Как никога не е късно да провалиш цялата си кариера и целия си живот заради безпринципност или страх...
В статията са използвани материали от чуждия печат.
Световноизвестната руска оперна певица Анна Нетребко e наела фирма за кризисна комуникация, лобира пред оперни театри и концертни зали за възстановяване на изявите и е подала жалба срещу Метрополитън опера в Ню Йорк заради прекратяването на ангажиментите ѝ, съобщи в. „Ню Йорк Таймс“.
Изданието не уточнява за коя лобистка фирма и за кои концертни зали става въпрос. В същото време вестникът отбелязва, че Нетребко е успяла да изнесе два самостоятелни концерта в Париж и Милано през последните месеци, имала е участие и в представления в Монте Карло.
От своя страна Метрополитън опера все още няма намерение да преразгледа решението си за отмяната на сътрудничеството с Нетребко. Генералният директор на оперния театър Питър Гелб казва, че е "неморално“ да покани Нетребко преди края на конфликта в Украйна.
...
Руското сопрано Анна Нетребко е най-голямата оперна звезда. Но кариерата ѝ се разпада заради връзките ѝ с Путин, а артистичните компании по света спорят по въпроса дали да я приемат обратно.
Суперзвездата Нетребко стои на стъпалата на богато украсеното Казино в Монте Карло, снима се с приятели и наблюдава минаващите през нощта скъпи автомобили Ферари и Астон Мартин.
"Тук е тихо и спокойно", казва тя в кратко интервю пред казиното малко преди полунощ. "И всички се обичат, което е много рядко срещано."
Краят на април е и Нетребко току-що е приключила представлението "Манон Леско" от Пучини в Операта в Монте Карло. Не така е планирала да прекара вечерта: трябвало е да бъде на близо 5000 км. оттук, в Метрополитън опера в Ню Йорк, където да играе главната роля в друга опера на Пучини - "Турандот".
След като Русия нахлу в Украйна, Нетребко обяви, че е против войната, но отказа да критикува президента Владимир Путин, когото тя отдавна подкрепя. За една нощ тя се превърна от една от най-популярните и скъпоплатени звезди на класическата музика в нещо като парий. Изявите в Миланската Скала, Цюрихската опера и Елбфилхармонията в Хамбург, Германия бяха отменени. Метрополитън опера, където от години е примадона, отмени договорите ѝ за два сезона и предупреди, че тя може никога да не се завърне на тяхната сцена.
Ангажиментът в Монте Карло, първият от повече от два месеца насам, бележи началото на усилията на Анна Нетребко за възстановяване на застрашената ѝ кариера. Това е доста необичайно място за бляскаво завръщане: оперният театър с 517 места е прикрепен към прочутото казино, а игралните автомати са в близост до фоайето. Нетребко, чиито сезони обикновено се резервират години напред, беше поканена в последния момент, когато една певица се заразила с коронавирус и усилията да се привлекат други двама заместници се оказват неуспешни.
Но Нетребко е приета радушно, като на последното си изпълнение печели бурни овации и викове "Браво!". (Същата вечер в Ню Йорк Людмила Монастирска, украинското сопрано, което я замени в Метрополитън, беше приветствана бурно, защото на поклона се увива с украинското знаме).
След спектакъла, когато Нетребко се връща в хотел "Монте Карло" заедно със съпруга си, тенора Юсиф Ейвазов, който е играл с нея в "Манон Леско", тя казва, че е почувствала облекчение от вниманието на критиците в САЩ и Европа, както и в Русия, където наскоро беше подложена на остри критики заради изказванията си срещу войната.
"Стрелят по теб и от двете страни", казва тя, насочвайки ръката си като пистолет.
След началото на войната в Украйна културните институции в САЩ и Европа осъдиха остро Москва. И бяха изправени пред трудното решение как да постъпят с руските артисти.
Много от тях прекъснаха връзките си с близките на Путин от артистичния свят - особено с диригента Валерий Гергиев, дългогодишен приятел и виден поддръжник на руския президент. Гергиев, който ръководи Мариинския театър в Санкт Петербург, където разви кариерата на Нетребко, е дирижирал през годините много концерти, които са имали политическо значение, включително един в сепаратистки регион на Грузия и друг в Палмира, след като тя беше отвоювана от сирийски и руски сили.
Други западни институции обаче бяха критикувани за прекалената си активност, след като отмениха изпълнения на руски артисти, които не бяха тясно свързани с политиката, и дори на такива, които се бяха изказали против инвазията.
Сега много културни организации са изправени пред неудобния въпрос: какво да правят с Нетребко?
Нейните връзки с Путин не са толкова дълбоки, колкото тези на Гергиев, но са съществени.
Нейното име фигурира в списък, подкрепящ избирането на Путин през 2012 г., а през годините тя се е изказвала с възторг за него, описвайки го като "много привлекателен мъж със силна, мъжка енергия". През 2017 г., в навечерието на преизбирането на Путин, тя заявава пред руска държавна информационна агенция, че е "невъзможно да си представим по-добър президент за Русия".
Понякога тя подкрепя и неговата политика; веднъж разпространява изявление на Путин в Instagram, като го придружава с емотикони с изпънати бицепси. През 2014 г. тя прави дарение за операта в Донецк, разкъсван от войната град в Украйна, контролиран от руските сепаратисти, и е снимана да държи сепаратистко знаме.
На свой ред през годините Путин обсипва Нетребко с похвали и награди. Тя е поканена да пее на Зимните олимпийски игри в Сочи през 2014 г., както и на други държавни тържества. През септември миналата година, на 50-ия ѝ рожден ден, той ѝ изпраща телеграма, в която я нарича гордост за Русия и я описва като "открит, очарователен и приятелски настроен човек, с възвишена личност и ясно изразена гражданска позиция". На концерта по случай рождения ѝ ден в Държавния дворец в Кремъл прессекретарят на президента Дмитрий Песков прочита посланието на Путин от сцената.
Преди войната Нетребко е в разцвета на кариерата си. Със силен характер и вкус към екстравагантността, тя е изградила армия от милиони верни фенове и понякога даже я наричат "Бионсе на класическата музика".
Сега тя се надява да убеди културния свят да превъзмогне връзките ѝ с Путин. Тя е наела фирма за кризисни комуникации, лобира пред оперни театри и концертни зали за ангажименти и е подала жалба срещу Метрополитън.
Питър Гелб, генерален мениджър на Метрополитън, заявява обаче, че би било "неморално" да я ангажира по време на война. Метрополитен работи в подкрепа на Украйна, като организира благотворителен концерт и помага за създаването на украински оркестър, който ще бъде ръководен от съпругата на Гелб, канадската украинска диригентка Кери-Лин Уилсън. Наскоро компанията прекъсна връзките си с друга руска певица, Хибла Герзмава, която също се беше изказала в подкрепа на Путин.
"Тя е неразривно свързана с Путин", казва Гелб за Нетребко. "В продължение на години тя демонстрира това идеологически и с действията си. Не виждам никакъв начин, по който бихме могли да направим обратен завой."
През последните няколко месеца Нетребко многократно е отказвала искания за интервю от The New York Times.
На други места завръщането на Нетребко вече е факт. Няколко европейски институции, които се бяха дистанцирали от нея, наскоро обявиха плановете си да я привлекат, някои от тях още през следващата година. В края на май тя изнесе рецитали пред ентусиазираните публики в Париж и Милано, където концертът ѝ в Миланската скала беше разпродаден. Италианските информационни агенции го обявиха за "триумф", пишейки: "Анна Нетребко отново превзема Ла Скала: цветя и аплодисменти след почивката ѝ заради войната".
В други театри тя се сблъсква с бойкот, протести и постоянни въпроси за връзките ѝ с Путин.
По време на концерт в Парижката филхармония миналия месец около 50 украински активисти организират протест пред театъра. Те пускат саундтрак с музиката на Чайковски, заглушени от изстрели и сирени, за да напомнят за войната. Жена, облечена като Нетребко, с фалшиви кървави петна по роклята си, танцува, докато протестиращите лежат неподвижно на земята.
На 24 февруари, когато започва войната, Нетребко е в Москва заедно със съпруга си, неин чест артистичен сътрудник. Предната вечер двамата са изнесли концерт в Барвиха, градче с вили и луксозни бутици близо до Москва, където са изпълнили произведения на Верди и Пучини пред публика от богати руснаци. Билетите за концерта, спонсориран от швейцарската бижутерска компания Chopard, на която Нетребко е посланик, са по 2000 долара.
Проблемите за Нетребко започват почти веднага след това. Когато тя и съпругът ѝ пристигат за концерт в Дания, насрочен за деня след инвазията, тя е принудена да го отмени на фона на протестите на местните политици.
През следващите дни тя е подложена на натиск да осъди категорично войната. Дива и в дигиталната ера, с над 700 000 последователи в Instagram, тя предпочита да говори директно с феновете си на английски и руски език в социалните медии.
На 26 февруари тя публикува изявление, в което се противопоставя на войната. Но също така изглежда, че е възмутена от случващото се, добавяйки: "Да се принуждават артистите или която и да е публична личност да изразяват публично политическото си мнение и да осъждат родината си не е правилно". В друг пост, наред с емотикони на сърчица и молещи се ръце, тя споделя текст, в който използва експлицитно обръщение към западните си критици, заявявайки, че те са "толкова зли, колкото и слепите агресори".
С увеличаването на броя на отменените пътувания поведението ѝ става все по-непредсказуемо. В началото на март тя праща чрез WhatsApp на високопоставен служител в Дойче Грамофон, дългогодишния ѝ лейбъл, снимка. Според пожелал анонимност човек, който коментира снимката, на нея се вижда ръката на Нетребко, държаща бутилка текила до телевизор с Путин на екрана, казва човекът. Решението ѝ да изпрати снимката разочарова приятелите и съветниците ѝ, които го смятат за непрофесионално и се притесняват, че това може да навреди на кариерата ѝ, казва човекът. Представителите на Нетребко отказват да коментират снимката.
Нетребко има опит в предизвикването на скандали. Когато през 2018 г. от Метрополитън се опитват да я спрат да използва грим за потъмняване на кожата си по време на постановката на "Аида", притеснени, че тази практика напомня на "blackface", тя отива в солариум. На следващата година, появявайки се с тъмен грим в постановката на "Аида" в Мариинския театър, тя пише в Instagram: "Черно лице и черно тяло за етиопската принцеса, за най-великата опера на Верди! ДА!"
Със засилването на войната генералният мениджър на Метрополитън Гелб се обажда на представителите на Нетребко и я моли да осъди публично Путин. Нетребко отклонява предложението и по време на последния им разговор казва на Гелб, че трябва да застане зад страната си, разказва самият Гелб. Гелб, който е превърнал Нетребко в крайъгълен камък на усилията си да подмлади компанията, анулира договорите ѝ и заявява, че тя може би никога повече няма да се върне в Метрополитън.
Оттогава Нетребко, гражданка на Русия и Австрия, живееща във Виена, ясно заявява, че няма да критикува Путин. "Никой в Русия не може да го направи", каза тя в интервю за германския вестник Ди Цайт, публикувано този месец. "Путин все още е президент на Русия. Аз все още съм руска гражданка, така че не мога да направя подобно нещо. Разбирате ли? Затова отказах да направя такова изявление".
Пътищата на Нетребко и Путин се пресичат от десетилетия, като ги свързва приятелство с Гергиев, когото Нетребко е наричала свой "кръстник в музиката". Именно в Мариинския театър, ръководен от Гергиев, Нетребко прави кариера, като от обещаваща студентка по пеене, която мие подовете на театъра като почасова работа, се превръща в една от най-големите звезди на трупата.
От мястото си в царската ложа на Мариинския театър Путин често е гледал изпълненията на Нетребко, поне от 2000 г., когато тя е на 28 години и играе ролята на Наташа Ростова във "Война и мир" на Прокофиев, според руския вестник "Комерсант". Нетребко е била "безспорната звезда на представлението", пише вестникът.
Нетребко се превръща в един от най-известните културни посланици на Русия, а през 2008 г. на церемония в Санкт Петербург, в която участва и Гергиев, Путин ѝ присъжда званието "Народен артист" - най-високото отличие за изпълнители в страната.
На свой ред Нетребко изглежда прегръща национализма на Путин. Тя е снимана с черно-оранжевата лента "Свети Георги" - символ на руската армия, станал популярен сред поддръжниците на Путин, и с тениска, посветена на победата във Втората световна война.
"Винаги съм заставала недвусмислено зад Русия и възприемам атаките срещу моята страна изключително негативно", казва тя в интервю за руски вестник през 2009 г., в което осъжда отразяването на войната в Грузия в чуждестранните медии.
Как влияе войната на руската художествено-творческа интелигенция?
Гавриил Хайне. Американският диригент, който в продължение на 15 години беше неизменна част от екипа на Мариинския театър в Санкт Петербург, Русия, подаде оставка от поста си на един от постоянните диригенти на държавния театър. В поредица от интервюта той заяви, че е все по-разтревожен от руската инвазия в Украйна.
Валентин Силвестров. Най-известният жив украински композитор, г-н Силвестров се отправи от дома си в Киев към Берлин, където се живее в момента. През последните седмици неговата звучаща утешително музика придобива ново значение за слушателите в разкъсваната от войната страна.
Анна Нетребко. Суперзвездата на руската опера се сблъска с отпор в Русия, след като се опита да се дистанцира от президента Владимир В. Путин с изявление, осъждащо войната. Преди това тя бе загубила работата си на Запад заради предишната си подкрепа за г-н Путин.
Олга Смирнова. Основна солистка на Болшой балет от 2016 г. насам, г-жа Смирнова обяви, че се присъединява към Холандския национален балет в Амстердам, превръщайки се в една от най-значимите руски културни фигури, напуснали страната заради инвазията ѝ в Украйна.
Валерий Гергиев. Звездният руски маестро и гласовит поддръжник на г-н Путин беше отстранен от поста главен диригент на Мюнхенската филхармония, след като отказа да осъди действията на Русия в Украйна. Внезапното му уволнение дойде три години преди изтичането на договора му.
Алексей Ратмански. Хореографът, който е израснал в Киев, подготвяше нов балет в Болшой театър в Москва, когато започна инвазията, и веднага реши да напусне Москва. Балетът, чиято премиера е била насрочена за 30 март, е отложен за неопределено време.
През 2014 г. Нетребко предизвиква полемика, когато прави дарение от един милион рубли - тогава около 18 500 долара - на операта в Донецк. По това време Путин е анексирал Крим и засилва военния натиск върху Украйна. После Нетребко казва, че е била изненадана и не е знаела за значението на сепаратисткия флаг.
През последните дни Нетребко се опитва да се дистанцира от Путин. Миналия месец в интервю за френския вестник Льо Монд тя заяви, че не е гласувала на изборите през 2018 г.
"През последните 20 години Владимир Путин направи много за културата, изкуството и артистите, до такава степен, че днес Русия е световна културна столица", казва тя пред Льо Монд. "Много творци са гласували за него. Но аз никога не съм водила предизборна кампания, включително като съм ходила да пея в руски градове".
"Не съм виновна", добавя тя. "Аз не съм виновна за нищо!"
През пролетта, когато кариерата ѝ почти загива, Нетребко се опитва да направи обрат.
Тя се разделя с дългогодишната си мениджърка Джудит Нойхоф, която я подтиква да се отрече от Путин, и привлича Мигел Естебан, музикален продуцент, който ѝ помага да се справя с финансите. Със съдействието на Американската гилдия на музикалните артисти, профсъюзът, който представлява оперните певци, тя подава жалба срещу Метрополитън. Очаква се тя да поиска обезщетение в размер на над 350 000 долара.
За да облекчи притесненията на водещите и управителните съвети, тя отменя изявите си в Русия, включително на фестивал, ръководен от Гергиев. Тя спира да говори за политика в Instagram. В края на март Нетребко прави изявление, в което се дистанцира по-ясно от Путин. Тя заявява, че се е срещала с президента само няколко пъти и че не е "съюзничка с нито един лидер на Русия". Но тя избягва да критикува директно Путин или да се занимава с досегашната си подкрепа за него.
Въпреки че противопоставянето ѝ на войната ѝ коства някои ангажименти в Русия - високопоставен депутат я нарича предател - подходът ѝ изглежда сработва пред европейските институции, като скоро следват покани от Монте Карло и Берлин.
Жан-Луи Гринда, директор на операта в Монте Карло, заявява, че е бил успокоен от коментарите на Нетребко, в които тя се противопоставя на войната.
"Тя направи изявление срещу войната и то беше много ясно", казва той.
Когато пристига в Монте Карло, Нетребко се извинява на Гринда за вниманието, което може да предизвика появата ѝ, казва той, и изразява загриженост, че представленията може да бъдат нарушени от протести. Гринда и казва, че това е риск, който трябва да поеме.
Матиас Шулц, директор на Берлинската държавна опера, която планира да ангажира Нетребко през есента на 2023 г., казва, че Нетребко е изглеждала засегната от войната по време на 40-минутния им видеоразговор.
"Наистина видях, че тя страда", казва той.
Шулц заявява, че не смята за уместно да я моли да се дистанцира още повече от Путин, като се имат предвид рисковете, на които може да бъде изложена като руска гражданка. (Тя все още има семейство, което живее в Русия.)
През последните седмици Нетребко се опитва да спечели съюзници в други американски институции, включително Карнеги Хол, Операта в Сан Франциско и Нюйоркската филхармония, като нейни представители изпращат писма, в които предлагат идеята за подновяване на концертите. Но досега нито една американска институция не е обявила ангажименти с нейно участие.
"И без това не сме имали особени отношения с нея, а сега едва ли е подходящ момент да ги започнем", казва Дебора Борда, президент и главен изпълнителен директор на Филхармонията в Ню Йорк.
Гелб заявява, че макар и "никога да не казва никога" на завръщането на Нетребко в Метрополитън, той не може да си представи такъв сценарий, докато Путин е на власт и Нетребко не е демонстрирала разкаяние, например като е изнесла благотворителни концерти за Украйна. Според него Нетребко "сама се постави в това положение, като беше твърд поддръжник на Путин".
"Ако други оперни компании могат да намерят някакво двусмислие или рационализация", добавя той, "това си е техен проблем".
"Като човек не можеш да мълчиш."
След представлението ѝ в Париж миналия месец протестиращите наобикалят излизащата публика и скандират: "Нетребко, сътрудник". Те раздават листовки с надпис: "Вие подкрепяте пропагандистката на Путин Нетребко и по този начин подкрепяте руския режим и всички негови ужаси".
София Анисимова, 25-годишна певица, наскоро завършила Харковския национален университет по изкуствата, държи плакат, показващ сцени на разрушения в училището ѝ по време на руската инвазия.
"Тя е невероятна певица, но като човек не можеш да мълчиш", каза тя. "Семействата ни се борят, децата ни умират, а жените ни страдат".
Преди представлението Нетребко се събрала с другите изпълнители, с които щяла да излезе на сцената тази вечер, за да обсъдят какво да правят в случай на протест от страна на публиката. "Анна беше подготвена да получи всякаква реакция от публиката", казва Елена Максимова, мецосопран, която пее в програмата, "но тя бе посрещната от публиката като кралица".
В началото на изпълнението ѝ обаче един мъж, обръщайки се към нея с "Анна", започнал да крещи силно за войната в Украйна от балкона. Тя направила пауза и се усмихнала, запазвайки самообладание, докато публиката освиркала мъжа и той напуснал театъра.
След това тя започнала да пее.
*В статията са използвани материали от чуждия печат.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
1900
4
24.06 2022 в 08:14
-60
2
24.06 2022 в 01:05
Свят широк и руzzкий мир дебне отвсякъде...
-240
1
23.06 2022 в 23:11
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара