Падналият вертолет ремонтиран от Терем и две руски фирми за 4 млн. лв.

Армията ни няма летящ вертолет от този тип, който се използва и за гасене на пожари

Последна промяна на 12 юни 2018 в 09:29 16364 3

Падналият военен вертолет Ми-17, при който загинаха двама души, а един беше ранен, е минал капитално-възстановителен ремонт през 2016 г. 

Процедурата е открита през септември 2015 г., а договорът е подписан през декември същата година. Поръчката за 3.7 млн. лв. без ДДС е спечелена от "Терем" ЕАД, която е собственост на Министерството на отбраната. Тя е стартирана при военния министър Николай Ненчев, който тогава прогнозира, че ремонтът ще излезе 1 млн. лв., защото ще се ремонтира в български завод.

Оказва се обаче, че въпреки че поръчката е спечелена от "Терем", едни от основните и най-важни дейности по ремонта на хеликоптера са извършени от две руски фирми, които са наети като подизпълнители. 

Едната е "Уралски завод за гражданска авиация“ ОАО. Тя е извършила 37% от дейностите по ремонта - капитално-възстановителен ремонт на двигатели и редуктор. Вторият подизпълнител е ЗАО „Двигатели Владимир Климов – Мотор Сич“ – Руска Федерация. Те са извършили ремонт на пусков двигател. Делът на тези дейности е 3%. Така общо двете руски фирми са извършили 40 % от ремонтните дейности. 

Трети подизпълнител в поръчката е "Терем - Летец" ЕООД, която влиза в групата на държавните дружества, собственост на военното министерство. Там са извършени ремонти на планера на вертолета, редукторите и комплектуващите ги изделия. Ремонтирани са агрегати и части от въоръжението, увеличен е срокът на служба на блокове, възли, детайли и агрегати, направен е монтаж на лопати носещ винт, лопати опашен винт, виброгасител, верига и авиохоризонти. Ремонтирано е и наземното имущество на машината, като са изработени и покривки за пилотската кабина, лопати носещ винт, лопати опашен винт и втулката на носещия винт. Делът на тези дейности е 29%.

Договорът е за срок от 9 месеца, но е имало забавяне от 42 дни, заради което на единия от подизпълнителите са удържани малко повече от 31 хил. лв. 

Към момента Военновъздушните сили не разполагат с летящ хеликоптер от този тип. Ремонтът на катастрофиралата вчера машина беше наложителен, тъй като през 2015 г. само един от вертолетите беше годен за служба. През февруари тази година министърът на отбраната Красимир Каракачанов е подписал решение, с което се дава зелена светлина за ремонта на още един хеликоптер. Поръчката отново спечелена от Терем, а отделената сума за ремонта е повече от 4 млн. лв. без ДДС.

От прокуратурата обявиха във вторник, че изключват причина за катастрофата да е човешка грешка. „Вертолетът е паднал на Земята в рамките на около 3 секунди. Няма самовзривяване, няма запалване, но падането от височина 20 метра е довело до смъртта на двамата пилоти”, каза говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова.

Точно преди година при инцидент в Черно море се разби вертолет Panther от състава на Военноморските сили, при който загина командирът на екипажа.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

1000

3

Тито

12.06 2018 в 21:01

Няма как такова рязко завъртане да е станало от неволна команда на пилота, за мен е блокаж на задната перка.

15365

2

Стефан

12.06 2018 в 16:21

Да?
Той се е завъртял.
Няма какво друго да търсиш.

1017

1

borisboris

12.06 2018 в 10:33

Все по - убедителни стават демонстационните материали как корупцията убива.