Общото събрание на блока ще може да е онлайн, няма да се проваля при липса на кворум

Правителствен законопроект улеснява събирането на пари за саниране на жилищната кооперация

Александра Маркарян 02 ноември 2022 в 15:37 2455 0

Саниране на жилищна сграда

Снимка БГНЕС/Благой Кирилов

Саниране на жилищна сграда

Общото събрание на собствениците в блока ще може да се провежда и онлайн, а не само присъствено. Ще има възможност и за неприсъствено гласуване до 7 дни преди заседанието. Това ще става чрез декларация, подписана ръчно и предадена на управителя или изпратена по имейл и подписана с електронен подпис, предвижда законопроект за изменение и допълнение на Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС), приет от правителството днес.

Отпада нормативно определената възможност за отлагане на събранието за следващия ден при липса на кворум. То ще се отлага с час и ще се смята за законно, колкото и идеални части от общите части на етажната собственост да са представени.

Улеснява се събирането на пари за саниране. Всяка етажна собственост ще може да открие банкова сметка със специално предназначение за събиране на средства за управление и поддръжка на общите части. Това ще улесни и кандидатстването по колективни кредити пред банки. С този ресурс ще се разпорежда председателят на управителния съвет (управителя) по решение на общото събрание.

Всеки ще трябва да декларира в 15-дневен срок, че е станал собственик на жилище, наемател или че е отдал жилище под наем в блока. Целта на декларацията е вписване в книгата на етажната собственост. Ако пропусне да декларира, физическо лице ще бъде глобявано с 50 до 250 лева, а юридическо - със 100 до 500 лева. Декларирането ще се прави чрез подаване на декларация по образец до домоуправителя.

Книгата ще може да се поддържа и в електронен вид.

Регламентира се професионалното управление на етажната собственост в жилищните кооперации.

Законопроектът включва текст, според който на домоуправителя ще може да се плаща без значение дали той е собственик на жилище или е професионален домоуправител.

Собствениците ще избират контролен съвет/контрольор, на които също ще плащат. Общото събрание ще може да гласува тези възнаграждения да не се плащат, освен когато управлението е възложено с договор на търговец.

Децата под 6 г. остават освободени от разходи за управление и поддръжка.

Управителят ще е длъжен всеки месец да публикува на видно и общодостъпно място отчет за приходите и разходите за месеца.

Професионални домоуправители

Въвежда се изискването лицата, които управляват и поддържат етажната собственост, да бъдат търговци по смисъла на Търговския закон, с изключение на физическите лица - търговци по същия които не могат да бъдат професионални управители.

Всички те ще бъдат вписани в единна информационна система, която обединява два публични централизирани електронни регистъра: Регистър на професионалните управители на етажна собственост и Регистър на етажната собственост, съдържащ данни за: сдруженията на собствениците на територията на Република България, както и за управителни съвети (управители) на етажна собственост на територията на Република България, регистър към МРРБ и ще получат удостоверяващ документ.

Регистрацията на професионалните управители-търговци е със срок на действие до 5 години. Вписаните търговци ще трябва да обновяват информацията в него всеки път при настъпване на нови обстоятелства, които засягат изискванията към тях.

Ако професионален управител-търговец е без необходимото по този закон удостоверение за регистрация или продължава да осъществява такава дейност след заличаване на регистрацията, той се наказва с имуществена санкция от 500 до 1000 лв., а при повторно нарушение от 1500 лв. до 2000 лв.

Професионалните домоуправители-търговци ще трябва да отговарят на определени условия, например да не са осъждани за умишлено престъпление от общ характер, освен ако не са реабилитирани; да не са лишени от право да заемат материалноотговорна длъжност; да нямат публични задължения, с изключение на задълженията по невлезли в сила актове, както и разсрочени, отсрочени или обезпечени задължения; да имат осигурен административен капацитет от минимум едно лице, наето по трудов договор.

За професионалните управители-търговци се въвежда и изискване ежегодно без прекъсване да поддържат застраховка „Професионална отговорност“, която ще покрива вреди, причинени при и по повод упражняване на дейността.

Предстои разглеждането на законопроекта от Народното събрание.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови