PISA 2015: Българските ученици искат, но много малко от тях могат да работят в екип

Само 2% се справят с най-сложните задачи в сътрудничество с други деца, 15% не могат да решат и най-лесните проблеми в екип

Александра Маркарян 21 ноември 2017 в 16:29 8178 0

Д-р Светла Петрова

Българските ученици декларират ясно готовност за работа в екип за разрешаването на проблем, но малка част от тях показват умения действително да си сътрудничат с останалите в групата и така да постигнат крайната цел. Само 2% от 15-годишните могат да се справят с най-високото ниво на тези задачи, а 15% не могат да решат в сътрудничество и най-лесните задачи.

Това показват публикуваните днес данни от модула от изследването PISA (Програма за международно оценяване на учениците) 2015 за решаване на проблеми в сътрудничество. PISA се провежда от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие и в изданието му през 2015 година участваха 72 страни и региони. Тестовете поверяват уменията на 15-годишните да прилагат знанията си по четене, математика и природни науки. Докато резултатите от тези три области бяха представени през декември 2016, най-новият и последен модул в изследването - за социалните умения на тийнейджърите - бе анализиран впоследствие и представен днес, включително на пресконференция на Министерството на образованието и науката от координатора за България - Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование. Резултатите коментираха ръководителят му Неда Кристанова и националният координатор за PISA 2015 д-р Светла Петрова, началник на отдел "Международни изследвания в образованието и анализи" в Центъра.

Резултатите

Страната ни не е сред първенците, резултатът ѝ е под средния за ОИСР по отношение на работа в екип (в този модул са участвали ученици от 51 държави и региони). 

Докато при нас 49% се справят само с най-лесните задачи, средният процент за ОИСР тук е 28%. Средно трудните задачи у нас решават 49%, а в ОИСР - средно 64%. Най-високото ниво у нас се покрива от 2% от 15-годишните, а в ОИСР - средно от 8%.

Не е изненада, че тези, които се представят най-добре в останалите области, демонстрират и отлични умения за решаване на проблеми в екип. Двете страни, които превъзхождат много всички останали са Сингапур (средно 561 точки) и Япония (552 т.). От скалата между 0 и 1000 точки, в която средата за ОИСР е 500 т., България постига средно 444 точки на участниците си - над 6000 15-годишни, над 90% от които са били деветокласници през 2015 г. Резултатите ни поставят в една група с Кипър, Уругвай, Коста Рика, Тайланд и ОАЕ, които имат същия или приблизително същия брой точки.

Последната в списъка - Тунис - има среден резултат от 382 точки.

Среден брой точки по държави

1. Сингапур - 561 т.

2. Япония - 552 т.

3. Хонконг - 541 т.

4. Южна Корея - 538 т.

5. Канада - 535 т.

5. Естония - 535 т.

6. Финландия - 534 т.

6. Макао (Китай) - 534 т.

7. Нова Зеландия - 533 т.

8. Австралия - 531 т.

9. Тайпе (Тайван) - 527 т.

10. Германия - 525 т.

11. САЩ - 520 т.

11. Дания - 520 т.

12. Великобритания - 519 т.

13. Нидерландия - 518 т.

14. Швеция - 510 т.

15. Австрия - 509 т.

16. Норвегия - 502 т.

16. Словения - 502 т.

17. Белгия - 501 т.

18. Исландия - 499 т.

18. Чехия - 499 т.

19. Португалия - 498 т.

20. Испания - 496 т.

20. Китай (Пекин, Шанхай, Янгсу, Гуандун) - 496 т.

21. Франция - 494 т.

22. Люксембург - 491 т.

23. Латвия - 485 т.

24. Италия - 478 т.

25. Русия - 473 т.

26. Хърватия - 473 т.

27. Унгария - 472 т.

28. Израел - 469 т.

29. Литва - 467 т.

30. Словакия - 463 т.

31. Гърция - 459 т.

32. Чили - 457 т.

33. Кипър - 444 т.

33. БЪЛГАРИЯ - 444 т.

34. Уругвай - 443 т.

35. Коста Рика - 441 т.

36. Тайланд - 436 т.

37. ОАЕ - 435 т.

38. Мексико - 433 т.

39. Колумбия - 429 т.

40. Турция - 422 т.

41. Перу - 418 т.

42. Черна гора - 416 т.

43. Бразилия - 412 т.

44. Тунис - 382 т.

Продължава на стр. 2

Страница на статията : 0102
    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице