Ексклузивно Паралелното преброяване: ''Възраждане'' изпревари БСП, Янев влиза, а ИТН - не

След смъртта на пилоти правителството търси допълнително пари за ремонт на вертолети

Юлиан Христов Последна промяна на 21 юни 2018 в 16:30 5518 1

След смъртта на пилоти властта ще отдели допълнително пари за ремонт на вертолети

След трагичния инцидент с военния вертолет Ми-17, при който загинаха двама пилоти, правителството е дало зелена светлина за отделянето на допълнително средства за "вдигане" на летателната бойна техника, която в момента е приземена. Става въпрос бойните вертолети Ми-17, Ми-14 и Кугар.

Това стана ясно на заседанието на комисията по отбрана в парламента, на която беше изслушан военният министър Красимир Каракачанов. След заседанието на правителството в сряда той е запознал вицепремиера Томислав Дончев и финансовия министър Владислав Горанов с нуждата от допълнително средства за осъществяване на планови ремонти за вертолетите, които в момента не летят. Каракачанов е изложил и вижданията си за промени в Закона за обществените поръчки, които да позволят бързия ремонт на военна техника:

Представих разчета за средствата, които са необходими, за да вдигнем хеликоптерите, които са на земята. И второ - предложение за промени в Закона за обществените поръчки, с които да спрем тези абсурди - всеки, който няма интерес, да може да обжалва. Това трябва да се съгласува с Агенцията за обществените поръчки, защото те гонят някакви директиви. Знаете, в България администрацията много се притеснява да не наруши някоя европейска директива. Лично мен повече ме притеснява това, че се бавиме с ремонти, защото даваме възможност на всеки, заинтересован или незаинтересован, да обжалва. И аз лично продължавам да смятам, че когато става въпрос за бойна техника и когато заводите за ремонт на бойна техника са собственост на Министерството на отбраната, за каква обществена поръчка говориме и защо да даваме възможност на фирми, които нито са заинтересовани, нито могат да изпълнят подобни неща, коментира след заседанието пред журналисти министърът.

Каракачанов поясни, че на колегите си в правителството е представил финансовите разчети, които показват, че около 50 млн. лв. ще бъдат достатъчни за две години, за да бъдат ремонтирани машините, които не летят. Ако към тях се добавят и планираните в бюджета средства за планови реонти, сумата достига 80 млн. лв. Министърът обясни, че на практика към бюджета трябва да бъдат добавени нови по около 25 млн. лв. на година за настоящата и следващата година. 

Ремонтът на един хеликоптер Ми-17 излиза 5 млн. лв. В момента приземените от тях машини са общо пет. За Ми-24 ще са необходими "малко повече", а за "Кугар"-ите ще са необходими по около 8-9 млн. лв. за машина. За трите хеликоптера "Бел" необходимата сума за ремонта е около 3 млн. лв. За тях обаче няма да бъдат искани извънредно пари, а ще бъдат пренасочени средства от бюджета на МО.

Има средства, които са заделени за ремонта на един от хеликоптерите Ми-17. Парите са разчетени, така че става въпрос за останалите четири Ми-17, още няколко хеликоптера Ми-24, "Кугар"-и и т.н., поясни министърът.

Каракачанов поясни, че не може да се разчита само на заделените средства за планови ремонти, които позволяват възстановяването на летателната годност на един хеликоптер за година. На въпрос защо не са били предвидени повече средства в бюджета за тази година, така че ремонтираните машини да бъдат повече, Каракачанов отговори, че "никой не е предполагал, че ще се случи подобна катастрофа". 

Тази година започна преди шест месеца, а катастрофата беше преди две седмици. За кое по-напред да настояваш - за средствата за заплати, средствата за други разходи..? Бюджетът се увеличи. Истината е, че парите за хеликоптера Ми-17 са заложени. Няма как само с пари от бюджета на Министерството на отбраната да свършиш всичко. Той е лимитиран. Парите за Ми-17 са заложени. Първо имаше обжалване от една незаинтересована фирма, след което тези бюрократични спънки пречат, обясни Каракачанов.

Ако има необходимост хеликоптери да се включат при гасене на пожар, може да се включат "Кугар"-ите, каза още министърът, но водната маса, която могат да носят, е много по-малка от тази, която могат да поемат Ми-17. Проверена е и възможността да се търси помощ от частни фирми или съседни държави.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

23303

1

Стефан

22.06 2018 в 01:03

Преди много години встъпих в тежък политически конфликт с този човек. Естествено прерасна в личностен.
Но колкото и да се правим на луди - това е първият след Добри Джуров министър, който се опитва да мърда.
Чисто експертно, имам мнение силно различно от неговото. Но поне бори нещо, и съм длъжен да го подкрепя.