Да шофираш на инат

Последна промяна на 08 април 2013 в 19:33 13449 30

Малко, след като оповести оставката на правителството, експремиерът Бойко Борисов заяви, че животът му е застрашен – Ахмед Доган искал да го убие. Дни по-късно, в близост до резиденцията му в Бояна, беше открит автомат „Калашников“.

В резултат - куп държавни охранители и автомобили на НСО следват Борисов, който, като бивш премиер, има право на охрана до една година след оттеглянето му от властта. Взетите от службата крути мерки са аргументирани с повишената степен на застрашеност и необходимостта НСО да осигури охрана и специализиран транспорт.

Експремиерът обаче единствен се ползва от една екстра - да шофира служебния автомобил, предоставен му за охрана.

Дали в решението за охраната на Борисов тази възможност и опасностите, произхождащи от нея, са отчетени – отговорът  е държавна тайна. Ако обаче той бъде зададен така: Кой носи вина, ако, не дай Боже, премиерът причини катастрофа или просто друга кола се вреже в автомобила му, общественият интерес придобива друг характер.

Отговорът на този въпрос е труден за НСО. От писмо до OFFNews, подписано от шефа на държавните гардове бриг. генерал Тодор Коджейков, става ясно, че няма ограничения за това кой шофира автомобилите на службата. И то при положение, че става въпрос за автомобили със специален режим на движение и изпълняващи задачи по ескорт и охрана на т.нар. „ВИП-ове“.

По Закона за достъп до обществена информация попитахме: „Нормативните документи, които уреждат работата на службата, позволяват ли охраняваното лице само да шофира? Ако да – кой носи отговорността при евентуален пътен инцидент с превозното средство – управляващият го или службата?“ Отговорът гласи: „В нормативните актове, които уреждат работата на Националната служба за охрана при президента на Република България, не съществуват забранителни или ограничителни мерки.“

С други думи - всеки може да направи едно кръгче с кола на НСО. Но не съвсем. От службата бързат да уточнят, че не могат да дадат информация за това дали и други охранявани лица сами карат автомобилите на службите, с аргумента, че тя не е обществена. Не е обществена информация и това дали подобно авангардно „решение“ за охрана не влиза в противоречие с мерките за сигурност, които трябва да бъдат прилагани не от кой да е, а от специално обучените за това шофьори на службата, за което плаща държавата, респ. - данъкоплатците.

Вероятно от недоглеждане, в писмото се спестява обяснението за това кой носи отговорност при катастрофа (които при НСО не са рядкост в последно време). Ако трябва да вярваме на Закона за движение по пътищата обаче, тя е на шофьора.

Решението кой и как да бъде охраняван се взима от комисия, съставена от главния секретар на МВР, шефовете на ДАНС и НСО. На базата на оперативна информация те преценяват рисковете и заплахите над съответното лице, което има право на охрана по правилника на службата, а окончателното решение е на Министерски съвет. Аргументите, с които се решава доколко сигналите за заплаха са достоверни, влизат в сферата на класифицираната информация.

В чл. 11 от Правилника за устройството и дейността на НСО ясно е записано, че службата използва специализирани автомобили за изпълнение на охранителни функции, като броят, видът и класът на тези автомобили „като елемент на охраната“ се определят от началника на НСО „според конкретните условия, обстановка и задачи“. Тоест, не охраняваното лице, а службата има задължения по използването на автомобили за охрана и транспортирането на ВИП-а невредим.

С други думи – освен, че харчовете за охрана на политиците са държавна тайна, оказва се също, че не е съвсем ясно кой отговаря за сигурността на ВИП-овете, но и за тази на хората около тях. Остава съвсем неясно и кой взима решенията в тази служба. По презумпция това е нейният началник. Той обаче предпочита да оправдае действията си с държавната тайна.

Така че, ако ви се случи да участвате в пряк сблъсък с експремиера на пътя, не е ваша работа да знаете кой ще  носи отговорността. Информацията за това най-вероятно е класифицирана.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

14.04 2013 в 16:39

Браво - http://btvnews.bg/svetut/rumanskiyat-prezident-prezdizvika-katastrofa.html

14.04 2013 в 16:37

http://btvnews.bg/svetut/rumanskiyat-prezident-prezdizvika-katastrofa.html

10.04 2013 в 10:06

Ако бяха си довършили мандата ГЕРБ, щяхме да сме свидетели на Закон за НСО.Затова на 12-ти да върнеме ГЕРБ на власт.

10.04 2013 в 04:34

А очите му едни добри, добри...

10.04 2013 в 04:34

А, и щях за малко да пропусна култовото неграмотно "става НА въпрос". Цецо, познах те! :–)))))))))))))

10.04 2013 в 04:32

За твое сведение, никога не съм гласувала за БСП, нито някой в родата ми до девето коляно е бил член на БКП навремето - произходът ни не беше подходящ... Никога не бих гласувала за мутра-милиционер, както и за тъпите му, недоучени, арогантни, крадливи марионетки! И за твое сведение, хората, които не харесват БСП, и тези, които не харесват ГЕРБ(БКП-2), са едни и същи!
От всичко най-мразя изявени, доказани, верноподанически комунисти да ми викат, че съм червена! Вие огледала нямате ли си?!

10.04 2013 в 04:23

Ее аз не ги помня тия от 60-70те но имаше едни сега от 2004-5-та - ей такава, например! :-)
Боже, и като си помисля, че Борис Джонсън ходи на работа с колело! Действащ кмет на Лондон! Не е като у наше село де, там сичките са с джипове!
А наскоро, миналата година, ми се случи да срещна един бивш министър председател на голяма западна държава(от г7) - съвсем така, на улицата... БЕЗ охрана! Той беше, щото едни хора го спреха да питат Вие ли сте и той вика аз съм, да ;-)
КОЙ от нашите бивши смее да се покаже така сред народа?!

10.04 2013 в 00:49

Абе завиждате му на бате Бойко щото е мъжкар бее недейте само се правите на големи ама сте мишки и да църкате и да не църкате няма значение... кой си карал сам колата- еми кара е човека, като има топки да носи отговорност си кара сам. Айде отивам да направя едно кръгче с мотора че ме изнервихте с тея глупости тука

09.04 2013 в 22:20

" такива есинолации" ... поредното неграмотно, тъпо същество гласуващо за мутроиди.

09.04 2013 в 20:39

Нищо, бе, говорим си само за правила, ама правилата за Бойче не важат. Повече от видно е и не само за шофирането.