитват да решат един наболял проблем – как да се оползотворят използваните пластмасови бутилки. „Заринати сме от пластмаси“ - казва професорът. Всъщност става дума за компактираща машина с размерите и външния вид на контейнер за отпадъци, капацитетът на машината позволява да бъде намален обема на всякакъв вид PET опаковки до 7 пъти, което от своя страна способства за значителното редуциране на разходите за транспорт и намалява въглеродния отпечатък на компаниите избрали това нововъведение.
„Това е пример за кръгова икономика“, казва Юлиан Димов, предприемач, собственик и управител на Авто Инженеринг Холдинг Груп.
Юлиан Димов, управител на Авто Инженеринг Холдинг Груп.
Сътрудничеството между лабораторията на Техническия университет и Авто Инженеринг Холдинг Груп започва във връзка с една обществена поръчка за изработване на „мачти“ за антените на мобилен оператор. „Ние решихме, че за да изпълним качествено задачата, трябва да стъпим върху научния потенциал на лабораторията, както и на хора със сериозен професионален опит в създаването на продукти“, допълва Димов. Мобилният оператор веднага хареса това, че се явихме с предложение с пълна проектна документация, и пълен набор от механични и физико-механични изпитвания на продукта, и ни възложи изпълнението“.
Това, че голяма част от българската индустрия работи като подизпълнител с ниски маржове е проблем, особено в моменти като този, когато цените на енергия и материали се покачват с пъти, а повечето са с договори, които не предвиждат индексация, и това им сваля печалбите още повече.
Синергията между лабораторията на ТУ и Авто инженеринг Холдинг Груп сработва добре - в момента холдингът изработва със своите производствени мощности елементи от проект за хидроенергийна централа, който лабораторията изпълнява за голям клиент от Хонконг.
„Авто Инженеринг“ са ценен партньор, защото са проактивни, и имат много идеи за бизнеса – там където ние нямаме особена експертиза. От друга страна – понякога ние сме техни възложители, и това е полезно двупосочно сътрудничество“, обяснява проф. Тодоров.
Най-новия проект, по който лабораторията и Авто Инженеринг Холдинг Груп работят заедно, е за чаши и прибори за еднократна употреба, които да са биоразградими, и да не създават проблем за околната среда.
„Това са много важни проекти за нас. Компанията ни съществува от 18 години и сме създали име в областта на производството и доставка на специализирано оборудване. В последните две години взехме решение Авто Инженеринг Холдинг Груп да става все по-зелена, и да работим преимуществено по проекти, които да са свързани с възобновяеми източници на енергия и с подобряване на средата, в която всички живеем и работим“, завършва Юлиан Димов.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
8015
1
10.11 2021 в 10:52
Последни коментари
Октим
Пеевски и Кирил Петков си крещяха 5 минути на първия ред в парламента (видео, снимки)
user4eto
Пеевски и Кирил Петков си крещяха 5 минути на първия ред в парламента (видео, снимки)
Танас
В София има 33 555 платени паркоместа, ЦГМ са продали 36 001 винетни стикера за живущи в тях
jdravun
Калин Стоянов призна, че Пеевски е охраняван от НСО
Итн
И третият път не донесе късмет: Парламентът е все така без ръководство (гласувания)