Подарък с вкус на традиция и българска природа – така изглежда проектът на Фондация „Биоразнообразие“, събран в едно изречение. Такава е и основната му идея - да събере цялата природа само в една кутия: специално селектирани продукти, с гарантирано качество и история, разказана на етикета към всеки от тях. Солени, сладки или тематични за конкретен празник, те напомнят за традициите и тайните на земята ни, чрез автентичните си вкусове.
Освен приятната изненада и насладата от истинско гурме преживяване, проектът има две основни цели: опазване на природата и подкрепа на производителите на чиста храна от ценни природни територии.
Благодарение на уникалната си мисия, „Природа в кутия“ печели конкурса за най-добър бизнес план на Български център за нестопанско право (БЦНП) за 2018г.
За идеите, труда, подкрепата и предстоящия Базар на социалните предприятия разказва Радостина Ценова от Фондация „Биоразнообразие“.
Каква е историята на Фондация Биоразнообразие?
Започнахме като междуправителствена програма за опазване на биоразнообразие в далечната 1994 г. между България и Швейцария и започнахме активна работа в някои от най-ценните природни територии – Централен Балкан, Източни Родопи, Странджа, Бургаските влажни зони и др.
Българска Фондация Биоразнообразие обединява хората с различни идеи за опазването на българската природа. Съхраняването на природните ресурси, промяната на отношението към защитените територии и защитените видове и осъзнаването на възможностите, ползите и отговорностите към тях, е нашата мисия.
Ние участваме активно в промяната на природозащитното законодателство, инициираме национални кампании в полза на българската природа, създаваме механизми за широко обществено участие в управлението на защитените територии, представяме възможности за развитие на природосъобразен бизнес. Въвличаме местните хора в конкретни дейности за опазване на природата, свързваме природозащитата и науката, разкриваме биоразнообразието в неговите социални, етични, културни и стопански измерения, разширяваме кръга от съмишленици за общата кауза.
Една от дейностите, чрез която изпълняваме мисията си вече повече от 20 години, е да подкрепяме и развиваме устойчивото местно развитие в райони със запазена природа (Родопите, Рила, Пирин, Беласица, Странджа, Стара планина, Осогово). Подпомогнали сме редица малки природосъобразни бизнеси – къщи за гости, фирми за алтернативен туризъм, ферми и малки фирми, преработващи природни ресурси. Разработили сме запазени марки за произход (Странджа, Пирин и Беласица), които популяризират местните бизнеси и добавят стойност към продуктите, които те предлагат.
БФБ е единствената неправителствена организация в България, която работи по темата за биосферните паркове на ЮНЕСКО – световна концепция за обвързване на защитените територии с устойчивия местен бизнес.
Ние правим всичко това, защото хората, които развиват бизнеса си в съхранена природа и устойчиво ползват ресурсите, са наши естествени партньори в преследването на основната ни цел – опазване на природата и биоразнообразието. От друга страна хората, които нямат отношение към природата, много по-лесно възприемат обясненията за нуждата от опазването ѝ чрез аргументите за необходимостта от чистата храна и вода.
Кои са най-актуалните инициативи на Фондацията?
Опазването на крайбрежната лагуна Атанасовско езеро – рядко европейско местообитание, което има нужда от специални грижи. Правим всичко възможно да превърнем Атанасовско езеро в едно обичано, познато и опазено място – модел за симбиозата между човека и природата. Засега ни се получава, но ни предстои още доста работа.
Детска природна академия Узана е наша партньорска инициатива с Община Габрово, която стартирахме в рамките на проект „За Балкана и хората“ и която има за цел да създаде бъдещи природозащитници сред учениците в начален и среден курс. Не малка част от усилията ни са насочени и към по-големите – студентите и осигуряването на по-качествено и практическо обучение в сферата на екологията и опазването на биоразнообразието и споделянето на добър европейски опит.
Наш колега ботаник води вече втора година разнообразни курсове по ботаника за начинаещи и за напреднали. Интересът е много голям и това ни дава надежда, че все повече хора се интересуват от растенията, от красотата, но и от проблемите, свързани с опазването им. Това бе причината по инициатива на една фейсбук група „Растенията в България“ да обявим 2019 за Година на растенията и да издадем специалният ни календар, посветен точно на темата, с авторски снимки на членовете на групата и с любопитни текстове на наш експерт.
Какво ви доведе до конкурса на БЦНП и с какво той допринесе за дейността на фондацията?
Възможностите за развитие пред гражданските организации през последните 1-2 години стават все по-ограничени, особено пък за екологичните. Това е причината ние от БФБ да започнем да търсим нови форми за нашето бъдещо развитие, различни от проектите, на които се осланяхме последните 10 години. Работим с БЦНП от доста години и ни хареса тяхната инициатива за социално предприемачество. Решихме, че това е добра възможност да тестваме своите бизнес идеи и да се научим как да правим нещата по най-правилния начин. Признаваме, че не ни беше лесно, защото мисленето ни е различно, водят ни винаги нашите идеални цели, което понякога замъглява реалността, но в лицето на експертите, ангажирани от БЦНП, винаги имахме добър съветник и точен репер за това къде се намираме и как да станем по-добри. С активното участие на нашия екип стигнахме до нашата интересна Бизнес идея: „ПОДАРЪК С ВКУС НА ТРАДИЦИЯ И БЪЛГАРСКА ПРИРОДА“
Какво е уникалното конкурентно предимство на Вашата бизнес идея?
Повече от 5 години БФБ работи за създаването на връзката между опазената природа и местното благоденствие в Западна Стара планина чрез работа с фермери и занаятчии, които поддържат пасища и традиции. Чрез своя бизнес тези предприемачи подпомагат устойчивото ползване и опазването на природата в икономически изоставащ район и допринасят за добруването на местните общности.
Естествено следствие на тази дългогодишна работа е бизнес-идеята ни за създаване на кутия-подарък с продукти от малки ферми, които пазят вкуса на българските традиции, но и носят в себе си нещо ново и необичайно.
Продуктите в кутията са атрактивни, трудно могат да бъдат намерени на пазара и са с истинска гурме стойност. Всеки продукт е придружен от красиво оформен етикет, който разказва историята му в няколко изречения.
Кутията е предназначена за държавни структури, фирми и организации, които провеждат международни събития. Тя е представителен подарък, който „разказва“ чрез храната за съхранените традиции и опазената природа.
Идеята ни търси и дава решение на проблема, че в България липсва осъзнаването на връзката между чистата, местна храна, произведена от малки, семейни ферми, честния поминък в икономически слабо развити райони и запазената природа и устойчивото ѝ ползване.
Нашата бизнес идея представя много видимо тази връзка и дава възможност на клиентите ни едновременно да покажат специално отношение и внимание към партньорите и клиентите си чрез избора на стойностен подарък с кауза; да подпомогнат недиректно малки природосъобразни бизнеси и да подкрепят опазването на природата.
Колко труд е нужен за една "кутия природа"
Сглобяването на кутията не е толкова трудоемко, но производството на нашите селектирани продукти изисква много усилия. Нашата задача е да подберем качествени и сигурни производители, за да гарантираме на клиентите точно това, което им обещаваме. А общата ни работа води до най-важното за нас – опазена природа.
С какво ще участвате на Базара на социалните предприятия „Малкото е много“?
Искаме да разработим десетки най-различни видове „Природа в кутия“, така че каквато и мечта за своя „кутия“ да има човек, да може да я намери или осъществи при нас. До този момент сме стартирали със смесена, с Коледна, със сладка и солена кутия. А на Базара ще акцентираме с романтичната ни „Природа в кутия“, която съдържа занаятчийски шоколад на "ГАЙО" с натурална морска сол, добита от Атанасовско езеро.
Впечатлени от стойността на езерото и всичко, което ние от БФБ правим за поддържане на тази ценна Натура 2000 зона, производителите ни даряват 7 % от стойността на шоколада за опазване на Атанасовско езеро.
Малка бутилка червено вино, произведено с много любов и старание от малка семейна винарска изба "Марян" . Съчетава в себе си свежия и елегантен характер на българския сорт Мавруд с плодовия вкус и аромат на класическото Мерло. Ферментирало и отлежало 6 месеца в дъбови бъчви. За романтичната атмосфера ще помогне и ръчно изработената свещ от 100 % натурален пчелен восък, специално изработени от ферма Червенкови.
Искаме много фермери да ни търсят и да участват с уникалните си продукти в нашата Кутия. Но да се включат и други малки производители, чийто продукти носят поминък за семействата им или са свързани с опазена или защитена природа.
Какво бихте пожелали на участниците програмата на Български център за нестопанско право "Предприемачество за нестопански организации"?
Да не се отказват от идеите си, макар че в някои моменти ще им се струва, че гонят вятърни мелници. Но в тази програма ще срещнете много други, подобни на вас, които имат също толкова важна кауза, като вас, които са готови да запретнат ръкави, да учат нови неща и да работят наистина здраво.
От тези хора няма да чуете оплаквания или че нещо е невъзможно да се направи или че някой им е длъжен. Те винаги са окрилени, смели и усмихнати. И вярват! В себе си, в каузата си, в това, че заслужават да успеят. Затова трябва да знаете, че и вие ще успеете
Как бихте продължили фразата "Малкото е много"?
Нашият бизнес като цяло е малък, бутиков и много личен. Нашите кутии са малки, но са изпълнени с голямо съдържание – всеки продукт е добре подбран и има своята собствена стойност, защото е произведен в семейна ферма, от територия със запазена природа и допринася за тяхното взаимно добруване (и на хората, и на природата).
Малки са нашите бурканчета, малки са местата, от които идват вкусните продукти, „малки“ са фермерите, които ги произвеждат, малък е и Светът, защото „Природа в кутия“ вече стигна в Хималаите, Франция, Норвегия, Англия и Германия…
Базарът на социалните предприятия „Малкото е Много“ ще се проведе в "Сердика Център" на 16 и 17 февруари и е част от Програмата на Български център за нестопанско право "Предприемачество за нестопански организации" 2018/2019, която се реализира с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България" и в партньорство с TELUS International Europe и УниКредит Булбанк.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)