Кметът Терзиев върна за преразглеждане договора с МТК Гроуп

OFFNews 05 март 2025 в 10:08 1475 0
Симеон Ставрев

Снимка БГНЕС/архив

Симеон Ставрев

Кметът на София Васил Терзиев върна за преразглеждане скандалното решение на мнозинството в СОС на ГЕРБ, БСП, ИТН, ВМРО и отцепниците от Възраждане и дори Синя София, за удължаване на договора с частния превозвач МТК Гроуп за още 4 години.

Решението на кмета е правилно, защото този договор по никакъв начин не защитава обществения интерес - цената на км пробег е прекалено висока, заплатите на ръководството са изключително високи, разходите им за външни услуги - също, автобусите им са на по 800-900 хил. км., а самите МТК постоянно съдят общината, пише общинският съветник Симеон Ставрев от ПП-ДБ-СС. 

Той обяснява, че цената от 4.88 лв на км. е прекалено висока. По договор тя е 95% от предвидената цена на километър пробег на общинските автобуси - 5.14 лв. Проблемът е, че общинските автобуси в момента возят на под 5.00 лв., а МТК взимат по 2 млн. лв. допълнително, след като договорът им е за прогнозна, а не реална цена. Логично е да им се плаща на базата на доказани разходи и разумна печалба, а не на прогнозни разходи на друго дружество - общинското „Столичен автотранспорт“ ЕАД.

В договора няма клауза за удължаване на срока, за разлика от този на Веолия за Софийска вода например. Допълнителното споразумение за анексиране би трябвало да доведе до съществено изменение на условията на този договор, който е сключен при състезателна процедура, а съществени изменения в този договор са недопустими. Единственото юридически издържано решение за мен е - ако Контрера, ГЕРБ и БСП толкова държат да има частен превозвач в София - да се яви като кандидат по нова процедура по Закона за обществените поръчки, допълва Ставрев. 

Представителите на МТК, които взимат от софиянци приблизително по 32 млн. лв. на година - 6 525 000 км пробег по 4.88 лв. на км. = 31 842 000 лв. - не присъстват в СОС по време на обсъжданията. Не могат да им бъдат задавани въпроси и явно вече са сигурни, че предложението за концесията им в Столичен общински съвет ще бъде прието.

Знаете ли колко взима шефа на БНБ? 27 434 лева е заплатата на управителя на БНБ Димитър Радев. В ГФО на МТК за 2023 г. има 3 360 000 лв. възнаграждение за „ключовия ръководен персонал“. Колко човека е този ключов ръководен персонал? Заплатите му излизат по 280 000 лв. на месец. Аз знам,че МТК Гроуп има само 1 управител - Росен Илиев. Той ли взима по 280 000 лв. на месец? А дори да има 10 човека въпросното ръководство - пак взимат по 28 000 лв на месец. Това е свръх печалба, твърди още Ставрев. 

Пак според ГФО за 2023 МТК са увеличили с 4.2 млн лв разходите си за външни услуги, в сравнение с 2022. Каква е тази огромна разлика и нали се сещате това колко лесен начин е през договори за външни услуги дружеството да се разплаща с „контрагенти“, които им увеличават километрите пробег или им удължават периода на договора? Не казвам, че го правят, питам МТК на кого и какви пари е заплатила с 4.2 млн лв повече през 2023? Къде е шефът на МТК, за да ни обясни това?, пита Ставрев. 

По думите му през 2016 МТК е купила автобуси, които вече са на 9 години и на по 800 - 900 хиляди километра. В същото време, на предишната комисията по транспорт към СОС, МТК ни предложиха да им купим автобусите за по 290 000 лв. Автобуси, закупени за 572 000 лв. Предложиха ни да им купим газ станцията за сумата от 1 900 00 ЕВРО! А са я купили за 1.3 млн лв. Пише го в доклада на Контрера, ГЕРБ и БСП. В Загреб купиха МАН-ове (VW) на 350 00 км за по 380 000 лв. Никой от вносителите не коментира това, само аз поисках да имаме повече информация каква точно е амортизацията на тези автобуси, уточнява съветникът от ПП-ДБ-СС. 

МТК водят дела срещу Столична община. Договорът с тях е изключително неизгоден за общината, а вносителите предлагат просто да бъде удължен, без да се преправи и да защитава обществения интерес, обяснява Ставрев. 

Лъчезар Пеков - член на съвета на директорите на „Столичен автотранспорт“ ЕАД (САТ), който икономическото мнозинство си назначи, отговаря в САТ за обществените поръчки. Има доклад от лятото на 2024 да се закупят автобуси втора употреба, подкрепен с голям мнозинство в СОС. Защо Лъчо Пеков не е направил обществена поръчка за втора употреба автобуси досега, за да не се налага да удължаваме договора на МТК? Просто е - защото му казали да не го прави, за да може да вкарат доклад за удължава на договора на МТК и да продължим да им плащаме по 32 млн. лв. на година, а МТК да увеличават разходите си за външни услуги с неясен получател.

Управителят на „МТК Гроуп“ Росен Илиев е братовчед на покойните братя от ВИС-2 Георги и Васил Илиеви. Това е поредната схема на икономическото мнозинство. Собственик в една от двете фирми ДАНИ-М-97 ООД, които са собственици на МТК, е Кирил Йорданов Илиев - предполагам това е синът на Йордан Илиев - другият братовчед на братята, пише още Симеон Ставрев.  

Виж още за:
    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Майката на арестувания Ники: Били са го пред камерите в полицията, принудили са го да подпише преправен протокол