Билетите за градския транспорт в София стават за време. Една от целите е да се намали дългият списък на превозни документи, които с времето са загубили своето значение. Предложени са нови варианти при запазване на основните цени.
Това стана ясно на пресконференция на общинските съветници Зафир Зарков, Карлос Контрера и Прошко Прошков, които представиха нововъведенията.
При новата тикет система да има възможност за снабдяване на превозни документи онлайн, през приложения, банкова карта, със смарт часовници.
Билетите за еднократно пътуване стават за време.
Билетът “30 плюс” ще бъде на цена от 1,60 лв. В първите 30 минути има възможност да се използва цялата мрежа на градския транспорт с възможност да се прекачва. След това може да се довърши пътуването в последното превозно средство, без ограничаване на времето.
Между 10% и 12% от столичани пътуват с еднократни билети, останалите пътуват предимно с карти за градски транспорт, заяви Зафир Зарков.
Билетът “60 плюс” ще бъде на цена от 2,20 лв. При него има възможност за повече прекачвания.
Двата билета могат да се закупят по електронен път. Хартиеният билет от 1,60 лв. ще се използва както и преди, без прекачване, а цената му ще бъде 2,00 лв., ако бъде закупен от шофьора. Увеличението идва от нарастване на възможностите на тикет системата за закупуване на билети, така че шофьорите на градския транспорт да бъдат продавачи само в краен случай.
Средна продължителност на пътуване в София е 24 минути, което показва, че са обезпечени са по-голямата част от пътуванията с градски транспорт - каза още Зарков.
Въвежда се еднодневна карта с възможност за пътуване и през нощта. През последните 2 години, заради пандемията от COVID - 19 нощен градски транспорт няма, но на въпрос на репортер от OFF News, Карлос Контрера отговори, че нощен транспорт вероятно ще има през есента.
Годишната карта за градски транспорт остава 365 лв.
Нововъведението при нея е възможността за трикратно насрочване на вноски. Вноската за първото тримесечие е на цена от 150 лв., за второто - 120 лв., а за останалите 6 месеца е 100 лв. С нея може да се паркира и безплатно в буферните паркинги.
Зафир Зарков отбеляза, че годишната карта е пряка алтернатива на картите за една линия, които ще бъдат премахнати (както и тези за метро).
Има промяна при месечната студентска карта, която ще бъде на стойност от 20 лв., вместо 21,50 лв. Предвижда се годишна карта за студенти и ученици - 200 лв.
Въвежда се нов превозен документ - младежка карта до 26 г. Тя дава възможност срещу 25 лв. на месец и 250 лв. на година младите да се снабдят с относително евтин документ за ползване на обществен транспорт.
Месечната карта е най-ползваният документ и тя запазва цената си от 50 лв. за работещи. Въвежда се месечна карта родител на стойност от 10 лв. за всеки родител, който ползва отпуск при отглеждане на дете до 2 г.
За пенсионерите над 68 г. отстъпката ще бъде 80% от цената на редовната месечна карта. При пенсионерите до 68 г. месечната карта ще бъде с 1 лв. по-евтина, а за пенсионерите над 68 г. с увреждания картата ще бъде с 2 лв. по-скъпа.
Въвежда се задължителна валидация при качване в обществения транспорт. Тя служи освен за застраховка на пътника, и за улесняване на проверките, за да се види къде и кой пътува гратис.
Картата с талони за 10 еднократни пътувания отпада, защото чрез електронната система има възможност за закупуване на неограничен брой талони.
Предвижда се тази нова политика, след увеличение на пътникопотока, да донесе 27 млн. лв. повече на година, без да се увеличават цените на документите, обясни Контрера.
Георги Георгиев - председател на Столичния общински съвет:
Няма да подкрепя увеличението от 1.60 лв на 2 лв на цената на билета, продаван на каса в метрото, защото не виждам аргументи за това. Заявих го и днес на представителите на различни политически сили, подписали предложението. Поздравявам колегите от общинския съвет, работили по новата тарифна политика на София – тя вече е обект на обществено обсъждане и ще я гласуваме в края на юли. Предстои да анализираме внимателно всички техни идеи, но тази за поскъпването е необоснована.
За удобство на гражданите въвеждаме пътуване с Билет 30 плюс и Билет 60 плюс – те дават същите права за пътуване като еднократния билет, както и бонус - 30 и 60 минути всъщност е времето за безплатното прекачване от едно превозно средство на друго. Пътуването след 30-тата или 60-тата минута си остава неограничено, както и досега.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Джендо Джедев
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
dolivo
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
Владè
Можем ли да се излекуваме от зависимостите си? Ралица Стефанова в подкаста на OFFNews
Владè
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България