Андрей Арнаудов: Не искахме да обидим никого с рекламите си за 'Направи го сега'

"Има една група от хора в България, които работят, за да отричат всичко и всички. Но на мен не ми се иска да влизам в този тон"

Калоян Константинов 11 юли 2019 в 16:39 14225 5

Снимка Wikimedia

Андрей Арнаудов.

През последните няколко дни в българското общество се вихри дискусия относно рекламната кампания на инициативата "Направи го сега", дело на сдружение ДНК, чийто председател е популярният телевизионен водещ и продуцент Андрей Арнаудов.

Посланията и изображенията по улиците на страната и в мрежата предизвикаха вълна от подигравки и немалко неодобрителни оценки, вариращи от обвинения в проява на лош вкус до дискриминация.

OFFNews се свърза с г-н Арнаудов, за да поговорим за истинските цели на рекламите и как той приема обществената реакция към тях и към "Направи го сега".

На какво мислите, че се дължи бурната реакция, негативна предимно, на рекламната кампания?

Първо, тази рекламна кампания представлява едва 10% от „Направи го сега“. А благодарение на тази част, към която имаше голяма реакция, всички в последните четири дни говорят за теми, свързани с раждаемостта и демографията, и научиха за кампанията ни. Така че дебатите – предпочитам да не ги наричам негативни реакции или хейт, – които се породиха, макар и двузначни, със сигурност са полезни за темата. В крайна сметка, важни са идеята и целите, които ни водят. Иначе пътят, който всеки може да избере, е различен.

Второ, искам да кажа, че има една група от хора в България, които работят, за да отричат всичко и всички. Но на мен не ми се иска да влизам в този тон. Приемам всички критики от гледна точка на това, че вероятно обществото е станало доста по-чувствително преди всичко благодарение на социалните мрежи и хуморът, който на нас ни се струва абсолютно безобиден, може определени социални групи по някакъв начин да ги засегне. Затова искам да им се извиня. Никаква дискриминационност няма в това, кампанията е насочена наравно и към мъжете, и към жените. Тя цели преди всичко младите да бъдат информирани навреме за това кога да вземат решение да имат деца и какви са рисковете, ако отлагат по-дълго това решение.

Основният проблем може би е това, че голяма част от хората, които критикуват, не са разбрали хумористичния подтекст?

Не, не, не е това основният проблем. Хуморът е относително нещо. Позволете ми да знам, с това съм си изкарвал хляба толкова много години. Едно нещо за Вас може да е смешно, а за мен въобще може да не е. Например: дълги години хората се напикават от смях на това, че мъже, облечени в рокли, правят скечове по телевизията, но на мен това не ми е смешно. Обаче на хората им е смешно, какво, по дяволите, има значение моето мнение.

Но това не е важното. Важното е какво представлява цялата кампания. А цялата кампания всъщност има доста елементи. На първо време, както вече казах, тя се фокусира върху младите и информираното им решение. За тази цел ние правим лекции в цяла България, на които има много по-умни и компетентни по темата хора от мен: има лекари, акушер-гинеколог, демограф, психолог. Тоест хора, които говорят по различните аспекти на темата. Това са лекции из цялата страна. Имаме клипове, които са съвсем сериозни и емоционални, и имат съвсем друго въздействие.

Вече три години събираме мнения и препоръки за това какво трябва да се промени в законодателството и средата, за да се раждат повече деца в България. За първа година осигуряваме 20 бебешки ДНК пакета за 20 от децата, които ще бъдат заченати в рамките на нашата кампания между март и края на декември и ще бъдат регистирани на сайта ни Napravigo.bg. В тях има всичко най-необходимо за децата в първите 12 месеца от живота им – памперси, храна, дрехи, колички и т.н. Цялата кампания става благодарение само на наши лични средства.

Ние не можем да построим училища и детски градини, не можем да вдигнем детските надбавки, но можем да повдигаме различни дискусии и теми, можем да влезем в контакт с бизнеса, можем да се опитаме да направим темата фокус на обществото и може по някакъв начин да накараме държавата да се замисли и създаде различни инструменти за стимулиране на раждаемостта. Това е най-важното.


Има ли до момента някакъв интерес от държавни институции към кампанията – да се включат, да подкрепят по някакъв начин?

Много частни лица ни подкрепиха, много хора искат по един или друг начин да ни подкрепят. Ако имате предвид последните 4-5 дни, в които тече този дебат – не. Но като цяло сме влизали в контакт с институциите, интересуват се от нашата работа. За съжаление, единствените, които никога не са търсили контакт с нас по темата, са бившият вицепремиер по демографията и настоящият вицепремиер по демографията. Това са единствените, които никога не са търсили контакт с нас, а би трябвало първи да го направят. Но сега няма и ние да ставаме обидчиви. Ние правим каквото можем с чисто сърце и най-чисти намерения. И в този смисъл – да става каквото ще.

Има ли реален начин да бъде измерен успехът на цялата кампания?

В първите две кампании досега се записаха по около 1200-1300 деца, а около 20 000 души за двете години общо се включиха в събитията на големите ни национални кръщенета, които са в края на всяка кампания. Ще видим до края на януари колко деца ще бъдат записани в този период и дали ще бъде по-голяма бройката. Иначе получаваме все повече мнения, все повече предложения, все по-голяма активност на нашата страница, голямо увеличение на записванията. Кампанията придоби огромен тласък в последната седмица.

Какво бихте казали на хората, които не одобряват това, което правите, дали спрямо сегашната рекламна кампания, дали спрямо разни жени, които изтъкват, че не е работа на някакви организации и още по-малко мъже да им казват кога да раждат и какво да правят с телата си?

Първо искам да кажа, че това е много лично решение и всеки решава сам за себе си кога да създаде семейство. Единственото, което ние правим, е да се стараем да стимулираме и информираме. Решението е абсолютно лично. Второ, искам да кажа, че ако сме обидили някого, изобщо не сме го имали за цел. Кампанията не дискриминира никого, насочена е и към мъжете, и към жените. И трето, много важно нещо, което искам да кажа на групите, борещи се за толерантност и човешки права в България – и те трябва да уважават правото на хора като мен и на много други българи, които все още живеем с може би наивната мечта за по-успешна, по-богата и по-силна България, в която вярата и надеждата да не бъдат затискани от омраза. А в частност за тази кампания искам да призова фокусът на обществото да е върху семейството, раждаемостта, а държавата да бъде леко побутната в това да създава стимули за покачването на раждаемостта.


Какви събития предстоят да се случат като част от кампанията освен масовото кръщене?

Децата, заченати в кампанията от март до 31 декември 2019 година, могат да бъдат записани до края на годината на страницата ни. През януари 20 от тези семейства, които са написали смислени и емоционални писма като част от кампанията, ще получат нашите 20 бебешки ДНК пакети. Всички останали деца, чиито родители имат желание, през есента на 2020 година ще бъдат кръстени на националните ни кръщенета в цялата страна. Това също е пожелателно и е само за тези, които искат да го направят. Цялата есен ще продължим с лекциите из страната: в Бургас, Велико Търново, Русе, София, където ще присъстват специалисти, които изброих по-рано: акушер-гинеколог, демограф, психолог, за да разговарят с хората.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

23293

5

Стефан

12.07 2019 в 07:54

Не. За мене твърдяха точно обратното.

Държавата ще, и даже прави. Въвежда тихомълком скандинавския еничарски модел.

17439

4

мнение от IP

12.07 2019 в 07:36

Посланията звучат пошло, а не обидно и причината е, че намесват най-пошлите, а явно според авторите предполагаеми човешки стремежи- лайкове, силикон, суета. Освен това представят детето като средство. Чалга културата си казва думата. Отделен е въпросът, че деца се раждат когато човек намери подходящ партньор и когато се почувства донякъде сигурен в изхранване на семейство. А тези неща не стават с реклама. Първото е "божа работа", а за второто държавата има какво да направи, ама не ще.

11300

3

yoghurt

12.07 2019 в 07:25

Добре отговаря Андрей! Целта на една кампания е да повдигнат дадена тема, за да достигне до средностатистическия човек, няма как да не говорят за тенджери в сегашната ни действителност.

23293

2

Стефан

12.07 2019 в 02:05

Твоята простотия няма граници, но ти сигурно си посерко.
Тая реклама може да ти харесва, или да не ти харесва. Но тъкмо простотия в нея НЯМА.

3700

1

fordo1

11.07 2019 в 19:31

Простотията на двамата пикльовци няма граници!