За да се говори без клишета и изтъркани фрази за това как реално се работи по процеса на интеграция на хората, които попадат в категорията „уязвими групи“, трябва да се погледне и през очите на хората, които са ангажирани с това.
От години тази мисия успешно изпълняват в бургаското ОУ „Христо Ботев“. Работата им с деца от български, ромски и турски етнос, постига своите резултати. Големите успехи на учителите са, че в много случаи, децата прекрачват прага на училището с много малък набор от български думи, а излизат от него свободно практикуващи го. Но за да се стигне до добрите резултати, са необходими иновативни и различни подходи, споделя помощник – директорът Радостина Ботушанска.
„Ние създадохме мултикултурна среда, включихме различни празници – на българите, на ромите, на турската общност. Направихме една класна стая, която е различна от традиционната. Тук всяко дете намери своето място. Денят им започва с една утринна среща, в което те разговарят за това, което ги вълнува, със своите учители“, разказва Ботушанска.
В ОУ „Христо Ботев“ не преподават „учебникарски“, учителите подготвят уроците си така, за да са по-лесно възприети от децата. Новите подходи винаги са добре приети в училището. Тук се намесва с финансова помощ и Българо – швейцарската програма за сътрудничество. През миналата седмица, в Бургас се проведе второ обучение по „Интегрирания проект за социалното включване на ромите и други уязвими групи в общините Бургас, Средец и Малко Търново“. Той се финансира в рамките на програма „ЗОВ“ – Здраве и образование за всички. 66 учители от трите общини бяха запознати с картографирането като интерактивен подход за работа с деца и ученици в мултикултурна среда, а лектор бе доц. д-р Мария Алексиева от Бургаския свободен университет.
То съчетава теорията с практиката, пояснява Алексиева:
„Учителят трябва предварително да планира цялата дейност. Той да даде много подробно инструкции на децата за онова, което трябва да направят. Следва някаква обиколка. Тя може да бъде свързана с уроците по околен свят, например – опознай своето училище. Или как изглежда училището през моите очи, как изглежда кварталът… Зависи от поставените цели. След което учителят, заедно с децата, отиват на планираното наблюдение. В зависимост от техните възприятия, правят карта на онова, което вече са видели. Така се получават различни карти“, казва доц. Алексиева.
Този подход дава своите резултати, защото децата са активни и искат да опознават света по своя си начин, категорична е тя. Нейната колежка от БСУ, доц. д-р Пепа Митева проведе, в рамките на обучението, и тренинг за управление на гнева и агресивното поведение при децата.
Амбициите, които са заложени в „Интегрирания проект за социалното включване на ромите и други уязвими групи в общините Бургас, Средец и Малко Търново“, не свършват дотук. По него работят активно и образователни медиатори, чиято дейност се финансира в рамките на програма „ЗОВ“. Процесът, който те са стартирали, не е лесен и резултати не могат да се очакват веднага, признава Десислава Тенева, образователен медиатор в Бургас. Тримата медиатори в морския град работят основно в създадените клубове „Отговорен родител“ и „Активен родител“. Целта им е да провокират интерес към отговорното родителство, да бъдат мотивирани да изпращат децата си на училище. В голяма степен влизат и в ролята на медиатори между учителите от една страна и възрастните и техните деца от друга. Трябва да бъдат обхванати около 300 души, предстои медиаторите да започнат работа „на терен“ – по домовете на родителите.
Ефект се постига в тази посока, но не може да е с „магическа пръчка“. Майките започнали и помежду си да споделят и да водят свои приятелки на срещите, казва Десислава Тенева. С усмивка споделя и предишен опит, в който са записали 30 деца в професионални гимназии:
„За три години, всичките им братовчеди и роднини се записаха след това. Някъде около третата година се усети нашия успех. Стана модерно за момичетата в махалата да имат гаджета от професионалната гимназия по автотранспорт“, разказва тя.
Двама образователни медиатори работят и в Средец. А една от целите на проекта е след приключването му, те да бъдат назначени за постоянно в общинските администрации.
Целият проект на община Бургас е на обща стойност 2 613 544 лв. Той е по Програмата за подкрепа на социалното включване на роми и други уязвими групи“ (Програма ЗОВ). Партньори по проекта са община Средец, община Малко Търново, фондация „Областен ромски съюз“, Основно училище „Христо Ботев“ в „Победа“ и фондация „ОФФ Медия“.












































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Pornhub разкри руската братушка: Гледат основно трансджендър порно
Насилник крещял на жена си, докато я пребива: Аз казах ли ти, че ако ме излъжеш, ще те убия
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години