Нивото на предприемачеството у нас расте, но въпреки това оставаме най-назад в класациите

OFFNews 26 ноември 2019 в 16:27 2206 1

Нивото на предприемачеството за 2018/2019 г. у нас расте, но въпреки това нарастването на предприемаческата активност в начална фаза (ПАНФ) остава сред най-ниските в света.

Това показва третият национален доклад на Глобалния предприемачески мониторинг (GEM) за България за 2017/18 и 2018/19, представен по време на ежегодното регионално събитие за предприемачи SEE GROWTH SUMMIT 2019.

Процентът на българите, които решават да се заемат със собствен бизнес, е 6% - най-високото ниво от 2015 г. насам.

В България има повече мъже предприемачи, отколкото жени, като съотношението жени/мъже е 0,9 и нарежда страната по-близо до ресурсно обусловените, отколкото до инвестиционно и иновационно обусловените икономики.

Делът на хората, които планират да се заемат със собствен бизнес, достига най-ниското си ниво през 2018 г., като едва 3,9% от българите възнамеряват да стартират бизнес през следващите три години в сравнение със средно 26% в останалите инвестиционно обусловени икономики.

Негативно влияние оказва и отчетената ниска припознаваемост на възможностите за предприемачество в България (37-39%), като хората не се чувстват по-подготвени да стартират бизнес (19%-19.5%) и липсва възходяща динамика.

"Предприемачите в България са все по-информирани и подготвени за рисковете, които поемат, но остават скептични за предприемаческата среда. Сравнително добрата инфраструктура и олекотена бюрократична и данъчна тежест не могат да компенсират впечатлението за неравнопоставеност между определени фирми и всички останали участници в икономиката," смята д-р Венета Андонова, автор на доклада и член на Борда на GEM България и декан на Факултета по администрация на Universidad de Los Andes, Колумбия, автор на статии и книги на тема предприемачество.

Като за четвърта поредна година се наблюдава превес на ПАНФ в сектори с ниска добавена стойност, ниска степен на иновации и много малък дял на интернационализация.

Търговията продължава да е предпочитаният сектор за предприемачите в България и достига 49.3%.

България отчита традиционно ниско ниво на интернационализация на ПАНФ - 7.4% за 2018 г., като страната е сред четирите икономики, чийто показател е под 10% - заедно с Полша, Холандия и Испания.

Според изследването образованието е неразривно свързано с предприемаческите намерения и жизнеността на предприемаческата екосистема, тъй като засяга увереността на предприемачите, че притежават необходимите умения и знания за стартиране на бизнес.

"Равносметката за последните 4 години, откакто GEM България започна да следи развитието на предприемаческата екосистема е, че имаме още много работа. За да може да започне да се откроява като катализатор в Югоизточна Европа в сферата на предприемачеството, България трябва да превъзмогне културните си особености и демографски дефицити, както и да има условия и желание за репликиране на иновативните, растящи бизнеси насочени към европейския и глобални пазари. В глобален план предизвикателството е как Югоизточна Европа да се откри при една все още бавна и плахо иновативна Европа на фона на далеч по-агресивните САЩ, Израел и Югоизточна Азия," коментира Мира Кръстева, член на борда на GEM България и съавтор на изследването.

Страната ни се намира на предни места по отношение на установени бизнеси над 3.5 г. в класацията на страните наблюдавани от GEM.

Глобалният предприемачески мониторинг (GEM) е най-мащабното проучване на предприемачеството в света.

Той извършва независимо изследване и анализ на предприемаческата екосистема и факторите, които насърчават или затрудняват предприемачеството, както и поведението и мотивацията на настоящи и бъдещи предприемачи в страната. Предприемаческата екосистема бе измерена за първи път в България през 2016 г. на основата на данни от 2015 г.

GEM изготвя политики за балансиран растеж и мерки за насърчаване на предприемачеството като цяло, както и в отделни сектори и или региони, като използва световно утвърдена методология, която успешно се прилага в над 100 икономики в света от 20 години насам и се използва от Световната банка, Световния икономически форум, Европейската комисия, правителства, глобални и регионални финансови институции, инвеститори, и бизнес асоциации, корпорации, предприемачи и журналисти.

Докладът на GEM България се изготвя с подкрепата на InCulture Foundation, JEREMIE Bulgaria, СуперХостинг.БГ и индивидуални дарители и ще излезе през месец декември 2019 г.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    5689

    1

    Бабатунде

    26.11 2019 в 16:57

    Как не, образованието ни е та*ак, премиера ни е та*ак и ако искаш да развиваш бизнес в Б-я, трябва да се съобразяваш с Шиши, Шиши 2, Геши, Цаци и разни други разпрани от мас хора. А да не забравяме и онзи с шума в дискотеките и пе*алската брадичка.
     
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице