Легендарната пиеса на Валери Петров ''Когато розите танцуват'' на сцената на Сатиричния театър (интервю)

OFFNews 27 февруари 2025 в 17:50 3455 0
Легендарната пиеса на Валери Петров ''Когато розите танцуват'' на сцената на Сатиричния театър

Снимка Сатиричен театър

Легендарната пиеса на Валери Петров ''Когато розите танцуват'' на сцената на Сатиричния театър

Няколкостотин малки, големи и пет още по-големи рози „танцуват“ на сцената на Сатиричния театър, заедно с някои от най-добрите артисти на трупата. Заслугата е на актьора и режисьор Николай Урумов, който поставя „Когато розите танцуват“ от Валери Петров.

„Всичко на тази сцена пулсира – от осветление през музика, през мултимедия, през душите и туптящите сърца на актьорите, и трепета в ръцете на сценичните работници, които трябва да извършват промените. Всичко е един пулсиращ организъм“, казва пред БТА Николай Урумов. Това е неговата четвърта режисьорска работа след „Провинциални анекдоти“ от Александър Вампилов, „Криворазбраната цивилизация“ на Добри Войников и „Милионерът“ от Йордан Йовков.

„В „Когато розите танцуват“ темата е за любовта. Любовта е нежна и красива, такава каквато я е описал Валери Петров. И, макар понякога да е горчива или болезнена, в крайна сметка, тя е красива. И ние, чрез Валери Петров, разглеждаме любовта във всичките ѝ аспекти и ракурси, в различните възрасти, поставена в различни обстоятелства. Но, в крайна сметка, самият Валери е нежен човек и тази нежност е вплетена – и в пиесата, и в спектакъла“, коментира Урумов.

Представлението се състои от три новели за любовта при различните възрасти, свързани чрез двама герои – Младият и Старият. Те спорят за това колко струва любовта и достойна ли е тя за розите, които Младият иска да й поднесе. По своеобразен начин са показани две гледни точки към живота – на младите и старите. „В нашето представление има актьори от всички поколения – от 18 до 70-годишни. Това е, ако говорим в конкретика, а ако говорим в преносния смисъл, тук са актьори с опит и такива, които прохождат на сцената, но трудно би се различило кой е прохождащият. Защото всички излъчват увереност и самочувствие, с което доказват, че имат стабилното присъствие на сцената“, обобщава режисьорът.

В „Когато розите танцуват“ сценографията е на Марина Райчинова, музиката е на Христо Намлиев, пластика – Татяна Янева. Ролите изпълняват Ана Вълчанова, Боян Арсов, Димитър Баненкин, Станислав Кондов, Ивайло Калоянчев, Лана Гекова, Константин Икономов, Любомир Ковачев, Мартин Желанков, Никол Георгиева, Полин Лалова, Снежана Тачкова и Стефания Кочева, Данаил Николов. Участват студенти от класа на Калин Сърменов (директор на Сатирата) в театралния колеж „Любен Гройс“ – Белослава Ангелова, Мила Пейова, Никол Николова, Виктория Василева. Драматург е Михаил Тазев, помощник-режисьори са Емилия Крайчева и Цветелина Симеонова.

Николай Урумов пред БТА, в разговор с Даниел Димитров – за любовта, нежността и красотата в творчеството на Валери Петров, за тъжното безветрие на старостта и как „когато розите танцуват, дори старикът става млад“, за кастинга на представлението и какво би казал авторът, ако имаше възможност да гледа.

Г-н Урумов, защо, както казвате Вие, това е най-нежната и най-красивата българска пиеса?

- Защото Валери Петров я е написал така (усмихва се – бел. а.). Познавам пиесата още от моето детство. Валери Петров ми беше любим автор. Изчел съм цялото му творчество, още в ученическите си години. Навремето ме приеха във ВИТИЗ (днес НАТФИЗ – бел. а.) с монолог на Младия, точно от тази пиеса. Стихотворенията, с които влязох в академията, също бяха от Валери Петров. Така че Валери Петров ми е много любим.

В „Когато розите танцуват“ темата е за любовта. Любовта е нежна и красива, такава каквато я е описал Валери Петров. И, макар понякога да е горчива или болезнена, в крайна сметка, тя е красива. И ние, чрез Валери Петров, разглеждаме любовта във всичките ѝ аспекти и ракурси, в различните възрасти, поставена в различни обстоятелства. Но, в крайна сметка, самият Валери е нежен човек и тази нежност е вплетена – и в пиесата, и в спектакъла.

Виждал съм Валери Петров, но не съм комуникирал с него – заради някакво мое, не бих казал страхопочитание, а по-скоро усещане у мен – че не знам дали съм дозрял до това да го спра, да го поздравя и да му кажа нещо лично. Просто съм се разминавал с него... Радвал съм се, че го виждам, кимвали сме си и толкова. Но сега, с работата по „Когато розите танцуват“, като че ли разговаряме вече... Осмелих се да разговарям с него чрез тази пиеса...

Какво би казал той, ако имаше възможност да гледа представлението? Какви са рисковете, когато посягаш към Валери Петров?

- Има рискове, защото днешното време е малко по-арогантно, малко по-рязко, малко по-грубо. Но ние, чрез тази пиеса – за да бъдем верни на автора – грубостта липсва в нашия спектакъл. И аз мисля, че той би се зарадвал да види отново – чрез неговата нежност, чрез неговата благост, чрез неговата доброта, чрез неговата деликатност – да разкажем това, което го е вълнувало, и което ни вълнува нас. Така че, мисля, че би ни поздравил.

Как изглежда „тъжното безверие на старостта“ и вярно ли е, че „когато розите танцуват, дори старикът става млад“?

- Ами да, така става. Защото и в живота, нерядко сме го срещали. За любовта няма нито възраст, нито граници. Макар и звучащо клиширано, то си е така... Няма време. Тази любов не може да се планира. Не може да бъде отрязана, отсечена. Тя е нещо извън. Тя е магия. Тя е вълшебство. И затова Валери Петров използва изразните средства на театъра – с магичността и вълшебните изненади, които театърът може да поднесе – да разкаже тази история. И ние сме му верни...

Аз открих в един ред от текста, в който той казва – ето тук хвърлям синя светлина, там – жълта, там – червена, и сякаш ти се движиш по театрална сцена. И ето това ми звънна на мен и си казах – да, ще използвам изразните средства на вълшебство и магичност на театъра, за да разкажа тази история. Бягайки от някакъв бит и някаква реална среда, за което много ми помогна Марина Райчинова – нашата сценографка и художник на костюмите, и Христо Намлиев – с прекрасната магична музика, и вълшебните танци на Татяна Янева.

А това „тъжно безверие“ ще го усетим ли от сцената?

- Ще се усети, защото има много хора, обезверени от живота си днес. Когато си до такава степен отчаян, инерцията на това безверие те носи и ти не можеш да забележиш красивите неща, които те обграждат. И някой трябва, по някакъв начин, да те събуди. Някой трябва да махне паяжината на безверието, за да се събудиш и да видиш красотата наоколо. Мисля, че в нашето представление сме се постарали това да се случи.

В предишната версия на пиесата участват съвсем младите тогава Ицхак Финци, Вели Чаушев, Лиляна Апостолова, Татяна Лолова, Невена Коканова, Никола Анастасов, Иван Андонов, Васил Попов... Как разпределихте розите 60 години по-късно?

- Вчера имаше художествен съвет и първата голяма, положителна оценка към мен беше, че съм направил правилния кастинг. И аз мисля, че всеки е на своето си място и всички тези, които ще ги гледате, това са днешните големи. Това са утрешните големи. Това са големите на вдругиден.

Има ли млади и стари артисти в това представление?

- Тогава, в 1959 година, Ицко Финци, който е играл Старият, е бил на 26. В нашето представление има актьори от всички поколения – от 18 до 70-годишни. Това е, ако говорим в конкретика, а ако говорим в преносния смисъл, тук са актьори с опит и такива, които прохождат на сцената, но трудно би се различило кой е прохождащият. Защото всички излъчват увереност и самочувствие, с което доказват, че имат стабилното присъствие на сцената.

Красотата ще спаси ли света, г-н Урумов?

- Поне така са казали великите умове. В нашия спектакъл, една от героините си е загубила шалчето, след това го намира. И когато разчитат какво пише на шалчето, се оказва, че това е мир на всички езици. Така че това също е едно малко намигане и едно малко послание от Валери Петров.

След премиерата на „Когато розите танцуват“ през 1959 години, пиесата се играе още пет сезона. Какви са Вашите очаквания?

- Моите очаквания са и този спектакъл да има същия успех и да се играе по същия начин – толкова дълго. Дори и повече. Бих се радвал. И съм убеден. Аз вярвам на колегите. Те играят с много голям плам и жар. Обичат си представлението. Най-интересното е, че си помагат извън това, което публиката вижда. Мисля, че успях да им внуша и да ги обединя като екип. Нашата работа е екипна и тук е много важно, във всеки един момент, всеки да се грижи за другия. Много съм доволен и от техническите служби, защото това е технически сложно за осъществяване представление. Имаме и мултимедия, имаме и разни акробатични, и други номера. Осветлението е живо, осветлението пулсира. То не е да кажеш – „Заковахме три прожектора и вече започна спектакълът!“. Музиката също е жива – влиза, излиза, ту минава във фон, ту е изнасяща, изтласкваща напред актьорите.

Така че с две думи, всичко пулсира на тази сцена – от осветление през музика, през мултимедия, през душите и туптящите сърца на актьорите, и трепета в ръцете на сценичните работници, които трябва да извършват промените. Всичко е един пулсиращ организъм.

Виж още за:
    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Майката на арестувания Ники: Били са го пред камерите в полицията, принудили са го да подпише преправен протокол