Малко, след като оповести оставката на правителството, експремиерът Бойко Борисов заяви, че животът му е застрашен – Ахмед Доган искал да го убие. Дни по-късно, в близост до резиденцията му в Бояна, беше открит автомат „Калашников“.
В резултат - куп държавни охранители и автомобили на НСО следват Борисов, който, като бивш премиер, има право на охрана до една година след оттеглянето му от властта. Взетите от службата крути мерки са аргументирани с повишената степен на застрашеност и необходимостта НСО да осигури охрана и специализиран транспорт.
Експремиерът обаче единствен се ползва от една екстра - да шофира служебния автомобил, предоставен му за охрана.
Дали в решението за охраната на Борисов тази възможност и опасностите, произхождащи от нея, са отчетени – отговорът е държавна тайна. Ако обаче той бъде зададен така: Кой носи вина, ако, не дай Боже, премиерът причини катастрофа или просто друга кола се вреже в автомобила му, общественият интерес придобива друг характер.
Отговорът на този въпрос е труден за НСО. От писмо до OFFNews, подписано от шефа на държавните гардове бриг. генерал Тодор Коджейков, става ясно, че няма ограничения за това кой шофира автомобилите на службата. И то при положение, че става въпрос за автомобили със специален режим на движение и изпълняващи задачи по ескорт и охрана на т.нар. „ВИП-ове“.
По Закона за достъп до обществена информация попитахме: „Нормативните документи, които уреждат работата на службата, позволяват ли охраняваното лице само да шофира? Ако да – кой носи отговорността при евентуален пътен инцидент с превозното средство – управляващият го или службата?“ Отговорът гласи: „В нормативните актове, които уреждат работата на Националната служба за охрана при президента на Република България, не съществуват забранителни или ограничителни мерки.“
С други думи - всеки може да направи едно кръгче с кола на НСО. Но не съвсем. От службата бързат да уточнят, че не могат да дадат информация за това дали и други охранявани лица сами карат автомобилите на службите, с аргумента, че тя не е обществена. Не е обществена информация и това дали подобно авангардно „решение“ за охрана не влиза в противоречие с мерките за сигурност, които трябва да бъдат прилагани не от кой да е, а от специално обучените за това шофьори на службата, за което плаща държавата, респ. - данъкоплатците.
Вероятно от недоглеждане, в писмото се спестява обяснението за това кой носи отговорност при катастрофа (които при НСО не са рядкост в последно време). Ако трябва да вярваме на Закона за движение по пътищата обаче, тя е на шофьора.
Решението кой и как да бъде охраняван се взима от комисия, съставена от главния секретар на МВР, шефовете на ДАНС и НСО. На базата на оперативна информация те преценяват рисковете и заплахите над съответното лице, което има право на охрана по правилника на службата, а окончателното решение е на Министерски съвет. Аргументите, с които се решава доколко сигналите за заплаха са достоверни, влизат в сферата на класифицираната информация.
В чл. 11 от Правилника за устройството и дейността на НСО ясно е записано, че службата използва специализирани автомобили за изпълнение на охранителни функции, като броят, видът и класът на тези автомобили „като елемент на охраната“ се определят от началника на НСО „според конкретните условия, обстановка и задачи“. Тоест, не охраняваното лице, а службата има задължения по използването на автомобили за охрана и транспортирането на ВИП-а невредим.
С други думи – освен, че харчовете за охрана на политиците са държавна тайна, оказва се също, че не е съвсем ясно кой отговаря за сигурността на ВИП-овете, но и за тази на хората около тях. Остава съвсем неясно и кой взима решенията в тази служба. По презумпция това е нейният началник. Той обаче предпочита да оправдае действията си с държавната тайна.
Така че, ако ви се случи да участвате в пряк сблъсък с експремиера на пътя, не е ваша работа да знаете кой ще носи отговорността. Информацията за това най-вероятно е класифицирана.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
14.04 2013 в 16:39
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
14.04 2013 в 16:37
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10.04 2013 в 10:06
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10.04 2013 в 04:34
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10.04 2013 в 04:34
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10.04 2013 в 04:32
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10.04 2013 в 04:23
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10.04 2013 в 00:49
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
09.04 2013 в 22:20
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
09.04 2013 в 20:39
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег
Джендо Джедев
Петков за преговорите: Толкова ли е трудно за ГЕРБ да се откаже от Пеевски?