28 400 са обажданията на Националната телефонна линия за деца 116 111 през 2022 г.

През 2022 г. обажданията от майки на деца са се увеличили с 27, 61%

OFFNews 15 януари 2023 в 16:32 1509 0

Национална телефонна линия

Снимка ДАЗД

Национална телефонна линия

За 2022 г. обажданията на Националната телефонна линия за деца 116 111 са 28 400, съобщи Държавната агенция за закрила на детето.

1052 са подадените сигнали за дете в риск, което е с 3,34% повече в сравнение с 2021 г. Най-много от тях са за физически и психически тормоз над дете. На второ място са подадените сигнали за неглижиране.

Проведените консултации са 7700, като повече от половината са с деца. Запазва се тенденцията за търсене и получаване на съвети и подкрепа по отношение на общуването, както с техни връстници, така и с възрастните, които се грижат за тях. Децата на възраст между 14 и 17 години най-често търсят консултантите на линията. За изминалата година се наблюдава и спад с 35% на мълчаливите обаждания.

„Изключително важно е всички да разберем, че децата имат потребност да споделят и да бъдат изслушани. Задължение на всички нас е да възпитаме децата в истински добродетели, така че да растат отговорни и успяващи хора. Данните за 2022 г. сочат, че отново най-много деца са търсили съвет на 116 111 за това как да общуват с връстниците, като често споделят за лошо отношение между тях. Длъжни сме да им дадем добрия пример и да ги научим, че да говориш и да търсиш решение на всеки проблем без агресия, е правилния начин. Затова е необходимо децата да знаят телефонния номер, за да може по всяко време да получат подкрепа и професионален съвет. Всеки, който има въпрос относно отглеждането, възпитанието и общуването с деца, винаги може да се обади на линията“, каза председателят на ДАЗД д-р Теодора Иванова.

През 2022 г. обажданията от майки на деца са се увеличили с 27,61%, докато 5,2% по-малко бащи са търсили консултантите на линията. Положителна е тенденцията за драстично увеличение на обажданията от други институции, като нарастването е с 54% от странна медицински персонал, 62% от учебните заведения, а от структурите на МВР с над 84%.

На Националната телефонна линия са постъпили 25 обаждания, свързани със суицидни мисли на деца като 4 от тях са през месец декември.

Дете е споделило, че често изпитва тревожни мисли, изпада в депресия и има желание за самонараняване. По думите му има грижовни родители, които правят всичко възможно то да се чувства добре. В хода на разговора става ясно, че въпреки подкрепящата и спокойна семейна среда, детето е тормозено от свои връстници.

Не може да се справи с общуването с тях и е обект на обиди и подигравки. Признал, че в един от пристъпите си на суицидни мисли, в дома си е погълнало лекарства, които в този случай не са били опасни и не се е стигнало до риск за живота му. Споделило още, че е търсило информация в мрежата за медикаменти, с които е възможно да се стигне до фатален край. В резултат на намесата на консултантите детето казва, че се чувства по-спокойно и уверено. Насърчено е и занапред да споделя всичко с родителите си и да търси необходимата психологическа подкрепа.

На Националната телефонна линия за деца постъпило обаждане от дежурен оператор на 112, който предал сигнал за дете в риск - че момиче съзнателно приело опасни за него лекарства, защото се чувства нещастно след раздяла с приятеля си. Роднините му са забелязали притеснителни симптоми и са повикали линейка. Оказана е веднага медицинска помощ, а детето и близките му са насочени за работа със специалисти.

От 2009 г. Държавната агенция за закрила на детето управлява Националната телефонна линия за деца 116 111, която е с хармонизиран европейски телефонен номер. Чрез линията децата и възрастните, които са загрижени за тях, могат да бъдат изслушани, консултирани и подкрепени от доказани професионалисти анонимно, безплатно, 24 часа, 7 дни в седмицата.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Мистерии в Хераклея Синтика