Образованието – верните стъпки към реалната интеграция

Последна промяна на 15 февруари 2017 в 13:44 1876 0

Снимка OFFNews

Обучение на учители от Бургас, Средец и Малко Търново

За да се говори без клишета и изтъркани фрази за това как реално се работи по процеса на интеграция на хората, които попадат в категорията „уязвими групи“, трябва да се погледне и през очите на хората, които са ангажирани с това.

От години тази мисия успешно изпълняват в бургаското ОУ „Христо Ботев“. Работата им с деца от български, ромски и турски етнос, постига своите резултати. Големите успехи на учителите са, че в много случаи, децата прекрачват прага на училището с много малък набор от български думи, а излизат от него свободно практикуващи го. Но за да се стигне до добрите резултати, са необходими иновативни и различни подходи, споделя помощник – директорът Радостина Ботушанска.

Ние създадохме мултикултурна среда, включихме различни празници – на българите, на ромите, на турската общност. Направихме една класна стая, която е различна от традиционната. Тук всяко дете намери своето място. Денят им започва с една утринна среща, в което те разговарят за това, което ги вълнува, със своите учители“, разказва Ботушанска.

В ОУ „Христо Ботев“ не преподават „учебникарски“, учителите подготвят уроците си така, за да са по-лесно възприети от децата. Новите подходи винаги са добре приети в училището. Тук се намесва с финансова помощ и Българо – швейцарската програма за сътрудничество. През миналата седмица, в Бургас се проведе второ обучение по „Интегрирания проект за социалното включване на ромите и други уязвими групи в общините Бургас, Средец и Малко Търново“. Той се финансира в рамките на програма „ЗОВ“ – Здраве и образование за всички. 66 учители от трите общини бяха запознати с картографирането като интерактивен подход за работа с деца и ученици в мултикултурна среда, а лектор бе доц. д-р Мария Алексиева от Бургаския свободен университет.

То съчетава теорията с практиката, пояснява Алексиева:

Учителят трябва предварително да планира цялата дейност. Той да даде много подробно инструкции на децата за онова, което трябва да направят. Следва някаква обиколка. Тя може да бъде свързана с уроците по околен свят, например – опознай своето училище. Или как изглежда училището през моите очи, как изглежда кварталът… Зависи от поставените цели. След което учителят, заедно с децата, отиват на планираното наблюдение. В зависимост от техните възприятия, правят карта на онова, което вече са видели. Така се получават различни карти“, казва доц. Алексиева.

Този подход дава своите резултати, защото децата са активни и искат да опознават света по своя си начин, категорична е тя. Нейната колежка от БСУ, доц. д-р Пепа Митева проведе, в рамките на обучението, и тренинг за управление на гнева и агресивното поведение при децата.

Амбициите, които са заложени в „Интегрирания проект за социалното включване на ромите и други уязвими групи в общините Бургас, Средец и Малко Търново“, не свършват дотук. По него работят активно и образователни медиатори, чиято дейност се финансира в рамките на програма „ЗОВ“. Процесът, който те са стартирали, не е лесен и резултати не могат да се очакват веднага, признава Десислава Тенева, образователен медиатор в Бургас. Тримата медиатори в морския град работят основно в създадените клубове „Отговорен родител“ и „Активен родител“. Целта им е да провокират интерес към отговорното родителство, да бъдат мотивирани да изпращат децата си на училище. В голяма степен влизат и в ролята на медиатори между учителите от една страна и възрастните и техните деца от друга. Трябва да бъдат обхванати около 300 души, предстои медиаторите да започнат работа „на терен“ – по домовете на родителите.

Ефект се постига в тази посока, но не може да е с „магическа пръчка“. Майките започнали и помежду си да споделят и да водят свои приятелки на срещите, казва Десислава Тенева. С усмивка споделя и предишен опит, в който са записали 30 деца в професионални гимназии:

За три години, всичките им братовчеди и роднини се записаха след това. Някъде около третата година се усети нашия успех. Стана модерно за момичетата в махалата да имат гаджета от професионалната гимназия по автотранспорт“, разказва тя.
Двама образователни медиатори работят и в Средец. А една от целите на проекта е след приключването му, те да бъдат назначени за постоянно в общинските администрации.

Целият проект на община Бургас е на обща стойност 2 613 544 лв. Той е по Програмата за подкрепа на социалното включване на роми и други уязвими групи“ (Програма ЗОВ). Партньори по проекта са община Средец, община Малко Търново, фондация „Областен ромски съюз“, Основно училище „Христо Ботев“ в „Победа“ и фондация „ОФФ Медия“.