Промените в антикорупционния закон натъкмени спрямо критиките на АБВ и ДПС

Юлиан Христов 19 февруари 2016 в 12:19 6506 5

Промените в антикорупционния закон натъкмени към критиките на АБВ и ДПС

Промените в антикорупционния закон са съобразени с критиките, които АБВ и ДПС имаха към него. Станалият популярен като закона "Кунева", беше отхвърлен през септември 2015 година. Тогава той беше подкрепен само с гласовете на ГЕРБ и Реформаторския блок, БСП бяха против, а ПФ, АБВ, ДПС и "Атака" се въздържаха. 

Основната критика на ДПС беше свързана с назначаването на ръководител на новото бюро за борба с корупцията. От Движението са категорични, че шефът му трябва да бъде излъчен от Народното събрание, а не от правителството. Тогавашният лидер на партията Лютви Местан дори съзря нестабилност в правителството с неприемането на този закон. С подобни аргументи партията на президента Георги Първанов се въздържа да подкрепи проекта, а в последните дни от АБВ дори се обявиха за възлагане на разследващи функции на новия орган.

Отхвърлянето на закона провокира вицепремиерът Меглена Кунева да заяви, че в парламента няма воля за борба с корупцията.

Явно критиките на двете партии, които не са част от коалиционното управление, са били чути от правителството. С промените в закона ще залегне именно искането парламентът да избира шеф на бюрото за антикорупция. Това става ясно от стенограмата на последното заседание на правителството в сряда. Лично премиерът Борисов настоява за такава промяна, като изглежда, че идеята се приписва на него и на вицепремиера Кунева:

С една дума, изборът на председател, заместник-председатели, членове, каквото се предложи – да го избира парламентът. Там са политическите партии, там всеки, като парламентарна република, може да каже какво мисли по тази тема. Вариантът да бъде орган към Министерския съвет, към президента или къде... Струва ни се, че ако парламентът избира, там би трябвало, защото не става въпрос само за момента. Това е бюро, което ще работи години наред при различни политически формации и затова ние с госпожа Кунева, като го обсъждахме, не искаме Министерският съвет и премиерът и вицепремиерите да участвате в изборите на лицата, тъй като това бюро трябва да контролира абсолютно всички в тази държава – премиери, министри, магистрати, военни, висши ръководители, да не пропусна някой – всички, които по една или друга класификация се водят «високи етажи» на съответните си направления. Това е логиката на това, което искаме да направим. И когато то бъде окрупнено по този начин, стигаме и до основния смисъл на борбата с корупцията – да се отнеме това, което е откраднато от държавата. Затова една такава агенция дава възможност едновременно с доказването на корупцията и да се отнеме това, с което е злоупотребено. 

Освен това правителството е твърдо решено към новото бюро да бъде прибавена и Комисията за конфискация, но се намеква и за възлагането на разследващи функции, което беше едно от исканията на АБВ. Бюрото ще може да разследва по анонимни сигнали, които обаче са придружени с документи. 

"Включително и анонимните сигнали, които бяха спорни, намерихме добра формулировка – че анонимният сигнал, придружен с доказателства... Най-грубо казано, ако идва сигнал, който е придружен с доказателства, автоматично отива да се разследва", заявява Борисов пред министрите си. 

Премиерът намеква и за реформа в прокуратурата, но от изказването му става ясно, че на държавното обвинение се дава шанс да докаже ефективността си при паралелна работа с антикорупционното бюро:

Сега казват: ама сменете и главния прокурор. Да направим анализ за тази година и половина на напредъка там, където направихме реформа. Затова ние всички сме обединени около това, че трябва още една институция, която да обедини, за да не се стават една, две, три, пет, които се борят с тези теми. В доклада Специализираният съд и прокуратура бяха похвалени, Комисията за конфискация беше похвалена. Да стъпим на местата, където и Брюксел, и обществото са доволни от това, което се върши, да си приемем добър закон и механизъм за Бюрото, което да заработи бързо, и тогава и ние можем да отидем и да кажем: колеги, заповядайте, проверете ни, нещата са така и така.

Борисов заявява, че е амбициран повече от всякога и че България скоро ще задмине Румъния в борбата с корупцията, "защото пък във всички други сфери България изпревари Румъния".

На последното си заседание правителството прие и решение за зам.-министри, които да отговарят по въпросите за борба с корупцията. Меглена Кунева дава пример разработената от МВР карта за оценка на лоялността на служителите и предлага това нещо да се случи и във всички останали ведомства.

______

Пълният текст на стенограмата: 

Проект на Решение за приемане на отчет за изпълнението на Националната стратегия за превенция и противодействие на корупцията в Република България (2015-2020) за периода април - септември 2015.

МЕГЛЕНА КУНЕВА: Според Националната антикорупционна стратегия, която сме приели, ние сме длъжни на всеки шест месеца да даваме отчет и това, всъщност, е първият отчет след приемането на стратегията април 2015 г. Внасяме го малко по-късно, защото се забавиха приносите на отделните институции, за които аз настоявах. Така че, в бъдеще бих помолила за малко повече оперативност и истинска сериозност по темата.
Отчетът беше обсъден и приет на Заседание на Националния съвет по антикорупционни политики на 12 февруари и беше разгледан преди това на Гражданския съвет по антикорупция на 15 януари. Всичко това са политически органи, които имат за задача да дадат много ясен знак, че борбата с корупцията има силна политическа подкрепа и никой да не се извинява с това, че липсва такава. В текстовата част са посочени по-важните резултати, а в табличен вид в плана към стратегията е пълната информация за всяка мярка, която сме предложили.
Няма да повтарям това, което е написано в отчета, но искрено се надявам министрите да го прочетат. Само един акцент: така наречените секторни антикорупционни планове, които са споменати в доклада на Европейската комисия. Този доклад от няколко дена насам е тема на сериозни обсъждания и, надявам се, на необходимата степен на спешност, която да доведе до повече резултати.
Тези антикорупционни планове в съответните области са транспорт, енергетика, земеделие, данъчна и митническа администрация и МВР. Всички са разработени, но трябва да кажем, че, с изключение на плана на МВР, останалите може да бъдат по-амбициозни. Дала съм плана на МВР, който е правен наистина от човек, който има много добра експертиза. Заместник-министър Филип Гунев, който е получил, разбира се, подкрепата на своя министър, е направил един много добър план. Останалите планове, честно казано, не са на това ниво и това личи. Този план беше първият и той наистина е сериозен. Надявам се, че заместник-министър Гунев, заедно с останалите членове на моя кабинет, ще подпомогнат и останалите колеги. За да имаме по-добро планиране и по-сериозна отчетност на свършеното, аз ще прибавя и Министерството на образованието и науката към такива специални планове, които трябва да се направят.
Най-важният извод в отчета на базата на представените секторни планове е, че имаме нужда от по-сериозен политически ангажимент за антикорупционните политики. Затова ще помоля за минута внимание от страна на всички и във всеки политически кабинет да има един от съществуващите заместник-министри, не нов, един от съществуващите заместник-министри, който да бъде задължен да отговаря за антикорупция в съответния сектор и за секторния антикорупционен план. Уверявам ви, че ефектът от подобен ваш ангажимент ще бъде много силно видян. Не можем да изоставаме в тази област, защото нас ни сравняват. Сравняват ни и българските граждани, сравняват ни и заедно с другите държави, които, трябва да отбележа, дават позитивни сигнали в тази посока. Не че ние не го правим, но го правим разпиляно и без да си личи ангажиментът на всеки министър. Пак да кажа: не става въпрос за нови заместник-министри, а за натоварване с тези функции на някои от съществуващите. По този начин търсим политическа и персонална ангажираност и бих помолила веднъж на два месеца или на два месеца, когато се събира политическият кабинет, да се докладва и по мерките, които в съответните министерства са взети по антикорупция – и Инспектората, и други мерки, които са специфични за съответните министерства. Няма как иначе да покажем резултати, ако не се ангажира съответният министър.
БОЙКО БОРИСОВ: Аз не знам дали заместник-министърът да се ангажира. Всеки министър би трябвало да бъде ангажиран с това, но ако иска – да възложи функции на заместник-министър. За мен са пряко отговорни министрите, така че който министър иска, да си делегира права. То е ангажимент на самия министър, защото на много министерства зам.-министрите са по отделни ресори. Примерно, в земеделието единият отговаря за гори, другият отговаря за животни, трети за еди какво си. Примерно, в здравеопазването единият е за болници, поликлиники, лекари и какво ли не. Така че министърът за това е пряката отговорна фигура. Там, където има повече обществени поръчки в тези министерства, може да си възложат на един министър или зам-министър да го гледа, така че е въпрос на избор на всеки един.
Приемаме точка 17.

***

БОЙКО БОРИСОВ: От сутринта с госпожа Кунева, с госпожа Бъчварова, с експерти, депутати работим по закона „Антикорупция“ с идеята действително това да бъде един добър закон, който в рамките на следващите две седмици Министерският съвет да го приеме. Тъй като се сливат, събират различни звена и си е трудоемко, затова се съгласих в рамките на още две седмици да се довърши. Катя Захариева, правосъдието, активно работят в тази сфера.
Кунева.
МЕГЛЕНА КУНЕВА: Аз имах днес много съществен разговор с премиера по повод на антикорупционния закон и предлагам следващата сряда да направим един ориентировъчен дебат по закона, защото това, до което стигнахме, е да се направи едно още по-голямо обединение на съществуващите органи, включително и сегашната Комисия за отнемане на незаконно придобитото имущество. Знаете, че тя беше оставена настрани да функционира и бяхме събрали, както беше препоръката, в единен орган „конфликта на интереси“, Сметната палата и функциите на БОРКОР. Днес обаче обсъдихме за по-силен позитивен ефект да вкараме и този орган – КОНПИ, Комисията за отнемане на незаконно придобитото имущество, който се справя много добре в момента, за да може да се използва неговият административен капацитет, опит и т.н. и също, за да се затвори цикълът с отнемането на имущество.
Така от правна гледна точка на нас ни е необходимо малко време. Това са два абсолютно отделни закона и ние трябва да ги направим така, че да ги синхронизираме и да работят заедно.
Ще ви докладвам следващата сряда общите постановки на закона, затова няма да можем, Руми, да го разглеждаме на Съвет за развитие, защото за мен разговорът с премиера беше много важен.
РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Смисълът е да се получи политическа подкрепа от партиите, които са към коалицията, на Съвета за развитие и те да са информирани какво се дискутира. Така мисля, че ще имаме по-голяма подкрепа.
БОЙКО БОРИСОВ: Ще ги поканите, дали с един ден или два разлика, не е според мен възловото.
Възловото е каква е философията. Философията е – България е парламентарна република, парламентът да избира и да назначава ръководство на тази агенция, или как ще я наречете...
МЕГЛЕНА КУНЕВА: Бюро.
БОЙКО БОРИСОВ: Бюро. С една дума, изборът на председател, заместник-председатели, членове, каквото се предложи – да го избира парламентът. Там са политическите партии, там всеки, като парламентарна република, може да каже какво мисли по тази тема. Вариантът да бъде орган към Министерския съвет, към Президента или къде... Струва ни се, че ако парламентът избира, там би трябвало, защото не става въпрос само за момента. Това е бюро, което ще работи години наред при различни политически формации и затова ние с госпожа Кунева, като го обсъждахме, не искаме Министерският съвет и премиерът и вицепремиерите да участвате в изборите на лицата, тъй като това бюро трябва да контролира абсолютно всички в тази държава – премиери, министри, магистрати, военни, висши ръководители, да не пропусна някой – всички, които по една или друга класификация се водят "високи етажи" на съответните си направления. Това е логиката на това, което искаме да направим. И когато то бъде окрупнено по този начин, стигаме и до основния смисъл на борбата с корупцията – да се отнеме това, което е откраднато от държавата. Затова една такава агенция дава възможност едновременно с доказването на корупцията и да се отнеме това, с което е злоупотребено.
Тук, разбира се, ще има... защото ние вкарваме много длъжностни лица, искаме да станат по-прозрачни и екскурзиите в чужбина, ползваните автомобили, защото много често се казва „взех една кола тук под наем за малко“ или „един приятел ми я даде да се возя“ – всичко това юридически трябва да го пакетираме така, че парламентът, когато гласува, да бъдат гражданите на България убедени, че това звено има реалните инструменти да може да достигне до всеки един човек.
Включително и анонимните сигнали, които бяха спорни, намерихме добра формулировка – че анонимният сигнал, придружен с доказателства... Най-грубо казано, ако идва сигнал, който е придружен с доказателства, автоматично отива да се разследва. Ако идва някой, на който комшията му казал, че мисли различно, тогава този тормоз към хората пък да се изключи. Сиреч, идва сигнал, макар и анонимен, но с приложено към него доказателство, защото примерно някой го е страх, съответно тази комисия веднага започва да се занимава.
Това е горе-долу смисълът, рамката на това бюро.
Госпожа Захариева.
ЕКАТЕРИНА ЗАХАРИЕВА: Господин премиер, аз ще помоля госпожа Кунева и представители на инспектората към съдебната власт, и на министерството да бъдат включени, когато се разработва законопроектът, защото с измененията на Конституцията на Инспектората към Висшия съдебен съвет се дадоха нови правомощия, едното от които е свързано с проверка на имуществото и конфликта на интереси на магистратите. Водили сме разговори, но молбата ми е наистина, както ние поканихме представители в работната група, която изменя Закона за съдебната власт в частта "Инспекторат", така и ние да бъдем включени, и представители на Инспектората към Висшия съдебен съвет, за да може измененията да вървят паралелно и да решим кой какво прави, какво ще прави Инспекторатът, какво ще прави това Бюро. Редно е магистратите да бъдат проверявани като всички останали служители на високите етажи на властта и затова е хубаво да вървим в синхрон.
БОЙКО БОРИСОВ: Просто намерете синхрон по Конституцията, за да сме изрядни. Но това да живее под наем в една къща от хиляда квадрата, той е, примерно, прокурор, а му дадена под наем от адвокат, то, погледнато, е законосъобразно, ама дали е, в кавички.
Освен това, Горанов изпрати писмо до фирмата, която наехме, една от най-големите американски компании за разследване, за да бъде сто процента чисто и прозрачно какво се е случвало в КТБ, да ни разрешат (аз се надявам, че те ще ни разрешат да го разсекретим) и тук пак е хубаво, министър Захариева, този Инспекторат, така и така се промени Конституцията, както за всеки един да се проверят кредити, заеми, влогове, заедно със Сметната палата по години, така че то трябва да бъде във всяка една посока. Не е срещу някого, а напротив – всеки да бъде максимално внимателен в действията си, това е целта.
МЕГЛЕНА КУНЕВА: Да, разбира се. Ние имахме няколко срещи с двата кабинета, ясна е каква е посоката. Още повече, че…
БОЙКО БОРИСОВ: Разпореждам госпожа Захариева и нейният екип да се включат не само с тези срещи, а в тези окончателни няколко дни, когато всичко това като рамка... Защото мисля, че като рамка е прието, като философия – детайлите, експертите, всяка точка, дето се вика – запетайка, трябва да бъде огледано, за да не се хващат за формални основания.
МЕГЛЕНА КУНЕВА: Едва днес приключиха окончателните разговори в присъствието на премиера за визията за този закон как да го направим още по-силен. Безспорно, ние сме повлияни и от доклада, който излезе по Механизма за сътрудничество и контрол, това е съвсем нормално, ние да трябва да го адресираме по най-добрия възможен начин и този закон отговаря на голяма част от...
БОЙКО БОРИСОВ: То интересно е тълкуванието, че досега ние като правителство официално сме казвали мониторинговият доклад да остане, а изведнъж когато румънците казват „ние не искаме да остане“, става все едно е скандално, че ние ще останем.
Последно очаквам от министъра на правосъдието да се произнесе искаме ли да имаме мониторинг или не искаме. Защото когато официалната ни позиция е, че искаме мониторинг, те насила няма да ни го махнат. Така че, първо, трябва да се изясним ние като министерство и правителство какво искаме.
Защото Жан-Клод Юнкер стократно е казвал къде ли не, че България е абсолютно изрядна и трябва да бъде приета в Шенген. Но не е приета. Ние сме давани за пример и сега, даже днес излиза, че сме една от най-добрите дестинации за инвестиции. Ами ако има такава среда за инвестиции, това рязко се обръща срещу тезата, че няма върховенство на закона. Когато Орбан дойде и каза, че всички унгарски фирми казват, че има абсолютно върховенство на закона тука, това се приема за нормално. Румънският премиер счита, че си е свършил работата и отива и казва – ние искаме да се премахне към Румъния механизмът. Ние до този момент казваме „искаме да стои“. Затова, по механизма за сътрудничество с госпожа Захариева – тя беше в Лондон, в Берлин, действаме с Европейската комисия. Може би въпрос на дни или на седмици е. Ако по-подробно можеш да запознаеш колегите, очакваме наблюдаващи прокурори по механизма за сътрудничество. И аз съм убеден, че тогава ще станат кристално ясни нещата кой колко си върши работата. Защото в последната година и половина от трите най-големи съдилища на две се смени цялото ръководство, на най-големия съд – Върховният касационен съд, и на Софийски градски съд. Сиреч, реформите в тези съдилища, най-големи, са приключени. Говорим чисто административно. Сега казват: ама сменете и главния прокурор. Да направим анализ за тази година и половина на напредъка там, където направихме реформа. Затова ние всички сме обединени около това, че трябва още една институция, която да обедини, за да не се стават една, две, три, пет, които се борят с тези теми. В доклада Специализираният съд и прокуратура бяха похвалени, Комисията за конфискация беше похвалена. Да стъпим на местата, където и Брюксел, и обществото са доволни от това, което се върши, да си приемем добър закон и механизъм за Бюрото, което да заработи бързо, и тогава и ние можем да отидем и да кажем: колеги, заповядайте, проверете ни, нещата са така и така.
МЕГЛЕНА КУНЕВА: Тоест, още по-амбициозен проект.
БОЙКО БОРИСОВ: Сиреч, много по-амбицирани сме да постигнем тези резултати, защото пък във всички други сфери България изпревари Румъния. Особено в усвояването на еврофондовете, което показва, че като административен капацитет и чистота на поръчките България е напреднала много. Освен това, в предишния кабинет ние бяхме толкова изпреварили Румъния, че ние искахме да се отделим от Румъния и ни даваха пример нас в сравнение с румънците. Някой го забрави това. Тогава решихме да не се отделяме и тогава на Румъния Европейската комисия й наложи на шест месеца доклад, а на България за 18 месеца следващия доклад дадоха. Забравихме ли го това? Тогава се искаше да се направи специализиран съд и прокуратура, беше направен. Всичко, каквото трябва, ще се направи. Довършваме тези реформи, които са съгласувани и с Брюксел, а и хората ги искат, и ще видите, че пак ще ги изпреварим и в тази сфера. Това е благородно състезание, но ние се съревноваваме в момента не само с Румъния, а със страните от Източна Европа, където като показатели, мисля, че добре стоим. Дори ме притеснява това, че за една година над три милиарда са повече спестяванията в банките. Би било добре, и тук министърът на икономиката да намери колкото може повече инструменти, да бъдат влагани в бизнес, да бъдат влагани в обороти, защото вече някои банки имат отрицателни лихви. Плащат на БНБ, за да им държат парите. Така че, да се намерят и повече инструменти за инвестиране, това е хубаво да се направи.
Захариева!
ЕКАТЕРИНА ЗАХАРИЕВА: Благодаря, господин премиер.
Абсолютно сте прав, че някои хора забравиха, че преди години ние искахме това отделяне от Румъния. И нека да не забравяме, че всъщност двата доклада никога не са излизали като един. Тоест, всяка от държавите има отделен доклад, има различни препоръки и в зависимост от това колко години подред е получавала позитивни или негативни доклади, винаги или едната или другата е казвала: прекратете механизма за мен. Не бива да се спекулира с тази тема с изказването на президента на Европейската комисия на среща, мисля че в Румъния. Така или иначе позицията на правителството винаги е била: трябва да си направим реформите и не бива да се обвързва механизма с Шенген. За съжаление, от години политически се обвързва и за България, и за Румъния.
БОЙКО БОРИСОВ: И се стигна сега да ни хвалят и да ни дават за пример как се справяме като шенгенска държава.
ЕКАТЕРИНА ЗАХАРИЕВА: Точно така.
БОЙКО БОРИСОВ: Но имаше политически атаки, че не са ни приели в Шенген. Е, какво стана с времето? И аз затова съм сигурен и ви гарантирам, че свършим ли си тази работа, след година съвсем различно ще изглежда ситуацията.
ЕКАТЕРИНА ЗАХАРИЕВА: Точно така.
Исках да ви информирам за срещата вчера с експертите от Европейската комисия.
Януари месец, в началото, Вие поискахте от президента на Европейската комисия да дойдат и да помогнат. Имахме срещи и докато бяхме с Вас в Лондон с британския министър на правосъдието, с холандския министър на правосъдието съм говорила и с посланика на Германия, и с техния министър по европейски въпроси, който беше тук. Така че имаме пълно „да“ от тях, имаме „да“ и от структурната служба. Искам да подчертая, че службата е създадена, за да подпомага всяка една от държавите-членки в необходими структурни реформи. И други държави. Вчера ми разказваха, че са се ползвали от тяхната експертиза в сферата на правосъдието. Така че думите, че не можем да се справим сами, трябва ни нужда от помощ, са абсолютно ненужни, още повече тогава, когато експертизата е необходима и независимият външен поглед, обективен, е важен за нас. По-скоро би трябвало да подкрепяме тази идея.
Ние ги помолихме най-късно до края на март да имат експертите на място, представихме им плана и нещата, които искахме от тях за прокуратурата, за анализа, за независимостта, за структурата, за отчетността и те казаха: твърде сте амбициозни дори, не знаем дали ще успеем толкова бързо да реагираме. Но моята молба – и от Ваше име, беше максимално бързо да се организират и да дойдат. Така че, имаме подкрепата от тях – и от Холандия, Англия и Германия сме получили, наистина се надявам, ние ги пресираме да са максимално бързи, да дойдат до края на март тук. Така че, наистина ще направим всичко, което зависи от нас, до края на годината да приемем не само важните уредби, но и вътрешни правила и вътрешна организация, законодателството. Кадровите назначения, те не зависят от правителството и от Народното събрание, те зависят изцяло от съдебната власт. Дисциплинарните производства също. Затова моята молба към Висшия съдебен съвет беше да помислят и те дали няма нужда там също да се направи такъв анализ. Чакам отговор още и от тях. Просто това е помощ, която не бива да ни плаши, а по-скоро ще ни помага.
БОЙКО БОРИСОВ: Много съм амбициран да докажем правотата си и се радвам, че всички вие сте в добра форма.
Имаме огромен проблем, очакваме голям миграционен натиск, вече той се засили, средно на нощ между 200 и 300 човека се опитват да минат границата, биват задържани, връщани. На ден, 30 по 300 – по девет хиляди на месец. И в момента МВР и Гранична полиция се справят перфектно в изключително тежки условия. Така че, аз съм запознал и колегите онзи ден на Вишеградската четворка, и утре на Европейския съвет, ще поискаме за първи път пари за укрепване на границата. За съжаление, много – около 120 милиона евро сме заявили, защото и огромният проблем за България ще дойде, ако Република Македония затвори границата.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Спас Малинов, който оцеля от лавината, която погуби 11 души