Възможно ли е персонал за Ф-16 да се обучава в Горна Оряховица. Едва ли

OFFNews 15 ноември 2019 в 18:05 4788 0

Снимка БНР

До две години първите американски изтребители Ф-16, за които България плати 1, 2 млрд. долара, се очаква да бъдат доставени. Резонно възниква въпросът за поддръжката на тези самолети. Репортаж на БНР търси отговор на въпроса има ли шанс в училище в Горна Оряховица да се обучава персонал, необходим за обслужването на изтребителите.

Отговорът изненадващо дойде преди месец, когато в разговора с премиера Бойко Борисов директорът за бизнес развитие на „Локхийд Мартин” Ранди Хауърд е споменал за възможността за обучение на пилоти и персонал, който да поддържа самолетите, като посочил, че с персонала това може да се случи с училище в Горна Оряховица.

Как се подготвят авиационните техници в Горна Оряховица и може ли училището да изпълни искането на американците?

Горна Оряховица може да получи сериозни дивиденти от сделката за изтребителите Ф-16, но никой в Професионалната техническа гимназия „Васил Левски“, където е една от трите паралелки в страната, където от 2017 г. се обучават авиационни техници, не е виждал на живо изтребител, нито са водени официални или неформални разговори с „Локхийд Мартин”.

Учителите чули за възможността от медиите

За предложението училището да готви кадри, които да обслужват след няколко години американските самолети, учителите чули от медиите.

„Никой не ни е търсил и нямаме нищо „черно на бяло“, сподели инж. Петър Ангелов, който е един от двамата учители, които подготвят бъдещите авиационни техници.

„По медиите са го пуснали, но при нас не е постъпило, поне при нас като учители. Ако имаше, сигурно директорката щеше да каже, че има такова поне намерение заявено за „Локхийд Мартин“ да подготвим достатъчно добри специалисти за поддръжка, така че, за сега, нищо не можем да кажем“, добави той.

Инж. Петър Ангелов и колегата му инж. Красимир Николов са дългогодишни и утвърдени специалисти по двигатели с вътрешно горене, но самолетните двигатели и за тях са предизвикателство.

„Първи ние трябва да се научим и после ще обучаваме децата“, коментира инж. Красимир Николов.

Базата е слаба, няма необходимото оборудване

„В момента с тази практика, с която ги занимаваме, няма нищо общо с това, което очакват. Дано в 11-и и 12-и клас някои от нещата да се засилят. Предполагаме, че там повече технически дисциплини трябва да се изучават. Базата ни е доста слаба. Нямаме необходимото оборудване. Не знам просто какво трябва да ги научим“, добави инж. Николов.

През 2017 г. в София, Пловдив и Горна Оряховица Министерството на образованието едновременно разкри за първи път специализирана паралелка „Ремонт на летални апарати“. Учениците в момента са в десети клас и почти нищо не знаят за самолетите, защото специализираните авиационни предмети по програмата на Просветното министерство са предвидени за изучаване основно в 11-и клас и след това в 12-и.

23-има са учениците в Горна Оряховица, които се подготвят за авиационни техници.

„Авиационна техника, защото ми харесва и със самолети искам да се занимавам. Не съм виждал самолет на живо“. „Смятам, че това е много добре за нас и като цяло много по-лесно ще си намерим работа. До 12-и клас има време, ще се подготвим“. „Записал съм се, за да мога да научи нещата и след време, ако ми потрябват, да ги направя. Искам да се занимавам с авиация“. „Ходим на практика, но с двигатели още не сме се занимавали. Правим общи неща. За самолети учихме, че имат газотурбинни двигатели. Това е устройство на самолета“. Такива са коментарите на учениците.

С теорията – добре, но практиката…

Паралелката „Ремонт на летателни апарати“ в Професионалната техническа гимназия „Васил Левски“ в Горна Оряховица е разкрита по настояване на Общината пред Просветното министерство след като петото у нас международно летище в града си намери концесионер. Представител на софийската фирма не е стъпвал в училището, където му подготвя кадри, споделиха преподавателите.

„Теоретичните занятия ще бъдат проведени, педагозите се готвят, но проблемът е къде учениците ще провеждат учебната си практика в реална работна среда , която според стандартите на Министерството на образованието е 252 часа“, сподели директорката на гимназията инж. Габриела Данаилова.

„Учебната практика и производствената, за съжаление, тук, в училище няма къде да я проведат по простата причина, че нямаме такава изградена база. Нормално е да нямаме такава, първо е свързано с много средства, специалността е на две години, нова е в България. Предстои ни среща със заместник-декана на „Авиационна техника“ в Долна Митрополия точно с тази цел – с какво можем да си бъдем взаимно полезни по-скоро за учебни материали, помагала, макети, които можем да вземем от тях, за да бъдат при нас в училището“, каза директорката.

Заради специфичния и строг пропускателен режим на Летище Горна Оряховица е невъзможно практиката в реална работна среща да се провежда на аерогарата, казва още директорът на гимназията инж. Габриела Данаилова.

Училищното ръководство остава оптимистично настроено и се надява все пак американският производител на изтребителите Ф-16 да посети гимназията и да поеме конкретен ангажимент към бъдещите авиационни техници, които се очаква да завършат след две години.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    От градината до щанда: Как Лидл България помага на българския производител