Шефът на "Български морски флот" капитан Александър Калчев за втори пореден ден даде брифинг с твърдения, че задържаният в Балтийско море български кораб "Вежен", който плава под малтийски флаг, не е извършил саботаж.
Плавателният съд за насипни товари бе задържан от шведските власти във връзка с разследване на повреден оптичен кабел за пренос на данни между Латвия и Швеция. Корабът е бил един от трите в района на повредата - около остров Готланд, след като е отплавал от руското пристанище Уст-Луга дни по-рано. Други два плавателни съда също се проверяват.
В западни издания, както и в редица български медии, се заговори за саботаж, а официални лица из Европа повдигат въпроса за евентуалното участие на Русия в случилото се - нещо, което от "Български морски флот" категорично отричат.
"Очевидно вчера не съм бил изключително ясен за това какво точно се е случило, или поне така разбрах от публикуваните материали в медиите, и искам да внеса повече яснота за това какво БМФ смята, че се е случило", каза Калчев днес и цитира "свидетелства, които бяха събрани в това начално наше разследване". Събран е и доказателствен материал – снимки, както и данни, които той показа пред журналисти. "Политическото оцветяване на случая вероятно е много интересно, но то влияе изключително негативно на имижда на компанията, на Република България", коментира директорът на БМФ.
Калчев не се съгласи с твърденията, че, "едва ли не, била много добра" метеорологичната обстановка. Според него вълните са били по-високи от цитираното в медиите и именно това била основната причина за инцидента.
Той показа информация от системата за безопасност NAVTEX, която работи глобално и конкретно за Балтийско море дава не само данни към текущия момент, но и прогноза за времето. Съгласно NAVTEX инцидентът се случва в зона F на Балтийско море, близо до шведския остров Готланд. На 25 и на 26 януари има предупреждение за лошо време – ветрове със скорост до 38 възела, което е 22-23 метра в секунда. Този вятър е от 24 януари, "което значи, че вълната не е така цитираната 1-1,5 м и вятърът не е бил 10-12 м/с, които някои медии цитират, незнайно откъде", смята Калчев, цитиран от Актуално.
Той показа и скрийншот от MarineTraffic от 25 януари, 12:48 ч. - около 12 ч. преди инцидента - вижда се, че вятърът е бил 25 възела.
"Вълната е била с височина над 2,5-3 метра, за което свидетелстват и снимките, които взехме от камерите на кораба - те показват как вълните се удрят в кораба", посочи директорът на БМФ. Екипажът не можел да излезе да види какво се случва, смята той.
На други снимки от кораба се вижда счупена котва, както и щети по котвеното устройство, включително т.нар. гилотина – това е основният елемент, който би трябвало да фиксира котвата. Била изядена чугунената обвивка. Заключващият механизъм на гилотината бил с щети, като регулиращи пластини са разместени. Имало е механично въздействие, изключително силно. Не можело 1-2 души от екипажа да изкривят този механизъм, аргументира се Калчев срещу твърденията за саботаж.
Проволката допълнително осигурява това котвата да не може да тръгне.
"Но заради вълните котвата се е движила, макар и минимално, докато е износила проволката – тя е поддала първа", смята Калчев. "Котвата е увиснала на гилотината. Гилотината е понасяла с всяка една вълна удар. Вълната избутва котвата с всеки удар – може да е по 2-3-5 см, но тя пропада надолу. В продължение на часове това е успяло да деформира и повреди гилотината – звено по звено веригата е слизала бавно и най-вероятно времето, което ви показах със снимките, доказва, че не е било чак толкова лесно екипажът да разбере, че се случва нещо подобно".
"Мисля, че това напълно доказва, че няма основание да смятаме, че има някакви злонамерени действия. Дори да има някакви пропуски, няма как да се предвиди в кой точно момент тази котва – ако някой е саботирал – ще започне да изтича и ще се стигне до това котвата да стигне дъното", посочи изпълнителният директор на БМФ.
В различни материали на западни експерти обаче се говори за тристепенна защита на котвата, с което тя няма как толкова лесно да бъде спусната.
"Параходство "Български морски флот" по никакъв начин не може да бъде включено в списъка на "сенчестия флот" - така Калчев отвърна на изявленията на отиващия си германски канцлер Олаф Шолц, че инцидентът в Балтийско море показва каква заплаха е "флотът в сянка" на Руската федерация.
Става въпрос за танкерите на Москва, които пренасят руски петрол в открито море, заобикаляйки санкциите.
"Наши застрахователи са първокласни застрахователи", аргументира се Калчев. "Тоест застраховката „Гражданска отговорност“ е от един от топ 3 застрахователите в света. БМФ работи с най-големите наематели. Корабът е чисто нов, на 2 години. Всяка година получаваме 3, 4, 5 кораба. Не можем да бъдем сложени в сивия флот. На борда има 10 български офицери".
Калчев допълни:
"Имаме легитимни права да следим разследването – поискали сме от нашите адвокати да изискат това от разследващите", посочи той и допълни, че БМФ няма да съди всеки изказал се по темата експерт, ако се докаже, че корабът "Вежен" не е участвал в саботаж.
Доста по различна позиция изрази друг морски специалист - капитан I ранг Васил Данов пред България он ер.
"От това, което се препредава от екипажа и капитана към ръководството на БМФ и то стига до нас - възможно е информацията да е изкривена, възможно е да има невярно тълкуване", каза капитан I ранг от запаса и член на Атлантическия съвет Васил Данов.
Той добави, че корабът е модерен и нов.
"Всички предпоставки да не стане подобен инцидент, съществуват. Вълнение с височина до метър и половина няма как да бъде заплаха за такъв кораб. В кораба на всички агрегати, механизми, двигатели, са изнесени екрани, на които се вижда какво става. Много е неубедителна и некомпетентна информацията, която ни е поднесена досега чрез медиите. От ръководството на БМФ звучи наивно. Възможно е тогава, когато е имало силен вятър да е паднала котвата, но не мога да си обясня. Котвата се пуска с присъствието на наличен състав. Това не е сложна операция", обясни капитан Данов.
Специалистът припомни, че още когато се подготвяха за членство Швеция и Финландия, която има 1300 км граница с Русия, руското ръководство се закани на НАТО.
"Кабелите неведнъж са рязани и са извършвани провокации от руска страна. След като има такава обстановка, всеки кораб, който извърши подобно нарушение, а то изглежда нелепо, трябва компетентно да бъде извършено следствие", смята капитан Данов.
Над 2000 кораба се разминават на ден в Балтийско море. Това е един от най-наситените райони с кораби. Там трябва да се внимава.
“Корабът "Вежен" е тръгнал от руско пристанище, разбира се, че е сигнал за съмнение. Ако умишлено е направена тази авария, присъдите биха били много тежки. Актът може да бъде приравнен към морски тероризъм или диверсия. Екипажът ще бъде там, докато всички бъдат разпитани", подчерта Данов.
Той сподели, че кабелът е много важен, защото по него минават огромни количества информация.
"За пореден път става авария. Корабът ни попада в лош момент на лошо място. Ако се стигне до най-лошия вариант, ще бъдат съдени капитанът, може би и помощник-капитанът. Котвата няма как да падне и да не се забележи", коментира капитан Данов и допълни, че подобно разследване е възможно да продължи от месеци до години, но изрази надежда случаят да се разреши до седмици.





































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
-60
11
29.01 2025 в 00:51
3537
10
28.01 2025 в 23:27
2020
9
28.01 2025 в 21:45
2970
8
28.01 2025 в 20:54
6900
7
28.01 2025 в 19:06
6900
6
28.01 2025 в 19:03
14054
5
28.01 2025 в 18:53
15
4
28.01 2025 в 18:41
2945
3
28.01 2025 в 17:35
4040
2
28.01 2025 в 17:00
Илон Мъск поиска ЕС да бъде премахнат
Гроздето е кисело: Според Мицкоски ЕС не е готов за Македония
Илон Мъск поиска ЕС да бъде премахнат
Илон Мъск поиска ЕС да бъде премахнат
Гроздето е кисело: Според Мицкоски ЕС не е готов за Македония